Torsdag 16 Oktober | 20:02:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-24 09:30 Kvartalsrapport 2026-Q2
2025-12-12 N/A X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2025-12-11 N/A Årsstämma
2025-09-25 - Bokslutskommuniké 2025
2025-05-22 - Extra Bolagsstämma 2026
2025-02-24 - Kvartalsrapport 2025-Q2
2024-12-19 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2024-12-18 - Årsstämma
2024-09-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-07-09 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2023-12-19 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2023-12-18 - Årsstämma
2023-09-27 - Bokslutskommuniké 2023
2023-02-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2022-12-19 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2022-12-16 - Årsstämma
2022-09-27 - Bokslutskommuniké 2022
2022-02-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2021-12-20 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2021-12-17 - Årsstämma
2021-09-17 - Bokslutskommuniké 2021
2021-02-25 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2020-12-18 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2020-12-17 - Årsstämma
2020-09-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-05-26 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-02-26 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2019-12-18 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2019-12-17 - Årsstämma
2019-11-27 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2019-09-17 - Bokslutskommuniké 2019
2019-05-29 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-02-14 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2018-12-20 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2018-12-19 - Årsstämma
2018-11-12 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2018-09-19 - Bokslutskommuniké 2018
2018-04-25 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-01-31 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2017-12-20 - X-dag ordinarie utdelning SONE 0.00 SEK
2017-12-19 - Årsstämma
2017-10-31 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2017-08-28 - Bokslutskommuniké 2017
2017-04-24 - Kvartalsrapport 2017-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriKommunikation
Sonetel är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget utvecklar mjukvarulösningar med inriktning mot kommunikationstjänster. Mjukvaruplattformen baseras på SAAS (Software-As-a-Service) vilket möjliggör intern- och extern kommunikation bland anställda via röst, video och text. Initialt nyttjar kunderna bolagets plattform gratis för att därefter vid intresse kunna övergå till valfri prismodell och abonnemang. Bolaget grundades 2005 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-09-25 09:30:00

Kraftig tillväxt, positivt resultat och kassaflöde

KONCERNEN JANUARI - JUNI 2025

  • Nettoomsättningen ökade med +33% till 15,7 (11,8) MSEK.
  • Bruttomarginalen uppgick till 78% (74%).
  • EBITDA uppgick till 5,8 (2,7) MSEK.
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,8 (-1,1) MSEK.
  • Resultat före skatt uppgick till 1,3 (-2,3) MSEK.
  • Resultat efter skatt per genomsnittligt antal aktier uppgick till 0.15 (-0.50) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 5,0 (2,7) MSEK.
  • Likvida medel uppgick vid periodens utgång till 1,2 (0,3) MSEK.
  • Antalet aktiva kunder med abonnemang ökade med +49% till 29 068 (19 486).
  • Återkommande intäkter för helåret (ARR) vid periodens ökade med +27% till 26,1 MSEK (20,5).
  • Soliditeten uppgick vid periodens utgång till 71% (51%) procent.
  • Genomsnittligt antal anställda i koncernen var 39 (41).
  • SaaS 40 index uppgick till 70% (21%),
  • Bolaget har övergått till kalenderår. Innevarande räkenskapsår löper från juli 2024 till december 2025

VDs kommentarer

Kraftig tillväxt, positivt resultat och kassaflöde

Ett dramatiskt halvår med stark tillväxt, tydlig marginalförbättring och en accelererad omställning med AI. Microsofts avveckling av Skype skapade en våg av efterfrågan som vi fångade samtidigt som vi bygger om Sonetel för både ökad skalbarhet och förbättrad lönsamhet. Sonetels SaaS Rule of 40 är nu 70, en nivå som bekräftar att både tillväxt och lönsamhet drar åt samma håll.

Bland de finansiella nyckeltalen vill jag särskilt lyfta fram ARR som ökade med +27%, omsättningen som växte med +33%, samt vår kundbas med aktiva abonnemang som ökade med +49% och vid periodens slut låg på ca 29 000 kunder.

Skypes frånfälle gav oss ett historiskt bra läge. Under våren fyrdubblades inflödet av nya kunder under toppveckorna och stabiliserades sedan på drygt tre gånger nivåerna från 2024. För att hålla servicegraden för både existerande och nya kunder så tog vi snabbt fram en AI-driven webbchat och röstbot som nu hanterar mer än hälften av alla ärenden och totalt automatiserar omkring 75% av volymerna. Det gjorde att vi kunde ta vara på efterfrågan.

Vi kompletterade detta med en mer systematisk marknadsföring: förbättrade AdWords, fungerande Meta annonsering och en SEO motor som kontinuerligt producerar innehåll på tio språk. Effekten är att inflödet står starkt även när Skype effekten klingar av och att vi bäddar för en uthållig tillväxt även under 2026.

På produktsidan har fokus varit glasklart: åtgärda teknikskuld, förbättra onboarding och leverera nya mobilappar som gör det självklart enkelt att ta emot samtal och skicka SMS direkt i appen. Det är kundernas mest efterfrågade funktioner och en central del i vår strategi för bättre konvertering och lägre churn. Målet är att vi ska erbjuda den mest lättanvända tjänsten för att ha ett telefonnummer och samtidigt göra Premium och Business planerna så attraktiva att fler uppgraderar.

AI är verktyget i vår interna omställning. Vi testar och inför nya arbetssätt i systemutveckling, kvalitetssäkring, finansprocesser och drift. Målet är minst 5×produktivitetslyft där det är möjligt. AI är inte alltid slutprodukten men är motorn som skapar automatiseringar och därmed minskar manuella moment, sänker risk och ökar hastigheten i allt vi gör.

Tillsammans med positivt kassaflöde från den löpande verksamheten ger detta oss både handlingsfrihet och trygghet i vår fortsatta satsning.

Under 2025 har ägarbilden samtidigt stärkts i och med Martin Jönssons och mitt ökade innehav. Tre huvudägare, som alla har lång och framgångsrik entreprenörserfarenhet och över 60% av kapitalet, ger Sonetel ett stabilt och långsiktigt ägarskap med ett tydligt fokus på värdeskapande för både kunder och aktieägare.

Strategiskt är vår utgångspunkt oförändrad och starkare än någonsin. Telefonnummer är den enda globalt etablerade röstteknik som når i princip 100% av alla potentiella kunder och som dessutom används för identifiering för många av de tjänster som vi alla använder varje dag.

Vi har i dagsläget en försumbar andel av en gigantisk global marknad. Tillväxtmöjligheterna är obegränsade.

Vägen framåt är tydlig: fortsätta förbättra kärnupplevelsen, öka konvertering, minska churn och höja intäkt per kund genom relevanta mervärden. Med stark fart in i andra halvåret, en moderniserad organisation och en kontinuerligt allt bättre produkt står Sonetel väl positionerat för uthållig, lönsam tillväxt.

Henrik Thomé

VD och grundare

Affärsmodell

Sonetel erbjuder SaaS-tjänster i form av virtuella telefonnummer med AI-tilläggstjänster, till småföretag i över 170 länder.

Kunderna är framförallt e-handelsföretag, konsulter och mjukvaruföretag med upp till 10 anställda.

Genom att publicera ett telefonnummer på hemsidan - ökar de sin tillgänglighet och försäljning.

Sonetels kunder skaffar lokala telefonnummer i det egna landet samt i länder där de vill bli tillgängliga för fler kunder.

Sonetel har idag över 30 000 betalande kunder. De största marknaderna är Nordamerika och Europa.

Tjänsterna är förskottsbetalda, vilket har en positiv påverkan på Sonetels kassaflöde och kreditexponering.

Sonetel erbjuder tre prisplaner;

  • Basic. Kunden betalar bara för telefonnummer och samtal. Priserna startar från 17 kr per månad.
  • Premium eller Business. Från 99 kr per månad och användare inklusive nummer, samtal och AI-tjänster.

Ca 85% av kunderna har i dagsläget Basic-planen. En kund på Premium ger Sonetel ca 4 ggr mer intäkter. Att få fler kunder att övergå till Premium eller Business är därmed ett av flera verktyg för att driva tillväxt.

AI-tjänsterna som ingår i Premium och Business inkluderar för närvarande bl.a. transkribering av samtal, samtalssammanfattningar samt analys och feedback på kundsamtal - på ett stort antal språk.

Bruttomarginalen på samtliga tjänster är runt 78%.

Kommentarer kring verksamheten

VERKSAMHETEN UNDER PERIODEN

Intäkter

Bolagets försäljning under perioden januari till juni ökade med +33% till 15,7 MSEK, jämfört med 11,8 MSEK samma period föregående år.

Intäkterna kom från kunder i ca 170 länder. De största marknaderna är USA, Storbritannien samt Indien.

Huvuddelen av intäkterna består av abonnemangsintäkter (ARR).

Virtuella telefonnummer

Antalet abonnemang för virtuella telefonnummer ökade med ca +56% jämfört med året innan.

Abonnemang för virtuella telefonnummer representerar 56% av tjänsteintäkterna.

Premium och Business

Ca 15% av kunderna hade tilläggstjänsterna Premium eller Business vid periodens slut, vilket kan jämföras med 10% ett år tidigare.

Antalet Premium och Businesskunder var vid periodens slut +84% fler än ett år tidigare.

Premium och businessabonnemang stod vid periodens slut för ca 38% av tjänsteintäkterna. 

Årligt återkommande intäkter (ARR)

ARR (årligen återkommande intäkter) i SEK vid periodens slut var +27% jämfört med föregående år.

Räknat i USD (bolagets huvudsakliga valuta för intäkter) så ökade ARR med +40%.

Bruttomarginalen på bolagets samtliga SaaS-tjänster låg på ca 78% vilket var en ökning från 74%.

Kostnader

Bolaget hade under perioden kostnader på 13,9 MSEK vilket kan jämföras med 12,9 MSEK under samma period under föregående år.

Kostnadsökningen berodde primärt på kostnader för konsulter inom marknadsföring, marknadsföringskostnader samt på direkta kostnader för sålda tjänster- till följd av den ökade försäljningen.

Investeringar

Bolaget gjorde under perioden ca 4,5 MSEK i investeringar i utvecklingen av bolagets tjänster vilket kan jämföras med ca 3,9 MSEK samma period föregående år.

Resultat

Koncernen redovisade under perioden ett resultat före skatt på ca 1,3 MSEK vilket kan jämföras med ca -2,3 MSEK under samma period föregående år.

Förbättringen på 3,6 MSEK berodde primärt på den ökade försäljningen.

Kassaflöde

Kassaflödet från den löpande verksamheten var ca 5,0 MSEK under perioden. Detta kan jämföras med ca 2,7 MSEK under samma period föregående år.

Förbättringen på 2,3 MSEK berodde primärt på ökad försäljning.

Kundanskaffning

23 750 nya betalande kunder inkom under perioden. Det är +159% fler än under samma period föregående år.

Kundanskaffningskostnaden (CAC) för samtliga nya kunder låg under perioden i snitt på ca 137 SEK, vilket kan jämföras med ca 170 SEK samma period föregående år.

Återbetalningstiden för kundanskaffnings-kostnaden per ny betalande kund var mindre än 1 månad i snitt under perioden.

AKTIVA KUNDER * Jun/24 Mar/25 Apr/25 Maj/25 Jun/25
Aktiva betalande kunder med abonnemang 19,486 22,024 25,445 27,836 29,068

* Se avsnittet "Definitioner"

Kundbetyg

Sonetels kundbetyg på Trustpilot låg vid periodens slut på 4.1 av 5 möjliga ("Utmärkt").

Detta kan jämföras med 4,5 vid samma tidpunkt föregående år.

Försämringen berodde på flera faktorer.

Den extrema tillväxten under våren vad gäller kundinflödet tvingade Sonetels kundtjänst att temporärt dirigera om all inkommande chatt och telefonitrafik från kunder till nyframtagna AI-baserade chatt-botar. Dessa gav visserligen service av hög kvalité, men kunde inte lösa alla kundproblem p.g.a. bristande access till adminsystem.

Detta ledde till att vissa kundproblem tog längre tid att lösa - via e-post.

Därtill har bolagets mobila appar kvalitetsproblem som gör dem långsamma och svåranvända.

Bolaget arbetar med att hitta lösningar för att kunna transferera kundchatt och kundsamtal till medarbetare i kundtjänst.

Nya mobilappar är under framtagande.

VERKSAMHETEN EFTER PERIODEN

Inflödet av nya kunder ligger efter perioden cirka tre gånger högre än under samma period 2024.

Detta har bidragit till fortsatt växande abonnemangsintäkter (ARR), samt fortsatt högre intäkter.

Nya marknadsföringskanaler

Bolaget har utöver användandet av Google Adwords nu även etablerat en fungerande modell för annonsering via Meta (Facebook och Instagram) vilket ger ett betydande ökat kundinflöde till rätt kundanskaffningskostnad.

Nya processer för att ta fram nya artiklar för hemsidan och översätta dessa till många språk, med hjälp av AI, har utvecklats.

De nya sidorna - som publiceras varje vecka - har gett omedelbar ökning i trafiken till hemsidan samt en markant ökning i antalet nya kunder.

En ny artikel - som t.ex. denna https://sonetel.com/sv/online-telefonnummer/ inriktad mot ett specifikt sökord, tar nu mindre än en halvtimme att producera - inklusive de AI-genererade bilderna.

Uppgraderad organisation med AI-fokus

Bolaget har initierat en rekryteringsprocess med syfte att anställa seniora "AI orchestrators" i Indien, för att väsentligt stärka kapaciteten i det indiska dotterbolaget vad gäller produktutveckling, samt för arbete med interna effektiviseringar och automatiseringar.

Målet är att öka effektiviteten 5 ggr där det är möjligt.

Organisationen arbetar metodiskt för att etablera och dokumentera nya processer och arbetsmetoder kring användande av AI. I praktiken så innebär det att huvuddelen av personalen förväntas ändra sina arbetsprocesser i grunden i syfte att uppnå omfattande effektivitetsförbättringar.

Arbetet med att ta fram nya mobilappar genomförs med stöd av AI.

Teknikskuld

Teknikskuld bl.a. i form av gamla databaser har genom åren lett till omfattande driftstörningar- vilket drabbat kunder samt bolagets ekonomi.

Dessa problemområden byggs nu stegvis bort med stöd av AI.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODEN

Inga väsentliga händelser har inträffat efter verksamhetsperiodens slut

Om Sonetel

Sonetel erbjuder en global AI-baserad kommunikationslösning. Bolaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Sonetel har betalande kunder i över 170 länder. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser. 

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Informationen i pressmeddelandet är sådan som Sonetel AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 september 2025 kl. 09:30 CET