Lördag 23 November | 14:48:36 Europe / Stockholm

Kalender

Tid*
2023-02-08 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-30 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-30 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-10-30 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-02 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 4.00 SEK
2022-04-29 - Årsstämma
2022-04-29 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-09 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-19 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-16 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-07-05 - X-dag bonusutdelning SEMC 3
2021-07-02 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-04-30 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2021-04-29 - Årsstämma
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-10 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-15 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2020-04-28 - Årsstämma
2020-04-28 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-06 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-25 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 3.00 SEK
2019-04-24 - Årsstämma
2019-04-24 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-07 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-17 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 2.50 SEK
2018-04-26 - X-dag bonusutdelning SEMC 1
2018-04-25 - Årsstämma
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-08 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-27 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-19 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 2.25 SEK
2017-04-26 - Årsstämma
2017-04-26 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-09 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-27 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-15 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 1.25 SEK
2016-04-28 - Årsstämma
2016-04-28 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-12 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-22 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-16 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 2.50 SEK
2015-04-28 - Årsstämma
2015-04-28 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-05 - Bokslutskommuniké 2014
2014-10-21 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-07-15 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 2.50 SEK
2014-04-28 - Årsstämma
2014-04-28 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-07 - Bokslutskommuniké 2013
2014-02-06 - Bokslutskommuniké 2013
2013-10-25 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-07-12 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 2.00 SEK
2013-04-26 - Årsstämma
2013-04-26 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-07 - Bokslutskommuniké 2012
2012-10-25 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-07-13 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-04 - 15-7 2012
2012-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2012-04-26 - Årsstämma
2012-04-26 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-09 - Bokslutskommuniké 2011
2011-10-27 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-07-15 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-04-28 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2011-04-27 - Årsstämma
2011-02-10 - Bokslutskommuniké 2010
2010-10-22 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-07-16 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-04-30 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2010-04-29 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-10 - Bokslutskommuniké 2009
2009-10-21 - Kvartalsrapport 2009-Q3
2009-07-17 - Kvartalsrapport 2009-Q2
2009-04-30 - X-dag ordinarie utdelning SEMC 0.00 SEK
2009-04-29 - Årsstämma
2009-04-29 - Kvartalsrapport 2009-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorTjänster
IndustriTeknik-konsult
Semcon är ett internationellt teknikföretag. Företaget tillhandahåller hållbar teknik som kombinerar digitala tjänster och avancerad produkt- och produktionsutveckling. Semcon är även en leverantör av digitala eftermarknadslösningar för komplexa produkter och system. Företaget erbjuder såväl helhetsåtaganden som specialistkompetens till sektorer som life science, energi, telekom, fordon och industri.
2022-12-08 08:00:00

I ett nytt uppdrag för Trafikverket, som gäller en del av Tvärförbindelse Södertörn, ska Ramboll och Semcon stötta effektivisering samt minskning av CO2-avtrycket med hjälp av elektrifiering, digitalisering, automatisering och optimerad massahantering.

Uppdraget omfattar framtagande av förfrågningsunderlag för totalentreprenad för trafikplatserna Djupdalen och Slätmossen. Trafikplatserna kommer att bli en del av den yttre tvärled som planeras och byggs kring Stockholm, från Haninge i söder till Täby i norr. I uppdraget, som startar i december 2022 och sträcker sig cirka två år framåt, kommer Ramboll och Semcon att samarbeta för att uppfylla de högt ställda kraven på innovation och hållbarhet. 

- Det handlar i huvudsak om att hitta nya och hållbara lösningar för att minska CO2-avtrycket i allt från planering, byggnation och även i driftfas, berättar Karl Agestam, Enhetschef för Vägplanering på Ramboll. 

- Det här är ett intressant uppdrag där vi på Semcon kan ta med oss den kunskap vi har inom bland annat 'future mobility' och göra skillnad i ett viktigt infrastrukturprojekt. Vi är glada att vi ihop med Ramboll får vara med och driva förändring i en spännande bransch, säger Magnus Carlsson, områdeschef på Software & Emerging Tech på Semcon. 

Högt ställda mål på hållbarhet och CO2-minskning
I uppdraget ingår innovationsledning, främst inom områdena elektrifiering, digitalisering, automatisering och optimerad massahantering, men också arbetsmiljö. 

- Just innovationsarbetet är ett område där vi ser särskilt stora vinster i att kombinera kompetenserna hos både Ramboll och Semcon. Det kommer att bli väldigt intressant att arbeta fram nya idéer och lösningar tillsammans. Vi på Ramboll är vana vid att arbeta med stora infrastrukturprojekt, och ser att Semcon kan komplettera oss bra med sin erfarenhet av automatisering inom flera olika branscher, säger Karl Agestam, Ramboll. 

Innovationsledningen ska gå som en röd tråd genom projektet för att hitta möjligheter att förbättra projektets genomförande ur olika hållbarhetsperspektiv. 

Några av de mål som satts upp för projektet är: 
  •     inga lokala utsläpp av växthusgaser från fordon och maskiner
  •     minst 50% av den samlade energianvändningen från fordon och maskiner ska bestå av el från förnybara energikällor
  •     minskad klimatpåverkan från material
  •     allt krossmaterial ska komma från entreprenader inom programmet
  •     färre än 4 olyckor per miljon arbetade timmar