Söndag 14 September | 10:48:51 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-29 - Extra Bolagsstämma 2025
2025-08-28 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-09 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2025-04-09 - Årsstämma
2025-02-25 - Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - 15-10 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-08-19 12:15:52

Under första halvan av 2025 utvecklade RMD på uppdrag av kund ett system för varmgångsdetektion och kontinuerlig temperaturövervakning av hjullagerboxar. RMD har nu installerat det första systemet i ett av de lok som används av SSAB:s växlingsoperatör VÄTE Trafik i Borlänge och Oxelösund. Inom kort kommer samtliga växlingslok som används för uppdraget att utrustas med systemet. Arbetet beräknas vara klart i slutet av oktober.

VÄTE Trafiks SM42-6Dg-lok förses nu med smarta bultar med temperatursensorer från RMD:s partner Strainlabs. Sensorerna kopplas till de PMU-enheter som redan är installerade på loken. Temperaturdatan analyseras via PMU:erna och visualiseras sedan i en anpassad version av RMD:s applikation MyTrain. Systemet gör det möjligt att övervaka temperaturer och avvikelser i kontinuerligt. Lokföraren får en tydlig överblick via ett visuellt gränssnitt, samtidigt som mätdata kan sparas för analys.
 

Varför är det här viktigt?
Varmgång av lager inom är inom godsjärnvägen en tydlig orsak till urspårning. För att skydda anläggningen sker därför idag varmgångsdetektion på ett antal fasta geografiska platser runtom i landet. Totalt sett har Trafikverket cirka 110 "detektorplatser", men de är glest utspridda över landets 14 000 km järnväg. En skada kan alltså förbli oupptäckt under lång tid.

RMD:s system för varmgångsdetektion kan installeras på alla typer av lok och vagnar och det övervakar temperaturen kontinuerligt och i realtid. Det blir alltså möjligt för lokföraren att direkt vidta åtgärder om ett problem uppstår.

Nyttan för operatörer
För godstransportörer innebär systemet minskad risk för akuta driftstopp och följdförseningar. Tidiga indikationer på avvikelser gör att underhåll kan planeras mer effektivt, vilket sänker kostnaderna och ökar driftsäkerheten. Den kontinuerliga datainsamlingen bidrar också till ett bättre beslutsunderlag för både daglig drift och långsiktig underhållsplanering.

Nyttan för en hel bransch
Under 2025 påbörjade Tågföretagens försäkringspartner ett arbete med att revidera det "Risk Management Program" som funnits på plats sedan 2007. Tanken är att de medlemmar som implementerar riskförebyggande teknik ska erbjudas lägre premier, eftersom färre incidenter och skador gynnar hela branschen. Lägre riskkostnader skulle också kunna fungera som ett incitament som driver på digitaliseringen av Sveriges tåg.

RMD utökar produktportföljen
Systemet för varmgångsdetektion är tillgängligt för försäljning. Varje installation kan konfigureras med egna gränsvärden och avvikelsenivåer för larm, vilket ger en flexibel och tillförlitlig övervakning. Systemet för varmgångsdetektion kan enkelt installeras på alla typer av vagnar och lok.