00:40:16 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 Ordinarie utdelning SOUND 0.00 SEK
2024-05-16 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-05-15 Årsstämma 2024
2024-02-23 Extra Bolagsstämma 2024
2024-02-21 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-23 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-11-20 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-28 Årsstämma 2023
2023-05-31 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-28 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-05-15 Ordinarie utdelning SOUND 0.00 SEK
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2023-01-24 Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-18 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-16 Ordinarie utdelning SOUND 0.00 SEK
2022-05-13 Årsstämma 2022
2022-05-06 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-19 Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Sound Dimension är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget är specialiserat inom utveckling av teknologiska lösningar som kombinerar ljudteknologi och artificiell intelligens. Bolagets målsättning är att göra det möjligt att ansluta högtalare - oavsett modell, märke, ålder, till en enhetlig ljudupplevelse, styrd av en app och med hjälp av AI. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden. Bolaget grundades under 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad.
2023-06-13 08:31:00

· Ny VD - Rickard Riblom tar över efter Thomas Bergdahl. Riblom har en lång bakgrund inom licensiering av mjukvara till ljudindustrin samt av appar och streamingtjänster. Riblom tillträdde sin nya tjänst omgående.

  • Ny styrelse - En omfattande förändring i styrelsen föreslås till årsstämman den 28 juni 2023. Den nya styrelsen består av Örjan Frid (Styrelseordförande), Björn Walther, Claes Kalborg, Helena Rimfjäll Wiktelius och Martin Sandberg. Tillsammans utgör de nya kandidaterna en stark grund med omfattande erfarenheter från internationella bolag såsom Spotify och Rovio.

  • Fokus på försäljning - Sound Dimension skiftar fokus från utveckling av individuella tekniska lösningar med långa säljprocesser till den licensbaserade affärsmodellen inom AiFi Streaming. Detta fokusskifte grundar sig i att Bolaget bedömer att de potentiella kassaflödena från streamingleverantörer ligger närmre i tiden och är större än för AiFi Inside.Bolaget bearbetar i dagsläget en handfull seriösa aktörer som visat intresse för streamingprodukten. AiFi Inside är fortsatt en del av produktutbudet, men fokus kommer att vara på AiFi Streaming.

  • Fokus på sänkta kostnader - Sound Dimension strävar efter att bevisa sin kommersiella förmåga till så låg kostnad som möjligt. Genom att fokusera verksamheten på ett affärsområde bedömer bolaget att kostnaderna kan minskas med istället förbättrade möjligheter framöver.

  • Det kortsiktiga målet är att lägga en solid grund och skapa kassaflöden. På lång sikt är målet att sätta en ny standard för ljud, att skapa ett nytt Dolby. Ett varumärke som är känt av alla, använt av alla.

Varför streaming?
  • Streamingmarknaden bedöms kunna generera kassaflöden tidigare än licensiering till hårdvara såsom Blåtandshögtalare. Dessutom finns det möjligheter till andra sorters kassaflöden än enbart licensiering då den uppkopplade appmarknaden har möjligheten att kunna mäta effekten av en såld produkt.

  • Vår teknik kan skapa nya upplevelser och möjligheter för streamingtjänsternas användare till att spela musik tillsammans, med förbättrad ljudkvalitet från flera olika ljudkällor när som helst och i alla miljöer - vänner med telefoner, blåtandshögtalare etc. En snabb nedladdning och sedan kan exempelvis telefoner tillsammans skapa en större mer engagerande ljudbild, med hjälp av AI-baserad ljudoptimering i realtid. Streamingtjänsterna får genom dessa funktioner ett unikt erbjudande till sina kunder.

  • En streamingtjänsts kundanskaffningskostnad, "engagement" och minskat kundtapp beräknas kunna påverkas positivt vilket innebär stora kostnadsbesparingar för streamingtjänsterna. De streamingtjänster som är först med att implementera Bolagets lösning får kraftigast effekt vad gäller kundanskaffning och minskat kundtapp. AiFi teknologin är nu redo att leverera alla dessa fördelar till streamingindustrin.

"Sammanfattningsvis kommer fokus framåt ligga på att bevisa Bolagets affärsmässiga förmåga och accelerera den kommersialisering som bolagets mycket avancerade ljudteknik nu möjliggör. Våra pågående och positiva dialoger med streamingtjänster ger mig all anledning att tro att vi kan bli framgångsrika." säger Rickard Riblom, VD.

Den nya strategin kommer att presenteras och publiceras i en inspelad webbsändning av Finwire. Efter Finwires publicering kommer inspelningen även att finnas tillgänglig på https://sounddimension.se samt på Twitter, Facebook, LinkedIn, etc.

Bolaget kommer att bjuda in till en Q&A där frågor från aktieägare besvaras av VD Rickard RIblom. Vänligen skicka in frågor, senast 16 juni till: rr@sounddimension.se

För ytterligare information, kontakta

Rickard Riblom, VD
e-post: rr@sounddimension.se
tel: 0046 70-444 2479
https://sounddimension.se

Kort om Sound Dimension

Sound Dimension har utvecklat patenterade och prisbelönta tekniska lösningar som kombinerar ljudteknik och artificiell intelligens (AI). Företaget utvecklar, säljer och licensierar sin AiFi-teknik (förkortning för Artificial Intelligence Fidelity) för att göra det möjligt för alla tillgängliga högtalare att ansluta - oavsett märke, eller typ - till en enhetlig ljudupplevelse, optimerad av AI. Målsättningen är att AiFi kommer att etablera en ny de facto-standard för ljud. Sound Dimension har utvecklat AiFi Streaming som marknadsförs till leverantörer av strömningstjänster och AiFi Inside som riktar sig mot tillverkare av blåtandshögtalare. Sound Dimension grundades 2013 och har sitt huvudkontor i Karlstad. Bolaget noterades på Spotlight Stock Market i oktober 2021 (Ticker: SOUND).