Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
omsättningen ökade med 28 procent i FJÄRDE kvartalet för jämförbara enheter
FJÄRDE KVARTALET JUNI 2023 - AUGUSTI 2023- Koncernens nettoomsättning uppgick till 69,5 MSEK (91,7), en försämring med 22,2 MSEK. För jämförbara enheter ökade omsättningen med 28 procent
- Bruttovinstmarginalen uppgick till 27,2 procent (72,8), en minskning med 47,4 procent
- Bruttomarginalen har i kvartalet påverkats av en nedskrivning om totalt 17,6 MSEK av fordringar relaterade till tidigare betalda förskott för varor. Justerat för dessa poster uppgick bruttomarginalen till 52,6 procent.
- Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -26,1 MSEK (-1,6), en minskning med 24,5 MSEK
- Resultat efter skatt uppgick till -45,9 MSEK (-63,0)
Periodens resultat uppgick till -45,9 MSEK (-63,0), justerat för nedskrivningen ovan uppgick periodens resultat till -28,3 MSEK.
Resultat per aktie före och efter utspädning, kvarvarande verksamhet uppgick till -0,05 kr (-0,45)
Koncernens nettoomsättning uppgick till 223,1 MSEK (329,7) en försämring med 106,6 MSEK
Bruttovinstmarginalen uppgick till 40,5 procent (57,3), en minskning med 16,8 procentenheter, justerat för nedskrivning var bruttomarginalen 47,9 procent
- Resultat före av- och nedskrivningar uppgick till -89,0 MSEK (24,8)
- Resultat efter skatt uppgick till -183,8 MSEK (-97,1)
Periodens resultat uppgick till -183,8 MSEK (-64,0)
Resultat per aktie före och efter utspädning, kvarvarande verksamhet uppgick till -0,47 kr (0,70)
- Antalet butiker uppgick till 61 jämfört med 92 butiker föregående år. Minskningen avser i huvudsak avyttrade butiker
Den 13 juni utsågs Helena Morland, tidigare Vice VD till ny VD. Jonas Blomqvist, tidigare Vice Styrelseordförande, övertog ordförandeposten från Tommy Jacobson som är kvar i styrelsen, men som ledamot.
Den 30 juni ökade antalet aktier och röster med 215 861 040 till följd av att styrelsen beslutat att genomföra en nyemission av B-aktier om högst cirka 32 MSEK till Zenith Management.
Den 3 juli ingicks ett nytt bankavtal med Nordea om villkor och förutsättningar för förlängningen av Bolagets krediter avseende banklån om 63,0 MSEK och checkkredit 40,0 MSEK. Det nya bankavtalet löper ut den 31 dec 2023.
Den 31 juli höll bolaget en extra bolagsstämma där det konstaterades att bolagets egna kapital var återställt. Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens primära förslag, om fortsatt drift av Bolagets verksamhet utan likvidation.
Den 31 juli ökade antalet aktier och röster med 1 303 117 172 till följd av att styrelsen beslutat att genomföra en partiellt garanterad företrädesemission av B-aktier.
Den 8 augusti meddelade Bolaget att Pernilla Bonny rekryterats som ny operativ chef (COO) med ansvar för gruppens sortiment, produktion, inköp, lager och logistik.
Den 14 augusti höll bolaget en extra bolagsstämma där det beslutades om nedsättning av aktiekapitalet till 1 685,0 TSEK.
Bolagets huvudägare Zenith Management AB har utfärdat en kapitaltäckningsgaranti om 30 MSEK av vilken 20,7 MSEK utnyttjats i form av aktieägartillskott per 31 augusti.
- Den 21 september valdes Christian Karlsson in som ny styrelseledamot som ersättare för tidigare avgående styrelseledamot Dennis Jansén.
VD-kommentar till utvecklingen
I en tuff marknad och bolagssituation försätter vårt arbete med att göra bolaget lönsamt. Vi levererar en försäljningsökning i det fjärde kvartalet med 28% för jämförbara enheter jämfört med samma period föregående år, vilket visar att vårt hårda arbete börjar ge resultat.
Det är ett styrkebesked och en stor eloge till alla medarbetare som trots finansiella utmaningar lyckats varuförsörja butikerna med det mest nödvändiga samtidigt som vi har haft ett stort säljfokus inom affärsområdet Travel. Det är därför extra glädjande att vår starkaste tillväxt kommer från försäljning av resväskor, som stod för 43 procent av den totala omsättningen i det färde kvartalet. Försäljningsökningen jämfört med samma period föregående år var 43 procent.
Det är viktigt att kunna visa att bolaget presterar när vi kan jobba fokuserat och målinriktat, även om vi inte hade möjlighet att varuförsörja butikerna fullt ut vilket påverkat försäljningen och därmed lönsamheten negativt.
Norge går fortsatt starkt och ökar med hela 38% jämfört med föregående år för jämförbara enheter. Mycket tack vare en starkare marknad och fantastiska medarbetare som har jobbat hårt med att stärka Morris position som experter på väskor.
Vår bruttomarginal, justerat för engångseffekter, uppgick till 52,6 procent.
Trots en positiv försäljningsökning så har bolaget en bit kvar när det kommer till ett positivt resultat. Vi saknar fortfarande de finansiella musklerna som krävs för att kunna göra de strategiskt viktiga inköpen samt de satsningar som behövs för att bolaget ska bli lönsamt.
Kvartalet inleddes med att nyemissionen slutfördes, vilket var ett viktigt signalvärde mot marknaden, partners, leverantörer och medarbetare, som visar att det fortsatt finns en stark tro på Rizzo Group. Även om större delen av emissionen gick till att kvitta tidigare bryggfinansiering och lån, så gav det bolaget ny energi och motivation.
Under fjärde kvartalet påbörjades en ny resa för vårt varumärke Rizzo där vi har omvandlat vår expertis och passion från skovärlden, till en ny resa som väsk- och accessoarvarumärke.
Fokus är att erbjuda högkvalitativa väskor och accessoarer till ett kommersiellt pris.
De nya Rizzoväskorna har successivt levererats under fjärde kvartalet och bidrar direkt till en starkare bruttomarginal.
Arbetet med att utveckla och öka andelen egna varumärken är av högsta prioritet. Det är genom våra egna varumärken vi kan stärka lönsamheten, skapa värde i bolaget, växa i andra kanaler/marknader samt differentiera oss från konkurrenterna.
Försäljningen av Don Donna och Handskmakaren ställde krav på innovation och att snabbt tänka om och skapa en helt ny varumärkesportfölj inom egenproduktionen. Det är därför extra roligt att vi inom ett par veckor kommer att erbjuda handskar under varumärket Rizzo samtidigt som vi lanserar RBYR, ett helt nytt varumärke som riktar sig till den yngre målgruppen. Vi gör även en nylansering av Vezzano där vi har gjort en ompositionering för att rikta oss till vår kvinnliga målgrupp inom det kommersiella premiumsegmentet.
Likviditeten är fortfarande ansträngd men vår huvudägare försätter visa att de tror på bolaget och stöttar med ytterligare finansiering genom bl.a. en kapitaltäckningsgaranti.
Kortsiktigt handlar det om att fortsätta jobba hårt för att få upp försäljningen, både i butik och online, samtidigt som vi på sikt behöver hitta fler intäktskällor i form av fler kanaler och nya butiker.
Avslutar med att ge ett stort tack till alla medarbetare inom Team Rizzo Group för ett bra jobb under kvartalet.
Stockholm 30 oktober 2023
Helena Morland
VD och Koncernchef
För vidare information, vänligen kontakta:
Helena Morland, VD, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: helena.morland@rizzogroup.se
Björn Stål, CFO, tel: +46 (0) 8 508 99 200, email: bjorn.stal@rizzogroup.se (helena.morland@rizzogroup.se)
Denna information är sådan information som Rizzo Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående persons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2023 kl. 18:00 CET.
Om Rizzo Group
Rizzo Group AB (publ) är en ledande aktör inom väskor och accessoarer i Sverige och Norge med totalt 61 butiker. Verksamheten drivs genom de helägda kedjorna Rizzo och Morris med ett utbud av egna och externa varumärken. Rizzo Group AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm under ticker RIZZO B med ISIN-kod SE0016276109 och har sitt huvudkontor i Stockholm. Koncernen har cirka 200 medarbetare (heltidstjänster). För mer information, besök www.rizzogroup.se
Rizzo Group
+46 8 508 99 200
info@rizzogroup.se
Rizzo Group AB, Kungsholmstorg 6B, 112 21 Stockholm
Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.rizzogroup.se