Fredag 27 December | 01:07:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-02-25 17:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-11-28 12:43:42

VÄTE Trafik har beställt ett digitalt rangeringsverktyg av Railway Metrics & Dynamics för att komma bort från den manuella hantering som idag används. Leverans sker i mitten av december.

VÄTE Rail har sedan tidigare köpt in ett 100-tal PMU:er till sina vagnar och sina 20 lok. Rangeringsverktyget köps nu in för att ta företaget vidare på digitaliseringsresan och det passar perfekt in i det "system-av-system" som RMD redan idag levererar.  Förutom en första inköpskostnad finansieras rangeringsverktyget sedan med en hyresavgift per dag.

VÄTE Rail tar 1:a januari 2025 över växlingen av ståltågen i Borlänge och Oxelösund för SSAB.Det femåriga uppdraget var då så pass stort att ett nytt systerföretag, Väte Trafik, skapades. Växlingen i Borlänge sysselsätter cirka 50 personer och fem lok är ständigt i drift i rangeringsarbetet.


Innan tågen får rulla måste man deklarera tågets sammansättning, vagnarnas individuella vikt och godstyp. Det här ska matchas mot flera parametrar, som exempelvis lokets dragkapacitet, bromskapaciteten och banans profil.

RMD bygger nu ett verktyg som gör det möjligt att på ett smidigt sätt scanna in all data, oavsett källa, så att informationen hamnar i ett och samma gränssnitt. Tågklareraren kan sedan bygga ihop de nya tågsätten med "drag-and drop"-funktionalitet. Alla styrande parametrar balanseras och systemet varnar också om någon data, exempelvis vagnsvikt, skulle saknas eller vara felaktig.

- Det är glädjande att svenska tågoperatörer vänder sig till oss för att få hjälp med digitaliseringsutmaningar, och det här är en del av vårt "system-i-system". Det här verktyget kan vi enkelt skapa utifrån det arbete vi tidigare åstadkommit inom automatisk vagnsupptagning. Det ger en enkel lösning på ett konkret problem som existerar idag, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.