Kurs
+3,92%
Likviditet
1 716 MSEK
Kalender
Est. tid* | ||
2025-10-24 | 07:30 | Kvartalsrapport 2025-Q3 |
2025-10-06 | N/A | X-dag halvårsutdelning SAAB B 1 |
2025-07-18 | 07:30 | Kvartalsrapport 2025-Q2 |
2025-04-25 | - | Kvartalsrapport 2025-Q1 |
2025-04-11 | - | X-dag halvårsutdelning SAAB B 1 |
2025-04-10 | - | Årsstämma |
2025-02-07 | - | Bokslutskommuniké 2024 |
2024-10-22 | - | Kvartalsrapport 2024-Q3 |
2024-10-07 | - | X-dag halvårsutdelning SAAB B 0.8 |
2024-07-19 | - | Kvartalsrapport 2024-Q2 |
2024-05-07 | - | Split SAAB B 1:4 |
2024-04-26 | - | Kvartalsrapport 2024-Q1 |
2024-04-12 | - | X-dag halvårsutdelning SAAB B 3.2 |
2024-04-11 | - | Årsstämma |
2024-02-09 | - | Bokslutskommuniké 2023 |
2023-10-26 | - | Kvartalsrapport 2023-Q3 |
2023-07-20 | - | Kvartalsrapport 2023-Q2 |
2023-04-26 | - | Kvartalsrapport 2023-Q1 |
2023-04-06 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 5.30 SEK |
2023-04-05 | - | Årsstämma |
2023-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2022 |
2022-10-28 | - | Kvartalsrapport 2022-Q3 |
2022-07-21 | - | Kvartalsrapport 2022-Q2 |
2022-04-22 | - | Kvartalsrapport 2022-Q1 |
2022-04-07 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.90 SEK |
2022-04-06 | - | Årsstämma |
2022-02-11 | - | Bokslutskommuniké 2021 |
2021-10-22 | - | Kvartalsrapport 2021-Q3 |
2021-07-21 | - | Kvartalsrapport 2021-Q2 |
2021-04-23 | - | Kvartalsrapport 2021-Q1 |
2021-04-14 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.70 SEK |
2021-04-13 | - | Årsstämma |
2021-02-11 | - | Bokslutskommuniké 2020 |
2020-10-21 | - | Kvartalsrapport 2020-Q3 |
2020-07-17 | - | Kvartalsrapport 2020-Q2 |
2020-04-24 | - | Kvartalsrapport 2020-Q1 |
2020-04-02 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 0.00 SEK |
2020-04-01 | - | Årsstämma |
2020-02-07 | - | Bokslutskommuniké 2019 |
2019-10-22 | - | Kvartalsrapport 2019-Q3 |
2019-07-19 | - | Kvartalsrapport 2019-Q2 |
2019-04-26 | - | Kvartalsrapport 2019-Q1 |
2019-04-12 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.50 SEK |
2019-04-11 | - | Årsstämma |
2019-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2018 |
2018-10-23 | - | Kvartalsrapport 2018-Q3 |
2018-07-20 | - | Kvartalsrapport 2018-Q2 |
2018-04-26 | - | Kvartalsrapport 2018-Q1 |
2018-04-11 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 5.50 SEK |
2018-04-10 | - | Årsstämma |
2018-02-16 | - | Bokslutskommuniké 2017 |
2017-10-24 | - | Kvartalsrapport 2017-Q3 |
2017-07-20 | - | Kvartalsrapport 2017-Q2 |
2017-04-26 | - | Kvartalsrapport 2017-Q1 |
2017-04-06 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 5.25 SEK |
2017-04-05 | - | Årsstämma |
2017-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2016 |
2016-11-24 | - | Kapitalmarknadsdag 2016 |
2016-10-25 | - | Kvartalsrapport 2016-Q3 |
2016-07-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q2 |
2016-04-21 | - | Kvartalsrapport 2016-Q1 |
2016-04-15 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 5.00 SEK |
2016-04-14 | - | Årsstämma |
2016-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2015 |
2015-10-23 | - | Kvartalsrapport 2015-Q3 |
2015-07-17 | - | Kvartalsrapport 2015-Q2 |
2015-04-24 | - | Kvartalsrapport 2015-Q1 |
2015-04-16 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.75 SEK |
2014-10-23 | - | Analytiker möte 2014 |
2014-10-23 | - | Kvartalsrapport 2014-Q3 |
2014-07-18 | - | Analytiker möte 2014 |
2014-07-18 | - | Kvartalsrapport 2014-Q2 |
2014-04-25 | - | Kvartalsrapport 2014-Q1 |
2014-04-09 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.50 SEK |
2014-04-08 | - | Årsstämma |
2014-02-13 | - | Bokslutskommuniké 2013 |
2013-10-29 | - | Analytiker möte 2013 |
2013-10-29 | - | Kvartalsrapport 2013-Q3 |
2013-09-24 | - | Kapitalmarknadsdag 2013 |
2013-07-19 | - | Kvartalsrapport 2013-Q2 |
2013-04-25 | - | Kvartalsrapport 2013-Q1 |
2013-04-18 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.50 SEK |
2013-04-17 | - | Årsstämma |
2013-02-15 | - | Bokslutskommuniké 2012 |
2012-10-18 | - | Analytiker möte 2012 |
2012-10-18 | - | Kvartalsrapport 2012-Q3 |
2012-09-10 | - | Kapitalmarknadsdag 2012 |
2012-07-19 | - | Kvartalsrapport 2012-Q2 |
2012-04-20 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.50 SEK |
2012-04-19 | - | Årsstämma |
2012-04-19 | - | Kvartalsrapport 2012-Q1 |
2012-02-10 | - | Bokslutskommuniké 2011 |
2011-10-21 | - | Kvartalsrapport 2011-Q3 |
2011-09-20 | - | Kapitalmarknadsdag 2011 |
2011-07-19 | - | Kvartalsrapport 2011-Q2 |
2011-04-29 | - | Kvartalsrapport 2011-Q1 |
2011-04-08 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 3.50 SEK |
2011-04-07 | - | Årsstämma |
2011-02-16 | - | Bokslutskommuniké 2010 |
2010-10-20 | - | Kvartalsrapport 2010-Q3 |
2010-07-23 | - | Kvartalsrapport 2010-Q2 |
2010-04-23 | - | Kvartalsrapport 2010-Q1 |
2010-04-16 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 2.25 SEK |
2010-04-15 | - | Årsstämma |
2010-02-12 | - | Bokslutskommuniké 2009 |
2009-10-23 | - | Kvartalsrapport 2009-Q3 |
2009-07-24 | - | Kvartalsrapport 2009-Q2 |
2009-04-23 | - | Kvartalsrapport 2009-Q1 |
2009-04-17 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 1.75 SEK |
2009-04-16 | - | Årsstämma |
2008-04-16 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.50 SEK |
2007-04-13 | - | X-dag ordinarie utdelning SAAB B 4.25 SEK |
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Maskinindustri |
Saab har, i samarbete med Helsing, framgångsrikt genomfört de första tre flygningarna med Helsings AI-agent Centaur i stridsflygplanet Gripen E. Flygningarna, som genomfördes med start 28 maj, är en del av Saabs Project Beyond. De innebär ett stort steg framåt i införandet av artificiell intelligens i stridsflyg och visar hur Gripen E är unikt i att möjliggöra uppdateringar av programvaran i mycket hög takt utan att göra avkall på säkerhetskraven.
Under flygningarna lämnade Gripen E framgångsrikt över kontrollen av flygplanet till Centaur, som autonomt utförde komplexa manövrar i en BVR-stridsmiljö* och gav piloten instruktioner att avfyra.
- Detta är en viktig milstolpe som visar Saabs tekniskt avancerade förmåga. Vi har på kort tid både integrerat och framgångsrikt testflugit Helsings AI i Gripen E, vilket är ett bevis på den snabba förmågeökning vi kan erbjuda våra kunder. Vi ser fram emot att fortsätta utveckla och utforska hur vi kan använda denna och andra AI-agenter i våra stridsflygplan. Saab har än en gång visat att förmågeutvecklingen i Gripen E går fortare framåt än i andra stridsflyg, vilket innebär att användaren får ett övertag i snabbare takt än motståndarens system utvecklas, säger Peter Nilsson, chef för Advanced Programs inom Saabs affärsområde Aeronautics.
Gripen E:s unika design innebär att det kan flyga med AI-mjukvaran helt integrerad och ombord på planet, vilket innebär att flygproverna inte är begränsade till att utföras vid militära provplatser eller med experimentflygplan.
- Vi utforskar och suddar ut gränserna mellan idag och framtiden. Med mjukvara är det inte längre en fråga om stridsflygsgenerationer, snarare om hastigheten i utvecklingen, säger Peter Nilsson.
Den tredje flygningen, som genomfördes den 3 juni, fokuserade specifikt på prestandan i Centaur. Denna ställdes mot ett riktigt Gripen D-flygplan i en serie dynamiska BVR*-scenarier med dataintegration i realtid där sensordata användes för att spåra målflygplanet.
Centaurs anpassningsförmåga testades genom att variera bland annat startavstånd och hastigheter. Systemets robusthet prövades även genom att inaktivera data från ledningssystemet.
Syftet med Project Beyond var för Saab och Helsing att gemensamt undersöka hur tillförlitlig AI kan användas för att motverka framtida hot. Teamet kommer nu att analysera flygdatan och fortsätta träna AI-agenten för att ytterligare förbättra BVR*-funktionerna. Ytterligare en serie testflygningar är planerade under året.
Projektet är helt finansierat av Försvarets materielverk och ingår i konceptstudierna för Sveriges framtida stridsflygförmåga (KFS).
*BVR-stridsmiljö: Beyond Visual Range, en miljö där luftstrid sker på längre avstånd, där parterna inte verkar nära varandra eller visuellt kan se varandra.
Kontakt
Saab Press Centre
+46 (0)734 180 018
presscentre@saabgroup.com
Saab är ett ledande försvars- och säkerhetsföretag med uppdrag att hjälpa nationer att skydda sin befolkning och bidrar till trygghet för människor och samhällen. Med 25 000 talangfulla medarbetare utvecklar Saab teknik och lösningar för en säkrare och mer hållbar värld. Saab utvecklar, tillverkar och underhåller avancerade system inom flygteknik, vapen, ledningssystem, sensorer och undervattenssystem. Saab har sitt huvudkontor i Sverige men en global verksamhet där Saab är en del av många nationers försvarsförmåga.