Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Infrastruktur |
Digitaliseringen av järnvägen fortsätter att ta fart i Europa, och Havelländische Eisenbahn AG (HVLE) har nu valt att testa Railway Metrics and Dynamics (RMD) avancerade teknik och produkter. Först ut är ett pilottest av RMD:s backkamera.
Om HVLE
Havelländische Eisenbahn AG, som antog sitt nuvarande namn 2006, har en historia som sträcker sig ända tillbaka till 1892. Företaget är verksamt inom järnvägstransport och infrastruktur med särskilt fokus på godstrafik, där kalk- och spannmålstransporter utgör en stor del. HVLE är även aktiva inom bygglogistik, verkstadstjänster, växlingstjänster och lokaltrafik, och har sitt huvudkontor i Elstal, cirka 30 kilometer väster om Berlin.
Framåtsträvande och innovation
HVLE har en tradition av att anamma nya lösningar och driva utvecklingen framåt. 2010 utvecklade de till exempel en optimerad bulkvagn med pneumatisk lossning. Företaget var även involverat i utvecklingen av hybridloket EuroDUAL BR 159, som godkändes för drift 2020.
I dag är digitaliseringen en central fråga inom järnvägsindustrin, och RMD:s teknologi och produkter har fångat HVLE:s intresse. Flera potentiella projekt är under utvärdering, och först ut är RMD:s innovativa backkamera.
Backkameran i fokus
Testerna av backkameran syftar till att undersöka hur den kan effektivisera växlingsarbete, med särskilt fokus på säkerhet, tidsbesparingar och kostnadsminskningar.
- Säkerheten är naturligtvis en prioritet för HVLE. Men förbudet mot att stå på fotsteg vid backning gäller för närvarande endast i Sverige. Det är glädjande att HVLE även ser de rent ekonomiska fördelarna med snabbare, effektivare och mindre personalkrävande växlingsarbete, säger Jan Lindqvist, VD för RMD.
Nästa steg
Ett ramavtal som reglerar samarbetet mellan HVLE och RMD har nu undertecknats. Backkameran levereras i september och kommer att testas och utvärderas under resten av 2024. Samtidigt pågår diskussioner om att implementera PMU:er (Performance Monitoring Units), särskilt för urspårningsdetektion och identifiering av hjulplattor.