Torsdag 21 November | 10:08:00 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-02-25 17:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-10-28 10:10:25

Railway Metrics and Dynamics (RMD) har i dagarna skrivit avtal med Hector Rail angående test och utvärdering av "kamerasystemet för digital uppsikt", populärt kallad backkamera. Testerna inleds direkt i oktober 2024 och pågår till och med mars 2025.

Hector Rail är ett privatägt järnvägsföretag som fokuserar på att erbjuda effektiva och miljövänliga godstransporter över längre sträckor i Skandinavien. Bolaget grundades 2004 och har sitt huvudkontor i Sverige. Verksamheten inkluderar transport av gods som träprodukter, stål, fordonskomponenter och energi (som kol och biomassa), samt intermodala transporter, vilket innebär att gods transporteras i samma enhet genom olika transportsätt, exempelvis från lastbil till tåg.

Snabbt lönsamt

Växlingsarbeten ingår som en naturlig del i Hector Rails godstransporter på järnvägen. Nu vill de testa RMD:s backkamera för att utvärdera hur den eliminerar riskfyllda arbeten, som till exempel när växlingspersonal står på sista fotsteget vid backning, men också vilka ekonomiska fördelar man kan få tack vare snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete.

I samband med att avtal tecknats för test och utvärdering har Hector Rail även begärt ett ramavtalsförslag som omfattar samtliga av RMD:s tjänster och produkter. Detta inkluderar bland annat PMU-sensorer för vagnar, lok och strömavtagare, vårt AI- och Machine Learning-baserade system för avvikelsedetektion samt dashboarden till vårt "Train Management System".

- På Hector Rail vill vi alltid vara utvecklingsorienterade och innovativa. För oss känns det helt naturligt att utvärdera tekniken som ligger i framkant när det gäller digitalisering av järnvägen, säger Juha Heikkinen, fordonschef på Hector Rail.

Hector Rail opererar främst i Sverige, Norge, Danmark och Tyskland och samarbetar med stora industrikunder och logistikbolag. Företaget äger en modern och kraftfull flotta av ellok och diesellok, anpassade för långa godståg och varierade lastbehov. På så sätt strävar Hector Rail efter att stödja en mer hållbar transportsektor och minska beroendet av vägtransporter.