Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Informationsteknik |
Industri | Infrastruktur |
VÄTE Rail, experter på växling, terminaltjänster och tågdragning utrustar nu lok och vagnar med PMU-sensorer från Railway Metrics and Dynamics. Det totala ordervärdet uppgår till drygt 3 miljoner kronor fördelat på tre år.
Företaget, vars grund till en början var växlingstjänster, erbjuder idag även tågdragning, terminaltjänster och kombiterminaltjänster. Koncernen består av moderbolaget Prouisum Holding AB med de tre dotterbolagen VÄTE Rail AB, VÄTE Trafik AB och VÄTE Teknik AB och utgörs idag av ett team med drygt 100 anställda.
VÄTE Rail tidigt ute med backkameror
Relationen med Railway Metrics and Dynamics har alltid varit nära. I slutet av 2023 köpte VÄTE Rail in backkameror från RMD till sina lok - bland annat för att kunna eliminera riskfyllda arbeten och frigöra växlingspersonal på fotstegen vid backning. Kamerorna testas just nu i Trelleborg, där VÄTE Rail lastar och lossar tågfärjor med upp till 600 meter långa tågsätt.
Nu är tiden mogen att ta nästa steg. 90 vagnar och 20 lok utrustas med PMU:er (Performance Monitoring Units). Sensorerna är smarta enheter som kommunicerar med varandra och vars data visualiseras i en dashboard i RMD:s egenutvecklade Train Management System.
Digitaliseringen ger full kontroll
PMU:erna vaknar till liv och dyker upp i systemet så fort loket startas. På så sätt vet man alltid hur många timmar det rullande materialet har använts - vilket är viktigt för att kunna genomföra planerat underhåll. Vid växlings- och terminaluppdrag är det extra värdefullt att PMU:erna även registrerar och loggar stötar vid vårdslös lastning eller överlastning.
- Nu får vi full kontroll över hela vår fordonsflotta - från Trelleborg till Sundsvall. Vi får veta exakt var våra vagnar befinner sig och om någon vagn behöver växlas ur för underhåll, säger Jan G. Forslund, VD för VÄTE Rail.
Med RMD:s Train Management System och dashboard samlas informationen och blir överskådlig, vilket underlättar vid växlingsarbeten - även om växlingen utförs av underleverantör.
- Vi får till och med veta på vilket spår våra vagnar befinner sig på olika terminaler.
Det här kommer att spara oerhört mycket tid, som vi istället kan lägga på rätt saker, fortsätter Jan G. Forslund.
- Nu får vi ett stödsystem som fungerar och som hjälper oss under vägen, samtidigt som vi eliminerar den risk för fel som alltid finns när människor är iblandade. Samtidigt underlättar vi föraruppgifterna och får statistik på allting, fortsätter Jan.
- Digitaliseringen vi nu genomför med RMD:s sensorer och Train Management System positionerar oss rätt för framtiden. Det är ett bra stöd vid fortsatt tillväxt, och om det i framtiden kommer krav på att operatörer ska rapportera data, till exempelvis Trafikverket, så är vi redan förberedda, avslutar Jan G. Forslund.
PMU-sensorerna håller just nu på att konfigureras. Leverans och installation kommer att ske under hösten 2024. Avtalet löper inledningsvis över tre år och motsvarar därmed ett ordervärde på 3 miljoner kronor.
- Men min förhoppning är att kontraktet ska förlängas och löpa under många, många år till, avslutar Jan G. Forslund.