Måndag 28 April | 21:34:00 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-17 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-29 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 N/A X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2025-05-06 N/A Årsstämma
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-17 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2024-05-06 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-27 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-31 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2022-05-24 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2021-04-27 - Årsstämma
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2021-01-11 - Extra Bolagsstämma 2021
2020-10-26 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-17 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-04-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-21 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2020-04-20 - Årsstämma
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-18 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2019-04-17 - Årsstämma
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-05 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2018-04-04 - Årsstämma
2018-02-26 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-10 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-20 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2017-04-19 - Årsstämma
2017-02-27 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-26 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-22 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-22 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2016-02-19 - Bokslutskommuniké 2015

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Sjöstrand Coffee tillverkar och utvecklar espressomaskiner, mjölkskummare och tillhörande kaffekapslar. Visionen är att erbjuda ett bättre ekologiskt alternativ där kapslarna är gjorda av växtfiber istället för det traditionella materialet som består av metallkomponenter. Störst närvaro återfinns inom Norden, där kunderna består av privata aktörer samt företagskunder. Bolaget har sitt huvudkontor i Ingarö.
2025-02-17 07:57:43

Finansiell översikt 

tkr
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2024 ack per 24-12-31 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 33 427 31 098
Rörelseresultatet uppgick till -846 773
Periodens resultat uppgick till -997 676
Resultat per aktie uppgick till -0,03 0,02
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2024 2024-Q4 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 10 946 12 974
Rörelseresultatet uppgick till -309 886
Periodens resultat uppgick till -364 880
Resultat per aktie uppgick till -0,01 0,03
tkr
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-DEC 2024 ack per 24-12-31 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 1 100 1 116
Rörelseresultatet uppgick till -788 -1 224
Periodens resultat uppgick till -823 -1 326
Resultat per aktie uppgick till -0,03 -0,05
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT KVARTAL 4 2024 2024-Q4 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 110 350
Rörelseresultatet uppgick till -297 -490
Periodens resultat uppgick till -286 -506
Resultat per aktie uppgick till -0,01 -0,02

VD har ordet

Sjöstrand Trading AB har under 2024 haft en omsättning på 33,4 MSEK (31,1 MSEK föregående år). Det innebär en tillväxt på 7,4% jämfört med 2023. Resultatet landande på -997 TSEK (+676 TSEK 2023).

Under 2024 fortsatte vi att jobba aktivt med att förbättra bruttomarginalen vilket gav resultat då vi förbättrade bruttomarginalen från 42% föregående år till 52%.

Under året har vi genomfört en omfattande förändring av vår försäljningsstrategi för att minska beroendet av ett fåtal distributörer med ofördelaktiga villkor, där vi inte hade möjlighet att få ut hela vårt produkterbjudande eller varumärke. Tidigare stod dessa för 70% av vår totala omsättning, men vi har aktivt styrt om försäljningen till mer långsiktigt värdeskapande kanaler.

Totalt har vi flyttat 10 MSEK i omsättning från kanaler som inte byggde långsiktigt värde för Sjöstrand till egna, strategiskt viktiga försäljningskanaler där vi har full kontroll över både affären och varumärket.

Genom denna strategi har vi avsevärt stärkt vår egen e-handel, hotellverksamhet och försäljning via utvalda återförsäljare, vilket har resulterat i en betydande tillväxt inom dessa områden. Vår e-handel har ökat med 206% jämfört med föregående år och utgör nu 30% av vår omsättning (jämfört med 12% tidigare). Hotellsegmentet har fortsatt att växa starkt med en ökning på 110%.

Trots denna omställning har vi fortsatt att visa tillväxt under året. Satsningen har dock krävt betydande investeringar i att bygga upp vår egen e-handel, utveckla vårt market place erbjudande via Amazon samt stärka vår marknadsföring och produktutveckling. Vi har även investerat i att flytta vår serviceverkstad in-house, vilket möjliggör en mer kostnadseffektiv och optimerad servicehantering. Genom denna förändring kommer vi att förbättra vår kundservice, säkerställa kortare ledtider och stärka vårt kvalitetsarbete, vilket ytterligare bidrar till en bättre upplevelse för våra kunder.

Dessa investeringar har påverkat vår lönsamhet negativt under året, men har samtidigt lagt grunden för framtiden.

Under 2024 lanserade Sjöstrand en rad nya produkter för att bredda vårt sortiment och stärka vår marknadsposition. Vi introducerade flera nya kaffesmaker, inklusive det populära kardemummakaffet samt karamell, vanilj och chokladkaffe.

Vi lanserade även vår kapselkaffemaskin i en ny beige färg, som fick mycket positiv respons, tillsammans med en matchande mjölkskummare.

Ett annat stort steg var vårt exklusiva samarbete med det svenska smyckesvarumärket Maria Nilsdotter. Tillsammans skapade vi en begränsad upplaga av The Original med försilvrade detaljer inspirerade av hennes värld - en fusion av nordisk design och djärv estetik.

Dessa lanseringar är en del av vår tillväxtstrategi för att driva expansion och stärka vår position på marknaden.

Fjärde kvartalet

Under det fjärde kvartalet uppnådde vi en omsättning på 10,94 MSEK (12,97 MSEK Q4 2023) med ett resultat på -364 TSEK (+880 MSEK Q4 2023). Det innebär en omsättningsminskning med -16% jämfört med föregående år. Bruttomarginalen landade på 49% vilket är en förbättring mot föregående år (44% Q4 2023).

För första gången deltog vi under Black Friday, ett strategiskt beslut med hänsyn till kampanjperiodens närhet till julhandeln. Syftet var att positionera oss starkt inför den kritiska försäljningsperioden under december. Black Friday-kampanjen lanserades exklusivt via vår egen e-handelskanal och mottogs mycket positivt av våra kunder. Under november och december ökade försäljningen i vår egen kanal med 312 % jämfört med samma period föregående år.

Julhandeln 2024 visade sig bli den mest framgångsrika i bolagets historia och utgjorde en betydande del av kvartalets resultat. Kampanjen präglades av innovativ marknadsföring, en stark närvaro i e-handeln samt exklusiva erbjudanden som lockade både nya kunder och ökade engagemanget hos våra befintliga kundgrupper.

Framåtblick

Efter det strategiska arbete vi genomförde under 2024 för att lägga en starkare grund, går vi nu in i 2025 med betydligt bättre förutsättningar. Vårt primära fokus är att accelerera tillväxten, med särskild inriktning på Europa som vår huvudmarknad.

Vi avser att fortsätta utveckla både vår e-handels- och hotellkanal, samtidigt som vårt huvudsakliga fokus kommer att ligga på att etablera nya samarbeten och distributörsnätverk för att stärka Sjöstrands internationella närvaro.