Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | First North Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Sällanköpsvaror |
Rugvista är i gång med den 13:e upplagan av sin stora designtävling och uppmanar alla designintresserade i Europa att skapa sin egen matta. Årets tema, Including the Odd Ones, uppmuntrar deltagarna att tänja på de kreativa gränserna och fokusera på mattor i alla tänkbara former, mönster och färger. Våga vara annorlunda - även när det gäller mattor.
[A person writing on a wall
Description automatically generated]
Rugvistas designtävling startade redan 2007, och några av de bidrag som vunnit är fortfarande storsäljare i webbshoppen. Tävlingen har blivit en viktig plattform där deltagarna får chansen att få sin design producerad, samtidigt som Rugvista får möjlighet att ta in externa influenser för att fortsätta utvecklas. Ett fint exempel på detta är Dace Sietna från Nederländerna, som vann när tävlingen anordnades med temat Hållbarhet. Hennes matta, "North Sea Microplastics", kammade hem förstapriset och ingår nu i kollektionen Arty & Colour.
"Det som är roligt och unikt med vår tävling är bredden av deltagare. Vi får in bidrag från etablerade designers, konststudenter i början av sina karriärer, och konsumenter med intresse för färg och form," säger Ulrika Klinkert, CMO på Rugvista.
En jury kommer att bedöma och göra ett urval av de inskickade bidragen. Av de 30 bidrag som väljs ut, kommer sedan allmänheten att få rösta fram 10 finalister som går vidare till juryns slutgiltiga bedömning, där vinnaren utses. Årets jury består av Danilo Floreani, fotograf och influencer baserad i Tyskland; Amanda Malm, konstnär med bakgrund inom mode och design; Maria Gustavsson, grundare av lampföretaget Swedish Ninja; och Matilda Lundgren, Head of Design på Rugvista.
"Tanken med årets tema är att knyta an till samtidens trender i ett större perspektiv: att inkludera det udda och inte alltid sträva efter perfektion, att omfamna våra olikheter och ge oss ett mer mänskligt värde i en digital värld som annars enkelt går att manipulera och försköna," säger Matilda Lundgren, Head of Design på Rugvista.
De bidrag som går vidare har chans att få sin matta producerad och såld på Rugvistas webshop. Vinnaren kommer att få en prissumma på 40 000 kronor, medan andra- och tredjepristagaren belönas med 30 000 respektive 20 000 kronor. Den 17 oktober 2024 är sista dagen för att lämna in sitt bidrag.
För mer info om tävlingen: https://www.rugvista.se/designtavling
Kontaktinformation
Ulrika Klinkert, Chief Marketing Officer
ulrika.klinkert@rugvista.se,+46 73-544 73 29
Cecilia Nordgren, Brand Activation Manager
cecilia.nordgren@rugvista.se,+46 76-538 66 89
Om Rugvista
Rugvista är en av Europas ledande "direct-to-consumer" e-handlare. Rugvista säljer mattor via egna webbutiker tillgängliga på 20 olika språk under varumärkena Rugvista och CarpetVista. Bolaget grundades 2005 och erbjuder ett brett och relevant utbud av prisvärda kvalitativa design- och traditionella mattor. Rugvista erbjuder fri frakt och kostnadsfri retur till kunder inom EU.
Verksamheten är indelad i tre segment: Privatpersoner (B2C), Företagskunder (B2B), samt Marknadsplatser & Övrigt (MPO). Privatpersoner representerar konsumentmarknaden och är Rugvistas huvudsakliga segment.
Antalet medarbetare inom Rugvista Group är cirka 100 FTE:er och bolaget har sitt huvudkontor i Malmö. Rugvista Group AB (publ) aktien handlas på Nasdaq First North Premier Growth Market under symbolen "RUG".
[image]