Torsdag 24 April | 11:39:31 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-27 08:20 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-31 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-29 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-30 N/A X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2025-05-28 N/A Årsstämma
2025-04-30 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-28 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-30 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-31 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2024-05-30 - Årsstämma
2024-04-30 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-28 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-19 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-01 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2023-05-31 - Årsstämma
2023-04-28 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-31 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-03 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-03 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2022-06-02 - Årsstämma
2022-04-29 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-22 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-09-30 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2021-05-27 - Årsstämma
2021-04-30 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-19 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-07-31 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-29 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2020-05-28 - Årsstämma
2020-04-30 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-28 - Bokslutskommuniké 2019
2019-12-16 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-31 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-24 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2019-05-23 - Årsstämma
2019-04-30 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-31 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-31 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-25 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2018-05-24 - Årsstämma
2018-04-30 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-31 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-17 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2017-05-16 - Årsstämma
2017-04-28 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-28 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-31 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-29 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-19 - Årsstämma
2016-05-13 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2016-04-29 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-29 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-30 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-31 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-13 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2015-05-12 - Årsstämma
2015-04-30 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-01-30 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-31 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-31 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-30 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-28 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2014-02-27 - Årsstämma
2014-01-31 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-28 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-31 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-07-24 - Split SAFE 50:1
2013-07-01 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2013-06-28 - Årsstämma
2013-04-30 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-01-31 - Bokslutskommuniké 2012
2012-06-28 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-04-04 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-03-30 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2011-12-20 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2011-11-25 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK
2011-11-24 - Årsstämma
2011-09-27 - Bokslutskommuniké 2011
2011-06-28 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-03-29 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-01-13 - X-dag kvartalsutdelning SAFE 0
2011-01-12 - Årsstämma
2010-12-23 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2010-09-27 - Bokslutskommuniké 2010
2010-06-28 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-03-29 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2009-12-28 - Kvartalsrapport 2009-Q1
2009-11-20 - X-dag ordinarie utdelning SAFE 0.00 SEK

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorIndustri
IndustriFordon
Safe at Sea är en teknisk utvecklare av säkerhetslösningar. Bolaget utvecklar SAR system, Search and Rescue System. I produktsortimentet ingår produkter som vattenskotrar, höj- och sänkbara ställningar och släpvagnar. Produkterna används huvudsakligen bland räddningstjänster, och verksamhet och försäljning innehas på global nivå. Huvudkontoret ligger i Hisings Backa.
2024-04-30 10:00:00

Jämförelser i rapporten har, om inte annat angetts, skett mot närmast motsvarande period år 2023. Safe at Sea AB:s räkenskapsår är 1 januari - 31 december.

Delårsperioden (januari-mars) 2024
  • Nettoomsättningen uppgick till 4 745 tkr (3 966 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 268 tkr (229 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,010 kr (0,008 kr)
  • Soliditet 61,9% (63,4%)
  • Kassalikviditet 98,2% (156,1%)
FÖRSTA kvartalet (JANuari-MARS) 2024
  • Nettoomsättningen uppgick till 4 745 tkr (3 966 tkr)
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till 268 tkr (229 tkr)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,010 kr (0,008 kr)
  • Soliditet 61,9% (63,4%)
  • Kassalikviditet 98,2% (156,1%)

Safe at Sea AB tillverkar, utvecklar och säljer lätta, flexibla och kostnadseffektiva sjösäkerhetssystem. Dessa system bidrar till att rädda liv och effektivisera maritim SAR-verksamhet (Search and Rescue) och är förmodligen de effektivaste systemen i världen för att rädda nödställda personer ur vattnet. Systemen innefattar utrustning, utvecklade arbetsmetoder och där tillhörande utbildning. Basen i Safe at Seas utbud är RescueRunner, SafeRunner, SeaRanger, GuardRunner X, SRX, GRX och ElEcoDrive. Bolaget har sitt säte i Göteborg och listades på AktieTorget den 10 januari 2008.

VD:s kommentar

Vi inleder året med ett positivt resultat på 268 tkr, tillika sjätte raka kvartalet med vinst.

Självfallet är vi glada över att de momentum vi har från den turnaround vi gjorde 2023 håller i sig.
Resultatet första kvartalet är 17% bättre än motsvarande tid i fjol. Vi har också under perioden tagit en kundförlust på 100 tkr. Det innebär att resultatet är fortsatt starkt för bolaget.

Flera pågående upphandlingar gled över i andra kvartalet, som t.ex. beställning från AVINOR, som kom först i mitten på april.

Försäljningen till Avinor är ett stort genombrott inom marknadssegmentet flygplatsräddning generellt, men också för Avinor och oss. Där det efter en lång utredningsprocess landade i att Sola, flygplatsen i Stavanger blir först ut med en SeaRanger, anpassad för de behov Avinors flygplatsräddningstjänst har. Vi ser med stort intresse fram emot att se hur den affären kan komma att utvecklas, då Avinor har driftansvar för över 30 flygplatser i Norge, och där det pågår ett övergripande arbete med att lyfta räddningsförmågan, över tid.
Genombrottsaffären öppnar även dörrar på den internationella flygplatsmarknaden.          

Det är flera affärsprocesser som pågått under mycket lång tid, som nu har utmynnat utlysta upphandlingar bl.a. från Italian Coast Guard (ITCG), dels en som avser 5 st RescueRunners för leverans i Q3 och med option på ett stort antal enheter, för leverans under en flerårsperiod, om ITCG löser ut hela optionen. ITCG har också inlett upphandlingen av en ny patrullbåts-klass, som kommer att levereras under en femårsperiod med start 2026, om kunden fullföljer upphandlingen. Som däcksbåt på dessa patrullbåtar, är RescueRunner föreskriven, enligt den information vi har erhållit.       

Vi förväntar oss att nu framöver se fler upphandlingar, med lite större volymer, inte minst inom myndighetssektorn map. sjöräddning, lagövervakning och militär verksamhet.

Det är därför rimligt att anta att vi ska kunna se fram emot en fortsatt positiv utveckling av såväl order- som offertstock redan under andra kvartalet.
Vi har därför under perioden också inlett arbetat med att dels förstärka redundansen i vår supply chain, dels att ta hem mer produktion till Sverige, för att säkerställa vår leveransförmåga.
När det gäller SOLAS-projektet, så har vi i befintlig "kostym", internt inte haft personella resurser tillgängliga för att göra klar ansökan under perioden. Vi har istället och i samråd med våra rådgivare på DNV Advisory, tagit fram en plan för få ansökan klar, så fort det är praktiskt möjligt. Vi har nu också fått besked att själva certifieringsprocessen tar 3 - 6 månader, efter inlämnad ansökan. 

Vi är stolta och glada men inte nöjda, och vi tycker oss kunna se fram emot fortsatt positiv utveckling med flera spännande utmaningar, på flera nya marknader.

Kaj Lehtovaara, tf. vd.

Denna information är sådan som Safe at Sea är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-30 10:00 CET.