00:48:30 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Prenumeration

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-15 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-07-24 Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-10 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.70 SEK
2024-05-08 Årsstämma 2024
2024-05-07 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-15 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-17 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2023-05-04 Årsstämma 2023
2023-05-03 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-03 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-18 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-05 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2022-05-04 Årsstämma 2022
2022-05-03 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-17 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-05 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-19 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-06 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.60 SEK
2021-05-05 Årsstämma 2021
2021-05-04 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-18 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-05 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-07 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.30 SEK
2020-05-06 Årsstämma 2020
2020-05-05 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-07 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-23 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-09 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2019-05-08 Årsstämma 2019
2019-05-07 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-08 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-23 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-03 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-26 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.15 SEK
2018-04-25 Årsstämma 2018
2018-02-22 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-09 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-10-05 Split RAIL 1:5
2017-09-25 Extra Bolagsstämma 2017
2017-08-24 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-04 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-27 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.30 SEK
2017-04-26 Årsstämma 2017
2017-02-23 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-10 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-25 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-09 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2016-04-21 Årsstämma 2016
2016-02-25 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-05 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-27 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-07 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-22 X-dag ordinarie utdelning RAIL 3.00 SEK
2015-04-21 Årsstämma 2015
2015-02-26 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-06 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-28 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-08 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-08 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2014-04-07 Årsstämma 2014
2014-02-27 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-22 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-14 Årsstämma 2013
2013-05-02 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-01 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-22 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-07-16 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2012-07-13 Årsstämma 2012
2012-05-10 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-29 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-03 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-09-30 Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-25 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-12 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-06 Årsstämma 2011
2011-02-24 Bokslutskommuniké 2010
2010-11-11 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-05-11 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-03-19 X-dag ordinarie utdelning RAIL 0.00 SEK
2010-02-25 Bokslutskommuniké 2009
2009-11-27 Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-04-17 Split RAIL 200:1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Railcare Group är en industrikoncern med verksamhet inom järnvägsindustrin. Idag innehas affärsinriktning inom underhåll av järnvägar runtom den skandinaviska marknaden. Störst kompetens återfinns inom hantering av kablar och överskottsmassor, snöröjning, renovering, byggnation och tillhandahållande av dragfordon. Bolagets huvudkontor ligger i Skelleftehamn.
2023-11-09 07:30:00

Ett av Railcares bästa kvartal någonsin.

Tredje kvartalet
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 8,7 procent till 159,2 MSEK (146,5).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 26,8 MSEK (23,9).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 0,78 SEK (0,74).
Årets nio första månader
  • Koncernens nettoomsättning ökade med 12,4 procent till 414,9 MSEK (369,0).
  • Rörelseresultatet (EBIT) ökade till 54,8 MSEK (45,7).
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 1,56 SEK (1,39).
Väsentliga händelser tredje kvartalet
  • LKAB nyttjar sin option och förlänger transportavtalet att gälla under hela 2024. Avtalets värde uppgår till cirka 70 MSEK.
Väsentliga händelser efter kvartalet
  • Railcare tilldelas ytterligare kontrakt avseende beredskapslok, som löper på fem år och med ett ordervärde på totalt 403 MSEK, vilket motsvarar 80 MSEK per år. Uppdragen inleds under 2025.

VD-kommentar 
Nettoomsättningen för det tredje kvartalet uppgick till 159,2 MSEK (146,5) och rörelseresultatet var 26,8 MSEK (23,9). Det motsvarar en rörelsemarginal på 16,8 procent.

- Vi levererar ett av våra bästa kvartal någonsin för koncernen, med rekordhög omsättning och ett väldigt starkt rörelseresultat, trots utmaningar i branschen och hög inflation. Transportverksamheten, lokverkstaden i Långsele och entreprenadverksamheten i Sverige är alla starkt bidragande till resultatet.

Det starka resultatet under tredje kvartalet är ett kvitto på att vi har lyckats hantera en tid av hög inflation och de utmaningar som finns i branschen. Vi har haft hög beläggning i entreprenad- och liningverksamheten i Sverige, även om en högre andel markjobb i liningverksamheten påverkar marginalerna negativt. I transportverksamheten har vi utfört uppdragen åt Kaunis Iron och LKAB enligt plan.

Volymen entreprenadtransporter har varit lägre än föregående år, vilket kompenserats av indexuppräkning i längre kontrakt. Lokverkstaden i Långsele har haft väldigt hög beläggning och har under kvartalet bland annat färdigställt uppgradering och installation av ombordutrustning i fem Traxx-lok för Beacon Rails räkning. Volymerna i entreprenadverksamheten i Storbritannien fortsätter att vara låga, vilket till viss del förklaras av att färre underhållsarbeten utförs sommartid.

Större medvetenhet på effektivt underhåll likt ett depåstopp i Formel 1

Det händer en del positivt i branschen också. Mötet med infrastrukturminister Andreas Carlson i juni har fått till följd att regeringen tagit nästa steg och gett Trafikverket i uppdrag att "redovisa åtgärder för att stärka järnvägsunderhållets genomförande och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet". Uppdraget ska redovisas senast i februari nästa år. Sen gäller det att åtgärderna blir verkstad också.

Under mötet med infrastrukturministern gjorde jag liknelsen med ett depåstopp i Formel 1 och att vi måste "byta alla hjul samtidigt". Med det menar jag att underhållet måste bli mycket effektivare än vad det är idag. Det handlar om att utveckla nya maskiner och metoder, men till stor del också om bättre planering av utförandet av underhållet. Med Railcares effektiva maskiner och metoder tillsammans med vårt lösningsfokuserade arbetssätt har vi på Railcare verktygen för att skapa ett effektivt underhåll av järnvägen. Eftersom underhållsskulden är stor kommer det att ta lång tid att uppnå önskad standard på järnvägen, men det är viktigt att en positiv förändring sker så snabbt som möjligt. Det är därför glädjande att volymen entreprenadarbeten ökar och att Trafikverket involverar oss i planeringen av arbeten.

Gröna transporter en förutsättning för ett hållbart samhälle

En väl fungerande järnväg är avgörande för omställningen till ett hållbart samhälle. I stort sett alla större gröna industriella etableringar som sker de kommande åren kräver gröna transporter och volymen transporter är omfattande.

I vår transportverksamhet har vi idag ett nära samarbete med Kaunis Iron och LKAB. Båda dessa bolag jobbar intensivt med den gröna omställningen och miljövänliga järnvägstransporter är en förutsättning för att minska miljöpåverkan. Railcare står även för hög leveranssäkerhet som inte bara bidrar till dessa bolag utan även andra aktörer som nyttjar järnvägen. Ju högre leveranssäkerhet desto mer tid i spår kan planeras. Det är särskilt viktigt när fler och fler aktörer ska samsas om den kapacitet som finns på järnvägen. Att vår transportverksamhet växer är ett tydligt tecken på att kunderna värdesätter vår flexibilitet och lösningsfokuserade arbetssätt.

Stärkta positioner på marknaden

I slutet av oktober meddelade Trafikverket att vi tilldelats sex nya beredskapslok. Kontraktet är det näst största i Railcares historia. Det stärker lönsamheten och långsiktigheten för hela koncernen och jag värderar detta kontrakt väldigt högt.

Lokverkstaden i Långsele har vuxit kraftigt de senaste åren och blivit en efterfrågad leverantör för underhåll och uppgradering av lok, till exempel installation av ombordsystem och ombyggnationer av lok för att förbättra miljöprestanda och förlänga livslängd.  De tjänster vi erbjuder på lokverkstaden är nödvändiga för införandet av nytt signalsystem och för att uppnå Trafikverkets miljömål som innebär att järnvägen ska vara utsläppsfri 2040.

Vår ambition är att fortsätta att driva utvecklingen i branschen med våra engagerade, ansvarstagande och lösningsfokuserade medarbetare som vår viktigaste tillgång. Jag är stolt över vad vi åstadkommer tillsammans! 

Mattias Remahl
Verkställande direktör

Denna information är sådan som Railcare Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 november 2023 kl. 07:30 CET.