Fredag 27 December | 01:15:39 Europe / Stockholm

Kalender

Tid*
2025-02-25 17:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-07-08 12:11:12

PRV har meddelat att man har för avsikt att godkänna patentansökan för Railway Metrics and Dynamics (RMD) egenutvecklade viktsensor. Dessa sensorer kan exakt och effektivt mäta ett järnvägsfordons vikt samt hur jämt lasten balanseras vid lastning.

Viktsensorer för järnvägen erbjuder många fördelar. Innan ett godståg kan avgå måste en vagnupptagning göras. Detta innebär att dokumentera vilken typ av vagnar tågsättet består av, hur mycket lasten väger och vilken position respektive vagn har i tågsättet. Detta kallas sammanfattande för "tågsammansättning".

Tågsammansättningen och vikter måste rapporteras till Trafikverket via systemet Topas. För närvarande sker rapporteringen till Topas manuellt - antingen via en applikation eller via ett tredjepartsgränssnitt och Common Interface.

RMD:s viktsensorer kan istället hantera både vagnupptagningen och rapporteringen helt automatiskt i framtiden, vilket eliminerar risken för mänskliga fel.

Automatisk vagnupptagning utan felkällor
Viktbegränsningar är avgörande. Olika vagnar har olika lastkapacitet och last olika densitet, och olika spårsträckor har specifika begränsningar. Noggrann viktberäkning är nödvändig, och den mänskliga faktorn innebär risk för felaktiga uppskattningar.

- Med våra viktsensorer kan vagnarna vägas med precision, vilket är betydelsefullt eftersom tågavgifterna baseras på just vikt. Dessutom vet man också vilken position vagnen har i tågsättet, vilket måste registreras i förväg, särskilt vid transport av farligt gods, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.

Olika typer av gods, som timmer eller återvunnen metall, är svåra att bedöma vikten på. I det senare fallet är det också svårt att bedöma om vagnen är jämt lastad - något som är avgörande för att undvika för höga axeltryck och därmed påfrestningar på både vagn, hjul och spår.

- Viktsensorn har utvecklats under en tid och passar perfekt in i vårt 'system av system'. Automatisk vagnupptagning sparar mycket tid och eliminerar risken för fel. Det är ett måste för digitaliseringen av järnvägen, avslutar Jan Lindqvist.

Patentansökan för RMD:s viktsensor förväntas bli beviljad under sommaren. Produkten är för närvarande under tillverkning för att kunna testas under hösten.