Bifogade filer
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Nordic SME Sweden |
| Sektor | Telekom & Media |
| Industri | Media |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
Jul - Sep 2025 koncernen i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 7 494 TSEK (9 636 TSEK)
- Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -625 TSEK (431 TSEK)
- Resultat efter finansnetto uppgick till -2 663 TSEK (-1 383 TSEK)
- Resultat per aktie uppgick till -0,11 SEK (-0,06 SEK)
- Antal unika användare i snitt per månad under perioden: 3 398 000 (2 868 000)
Jul - Sep 2025 moderbolaget i sammandrag
- Nettoomsättningen uppgick till 7 494 TSEK (8 888 TSEK)
- Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -1 534 TSEK (-204 TSEK)
- Resultat efter finansnetto uppgick till -1 689 TSEK (-335 TSEK)
- Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,01 SEK)
Samtliga uppgifter inom parentes avser jämförande period föregående år. Unika användare redovisas som ett månatligt snitt.
Väsentliga händelser under perioden
- Relevance Communication Nordic AB rekryterar Oskar Sardi som ny CRO - 14 aug 2025
- Perfect Weekend når över två miljoner lästa artiklar på en månad - 29 aug 2025
- Styrelsen för Relevance Communication Nordic AB beslutar om en riktad kvittningsemission för återbetalning av lån - 23 sep 2025
- Relevance Communication Nordic AB säljer News55 som del av strategiskt fokus - 24 sep 2025
Väsentliga händelser efter periodens slut
- Relevance Communication Nordic AB rekryterar Petter Eckerbom som ny Tech Lead - 1 okt 2025
- Petter Eckerbom går in som delägare i Relevance Communication Nordic AB - 2 okt 2025
VD:s kommentar: Tredje kvartalet 2025: utmanande - men betydligt ljusare framåt
Det tredje kvartalet 2025 var vårt mest utmanande sedan starten, men också det kvartal där vi lade grunden för ett trendbrott. Nettoomsättningen uppgick till 7,5 MSEK (9,6 MSEK) och rörelseresultatet före avskrivningar till -0,6 MSEK (0,4 MSEK). Bakomliggande orsaker till ett svagare Q3 för RLVNC är främst på grund av sämre utfall än budgeterat hos våra externa säljpartners samt att vi internt omstrukturerade och fokuserade på att bygga upp en ny, starkare säljorganisation vilket vi ser betalar sig direkt på båda delarna för första halvan av Q4. Därtill har vi under perioden haft tekniska utmaningar som tillfälligt påverkat våra sajter.
Redan i maj och juni stod det klart att sommaren riskerade att bli svag. Vi agerade därför snabbt med tre tydliga åtgärder:
- Rekryteringen av Oskar Sardi som ny intäktsansvarig (CRO) - Oskar tillträdde i augusti och vi ser redan positiva effekter på försäljningen.
- Rekryteringen av Petter Eckerbom som ny Tech Lead - Petter började den 20 oktober och har på mycket kort tid både satt sig in i vår tekniska miljö och levererat lösningar som stärkt våra sajters stabilitet och prestanda.
- Avyttringen av News55.se - Genom försäljningen fokuserar vi nu helt på vår kärna, det vill säga att erbjuda läsare och annonsörer oberoende, högkvalitativa ekonominyheter utan betalväggar. Det är dessutom en affär som hoppas kunna ge oss 3-5 MSEK de kommande åren.
Även om tredje kvartalet var något av en besvikelse, ser vi nu en tydlig vändning. Oktober blev en av våra starkaste månader någonsin och nu hoppas vi att även november kommer att utvecklas mycket positivt.
Det innebär att vi kan hålla fast vid vårt uttalade mål: tillväxt med positivt EBITDA. Vi har en tydlig riktning och en affärsidé som är enklare och mer fokuserad än någonsin.
Vi går in i 2026 med ett skarpare fokus, en starkare organisation och en affär som skalar, utan att kompromissa med vår grundidé: fri tillgång till oberoende ekonomijournalistik.
Fredrik Lundberg,
VD Relevance Communication Nordic AB (RLVNC)