Måndag 28 April | 20:42:29 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-17 08:00 Bokslutskommuniké 2025
2025-10-30 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-29 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-07 N/A X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2025-05-06 N/A Årsstämma
2025-04-24 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-17 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-07 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2024-05-06 - Årsstämma
2024-04-26 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-27 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-30 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-04 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2023-05-03 - Årsstämma
2023-04-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-25 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-10-31 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-30 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2022-05-24 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-15 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-28 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-04-29 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-04-28 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2021-04-27 - Årsstämma
2021-02-16 - Bokslutskommuniké 2020
2021-01-11 - Extra Bolagsstämma 2021
2020-10-26 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-17 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-04-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-04-21 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2020-04-20 - Årsstämma
2020-02-11 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-05 - Extra Bolagsstämma 2019
2019-10-25 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-16 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-04-18 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2019-04-17 - Årsstämma
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-26 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-04-27 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-05 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2018-04-04 - Årsstämma
2018-02-26 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-10 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-16 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-04-28 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-20 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2017-04-19 - Årsstämma
2017-02-27 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-26 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-19 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-04-22 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-22 - X-dag ordinarie utdelning SCC B 0.00 SEK
2016-02-19 - Bokslutskommuniké 2015

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Sjöstrand Coffee tillverkar och utvecklar espressomaskiner, mjölkskummare och tillhörande kaffekapslar. Visionen är att erbjuda ett bättre ekologiskt alternativ där kapslarna är gjorda av växtfiber istället för det traditionella materialet som består av metallkomponenter. Störst närvaro återfinns inom Norden, där kunderna består av privata aktörer samt företagskunder. Bolaget har sitt huvudkontor i Ingarö.
2025-04-24 08:00:00

xxx

Finansiell översikt 2025-Q1 2024-Q1
tkr
KONCERNENS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2025 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 7 032 4 299
Rörelseresultatet uppgick till -2 493 -1 506
Periodens resultat uppgick till -2 505 -1 507
Resultat per aktie uppgick till  -0,08 -0,05
2025-Q1 2024-Q1
MODERBOLAGETS FINANSIELLA ÖVERSIKT JAN-MARS 2025 JMF FG ÅR
Totala intäkter uppgick till 330 330
Rörelseresultatet uppgick till -183 -265
Periodens resultat uppgick till -186 -265
Resultat per aktie uppgick till  -0,01 -0,0

VÄSENTLIGA HÄNDELSER

  • I januari gick Sjöstrand ut med nyheten att vi kommer att delta på Ambiente-mässan i Frankfurt den 7-11 februari 2025 - ett strategiskt steg i vår satsning på att växa internationellt.
  • I mars tog vi ytterligare ett stort kliv i Norden genom att ingå ett samarbetsavtal med Imerco, Danmarks ledande detaljhandelskedja inom köksutrustning, inredning och gåvor.
  • Samma månad introducerade vi även en helt ny produktkategori - funktionella drycker - och breddade därmed vårt sortiment bortom kaffe.
  • Dessutom tecknade vi ett nytt distributionsavtal som stärker vår närvaro i BENELUX-regionen.
  • Och för att ytterligare expandera i Centraleuropa ingick vi samtidigt ett nytt distributionspartnerskap för Tjeckien och Slovakien.

VD HAR ORDET

Den totala omsättningen för första kvartalet uppgick till 7,03 MSEK, (4,29 MSEK Q1 2024), vilket är en ökning med 63% gentemot motsvarande period föregående år.

Bruttomarginalen under kvartalet är påverkad av jämförelsestörande poster, som huvudsakligen förklaras av redovisningstekniska effekter kopplade till förändringar i lager, orsakade av mindre felaktigheter i lagerredovisningen som ackumulerats över tid. Detta påverkar kostnaden för sålda varor under perioden. Justerat för dessa justeringar var marginalen 50% för kvartalet mot 55% föregående år.

Försäljningsmässigt har Sjöstrand inlett 2025 med ett mycket starkt första kvartal. Omsättningen ökade kraftigt jämfört med samma period föregående år, där e-handeln visade en tillväxt på +112 %, Wholesale ökade med +68 % och hotellförsäljningen steg med +6 %. Utvecklingen speglar vårt strukturerade arbete med att stärka samtliga försäljningskanaler och öka närvaron på våra viktigaste marknader.

Resultatet för det första kvartalet påverkades av tillfälligt förhöjda logistikkostnader, huvudsakligen kopplade till mindre fördelaktiga fraktlösningar inom vår e-handelsverksamhet. Dessa utmaningar har vi redan åtgärdat, och vi ser nu att fraktkostnaderna stabiliseras på en mer hållbar nivå framöver. Kvartalet har även präglats av ökade kostnader inom försäljning och marknadsföring, främst relaterade till vårt deltagande på Ambiente-mässan i Frankfurt samt lanseringen av vårt nya sortiment Boost.

Under första kvartalet var mycket fokus på vårt deltagande på Ambiente i Frankfurt som är en del av vår internationella expansionsstrategi. Vårt hållbara och designfokuserade koncept väckte stort intresse och har redan lett till flera nya distributionsavtal. Under perioden har vi tecknat partnerskap med nya distributörer i Benelux, Tjeckien och Slovakien samt en ny partner för Storbritannien och Irland, vilket ytterligare stärker vår närvaro på den europeiska marknaden.

Under mars lanserade vi också vårt nya Boost sortiment - vår första serie koffeinfria kapslar. Det är en funktionell kapsel med naturliga råvaror - som fått ett starkt mottagande och blivit ett populärt komplement till vårt övriga sortiment.

Inför det andra kvartalet ligger vårt fokus på att säkerställa ett effektivt uppstartsstöd till våra nya distributörer och ge dem bästa möjliga förutsättningar att snabbt etablera Sjöstrand på sina respektive marknader. Vi har även flera spännande produktlanseringar och uppdateringar inom vårt kaffesortiment inplanerade, vilket förväntas ytterligare stärka vårt kunderbjudande och driva fortsatt tillväxt.

Under kvartalet har vi haft ökade utmaningar med längre ledtider vid sjöfrakt, vilket medfört både tillfälliga brister av nyckelprodukter samt ökat behov av lager för att säkerställa våra högt ställda leveransförväntningar och lagernivåer.

Värt att tillägga ä att Sjöstrand inte har någon direkt exponering mot den amerikanska marknaden, vilket begränsar vår direkta risk i den globala makromiljön.