Fredag 27 December | 00:18:46 Europe / Stockholm

Kalender

Tid*
2025-02-25 17:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-19 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2024-04-18 - Årsstämma
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-16 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-08-15 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-21 - X-dag ordinarie utdelning RMDX 0.00 SEK
2023-04-20 - Årsstämma
2023-02-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriInfrastruktur
Railway Metrics and Dynamics är ett IT-bolag. Bolaget har utvecklat och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Systemplattformen bygger sensorteknik som riktas mot flera olika typer av marknader med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolaget är verksamma i Europa och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2024-06-25 14:54:59

VÄTE Rail, experter på växling, terminaltjänster och tågdragning utrustar nu lok och vagnar med PMU-sensorer från Railway Metrics and Dynamics. Det totala ordervärdet uppgår till drygt 3 miljoner kronor fördelat på tre år.

Företaget, vars grund till en början var växlingstjänster, erbjuder idag även tågdragning, terminaltjänster och kombiterminaltjänster. Koncernen består av moderbolaget Prouisum Holding AB med de tre dotterbolagen VÄTE Rail AB, VÄTE Trafik AB och VÄTE Teknik AB och utgörs idag av ett team med drygt 100 anställda.

VÄTE Rail tidigt ute med backkameror

Relationen med Railway Metrics and Dynamics har alltid varit nära. I slutet av 2023 köpte VÄTE Rail in backkameror från RMD till sina lok - bland annat för att kunna eliminera riskfyllda arbeten och frigöra växlingspersonal på fotstegen vid backning. Kamerorna testas just nu i Trelleborg, där VÄTE Rail lastar och lossar tågfärjor med upp till 600 meter långa tågsätt.

Nu är tiden mogen att ta nästa steg. 90 vagnar och 20 lok utrustas med PMU:er (Performance Monitoring Units). Sensorerna är smarta enheter som kommunicerar med varandra och vars data visualiseras i en dashboard i RMD:s egenutvecklade Train Management System.

Digitaliseringen ger full kontroll

PMU:erna vaknar till liv och dyker upp i systemet så fort loket startas. På så sätt vet man alltid hur många timmar det rullande materialet har använts - vilket är viktigt för att kunna genomföra planerat underhåll. Vid växlings- och terminaluppdrag är det extra värdefullt att PMU:erna även registrerar och loggar stötar vid vårdslös lastning eller överlastning.

- Nu får vi full kontroll över hela vår fordonsflotta - från Trelleborg till Sundsvall. Vi får veta exakt var våra vagnar befinner sig och om någon vagn behöver växlas ur för underhåll, säger Jan G. Forslund, VD för VÄTE Rail.

Med RMD:s Train Management System och dashboard samlas informationen och blir överskådlig, vilket underlättar vid växlingsarbeten - även om växlingen utförs av underleverantör.

- Vi får till och med veta på vilket spår våra vagnar befinner sig på olika terminaler.
Det här kommer att spara oerhört mycket tid, som vi istället kan lägga på rätt saker, fortsätter Jan G. Forslund.

- Nu får vi ett stödsystem som fungerar och som hjälper oss under vägen, samtidigt som vi eliminerar den risk för fel som alltid finns när människor är iblandade. Samtidigt underlättar vi föraruppgifterna och får statistik på allting, fortsätter Jan.

- Digitaliseringen vi nu genomför med RMD:s sensorer och Train Management System positionerar oss rätt för framtiden. Det är ett bra stöd vid fortsatt tillväxt, och om det i framtiden kommer krav på att operatörer ska rapportera data, till exempelvis Trafikverket, så är vi redan förberedda, avslutar Jan G. Forslund.

PMU-sensorerna håller just nu på att konfigureras. Leverans och installation kommer att ske under hösten 2024. Avtalet löper inledningsvis över tre år och motsvarar därmed ett ordervärde på 3 miljoner kronor.

- Men min förhoppning är att kontraktet ska förlängas och löpa under många, många år till, avslutar Jan G. Forslund.