Lördag 18 Oktober | 19:51:54 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2026-02-26 17:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-08-29 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-08-28 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-10-14 12:50:01

Railway Metrics and Dynamics har vunnit Trafikverkets upphandling av precisionspositioneringstjänst för järnvägsfordon. Trafikverket bedömer ramavtalets värde till 10,5 miljoner SEK per år i hyresintäkter.

- Vi är mycket glada över beskedet. Det är positivt för vår marknadsposition och kommer bidra till en säkrare järnvägstrafik, säger Jan Lindqvist, VD för Railway Metrics and Dynamics.

RMD:s produkt PMU (Performance Monitoring Unit) är lämplig för uppdraget att säkra information om tågets geografiska position

Trafikverket och SOS Alarm samarbetar för att säkerställa snabba och korrekta insatser vid händelser som påverkar järnvägstrafiken. Vid räddningsinsatser bistår Trafikverket med karttjänster, vägnamn och GPS-positioner för att underlätta för räddningsresurserna att snabbt nå fram. Säkerheten ökar även vid viltolyckor och i framtiden obevakade plankorsningar.
 

Integrerad RTK-GPS för realtidspositionering
Lösningen baseras på Performance Monitoring Unit som är integrerad med RTK-GPS, som är nästa nivå av precision i geografiska mätningar. Enheterna skall installeras i lok runt om i Sverige och kontinuerligt sända precisions- och positionsdata till Trafikverkets interna system. 
 

Helhetslösning som tjänst
Railway Metrics and Dynamics kommer leverera hela lösningen som en tjänst, inklusive produkt, installation, kommunikation, managering och support.
 

- Den helhetslösning vi erbjuder kombinerar hög teknisk prestanda med enkel montering. Vi ser fram emot att leverera hårdvara och mjukvara, säger Jan Lindqvist.


Avtalstid på tre år plus förlängning

Nu väntas ett ramavtal som gör det möjligt för tågoperatörer och andra fordonsägare att avropa tjänsten. Ramavtalet gäller från och med avtalstecknande och till och med 2030-12-31. Beställaren har som option en ensidig rätt att med befintliga kontraktsvillkor förlänga avtalstiden till och med den 2032-12-31.

 

Uppdraget baseras på att järnvägsföretagen hyr en PMU för varje lok de nyttjar i trafik, och Trafikverket bedömer initialt ett ordervärde till ca 10,5 miljoner SEK per år i hyresintäkter.

 

 

Denna information är sådan som Railway Metrics & Dynamics AB (publ) är skyldiga att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktperson, för offentliggörande den 14 oktober 2025 klockan 12.49 CEST.