Torsdag 21 November | 11:20:25 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-02-25 17:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-09-04 09:23:21

Hos RMD:s partner Brodit i Karlsborg pågår just nu utvecklingen av ett tillbehör i form av en hållare för backkamerornas bildskärmar.  Adaptern med sin hållare fästs smidigt den radiokontroll för fjärrstyrning som används vid växling och backning av tågsätt.

Att växla ut ett tåg och sortera om dess vagnar på en terminal innebär mycket arbete. Det som tidigare sköts av en lokförare och en signalgivare längst bak på tåget, har tack vare RMD:s backkamera kunnat skötas av lokföraren på egen hand.

Backkameran ger lokföraren uppsikt i färdriktningen när ett tågsätt backas. Allt kameran registrerar visas på en bildskärm inne i förarhytten, i högupplöst format. Backkameran minskar drastiskt risken för olyckor vid växlingsarbeten, eftersom man eliminerar behovet av att ha en person på sista fotsteget. Den har också effektiviserat själva växlingsarbetena och sparat in mycket tid för de kunder som använder den.

Nu kommer nästa uppgradering för kamerasystemet - i form av en hållare för backkamerans bildskärm anpassad för de radiokontroller som används när lok fjärrstyrs. På så sätt kan lokföraren se allt som kameran registrerar även när tåg fjärrstyrs, exempelvis hur växlar ligger och signaler, avstånd till stopp eller andra vagnar som ska kopplas på.

Fjärrstyrning av lok på växlingsterminaler är mycket vanligt. Uppfinningen möjliggör därmed ytterligare väsentliga tidsbesparingar, med förbättrad uppsikt och högre precision när tågsätt manövreras på terminaler eller bangårdar.
När ett tåg har tillstånd att backa in blint efter en växel, så kan operatören helt enkelt stå kvar på samma plats och därifrån backa in vagnarna med precision och full uppsikt. Vagnarna kopplas sedan ifrån och föraren kan direkt hoppa in i loket igen.

En lokförare kan sköta växlingsarbetet på egen hand och sparar dessutom in många långa promenader mellan tågsättets början och slut.

Hållaren för bildskärm som visas på bilden är en prototyp. Serietillverkningen förväntas påbörjas någon gång under andra halvåret 2024.