04:14:41 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-19 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-13 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2024-05-15 Årsstämma 2024
2024-05-14 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-10 Extra Bolagsstämma 2023
2024-02-29 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-09 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 Ordinarie utdelning SPEQT 6.83 SEK
2023-05-16 Årsstämma 2023
2023-05-11 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 Bokslutskommuniké 2022
2022-11-10 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-09 Split SPEQT 10:1
2022-05-27 Ordinarie utdelning SPEQT 4.80 SEK
2022-05-25 Årsstämma 2022
2022-05-05 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-11 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-19 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2021-05-18 Årsstämma 2021
2021-05-12 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-23 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-17 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-19 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2020-05-18 Årsstämma 2020
2020-05-14 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-27 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-14 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-22 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-08-13 Extra Bolagsstämma 2019
2019-05-16 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-05-14 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2019-05-13 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-12-07 Extra Bolagsstämma 2018
2018-11-08 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-17 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-08 Årsstämma 2018
2018-04-27 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2018-02-16 Bokslutskommuniké 2017
2018-02-13 Extra Bolagsstämma 2017
2017-11-10 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-18 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-12 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-05-02 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2017-04-28 Årsstämma 2017
2017-02-24 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-25 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-26 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2016-06-15 Årsstämma 2016
2016-05-27 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-26 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-27 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-11-09 Extra Bolagsstämma 2015
2015-08-28 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-06-16 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2015-06-15 Årsstämma 2015
2015-05-29 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-27 Bokslutskommuniké 2014
2014-12-29 Extra Bolagsstämma 2014
2014-11-28 Analytiker möte 2014
2014-11-28 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-29 15-9 2014
2014-08-29 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-28 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2014-05-27 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-05-27 Årsstämma 2014
2014-02-28 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-29 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-24 Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-30 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-31 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-05-31 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2013-05-30 Årsstämma 2013
2013-02-28 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-29 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-30 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-06-04 Ordinarie utdelning SPEQT 0.00 SEK
2012-06-01 Årsstämma 2012
2012-05-31 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-02-23 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-18 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-10-12 Extra Bolagsstämma 2011
2011-08-31 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-30 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-05-30 Årsstämma 2011
2011-05-12 Bokslutskommuniké 2010
2010-05-25 Kvartalsrapport 2010-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Speqta är ett adtech bolag som ger onlineannonsörer möjlighet att hantera sin marknadsföring med hjälp av data och AI. Bolagets primära SaaS-tjänst, BrightBid, är ett onlineverktyg som ger kunder möjlighet att hantera resultat och oberoende överbrygga olika annonsplattformar. Bolaget har en historik av prestationsbaserad marknadsföring, och gick tidigare under namnet Mytaste. Verksamheten drivs globalt och huvudkontoret är i Stockholm, Sverige.
2020-01-09 13:30:00

[image]

9 JANUARI 2020
Pressmeddelande

Speqta (tick: SPEQT) lanserar Shopello BidBrain™, en innovativ lösning som för första gången öppnar upp för CPO-annonsering i Googles plattform för shoppingannonser. Tjänsten har utvecklats under drygt ett år och innebär att e-handlaren inte längre behöver betala för klick som inte leder till köp, utan endast för klick som ger försäljning. Shopello BidBrain™ gör det möjligt för nätbutiker att själva bestämma hur stor del av försäljningen eller vinsten som de vill spendera på trafiken.
Cervera är en av de e-butiker som varit med i det initiala pilotprojektet. Björn Holmkvist, som är Cerveras digital growth manager, förklarar: 
- Att kunna sätta vilken procentsats av försäljningen, eller i vårt fall vinsten, som trafiken får kosta gör det otroligt förutsägbart. Att addera Shopello BidBrain™ till vår befintliga lösning var en bidragande orsak till att december 2019 blev den bästa månaden någonsin för Cerveras e-handel.
 
Shopellos BidBrain™ är en plattform som direkt går in i Googles produktsök och adderar en egenutvecklad AI som lär sig konsumentens köpbeteende. Tusentals butiker som är anslutna till Shopellos nätverk förser AI-systemet med miljontals transaktioner och intelligensen optimerar sedan kontinuerligt e-handlarnas specifika erbjudanden för att bättre förutsäga vilka annonser som leder till köp. Det gör det möjligt att automatisera och optimera budgivningen i realtid utifrån ett obegränsat antal parametrar, något som är praktiskt omöjligt vid manuell optimering. 
 
- Genom att optimera butikens produktlista (feed) och justera buden i realtid skickar Shopello BidBrain™ endast trafik som har stor sannolikhet att konvertera till försäljning. Tidigare betalade e-handlarna för all trafik som skickades till sajten, oavsett om den resulterade i köp eller ej, nu kan de välja att endast betala en procentsats av försäljningen eller vinsten som genereras, säger Fredrik Lindros, VD för Speqta, och fortsätter:
- Den mest uppenbara fördelen för e-handlaren är att det innebär helt riskfri annonsering. Att annonsera på Google och enbart betala för annonser som leder till köp är lite av en helig gral för marknadsförare. Lägg därtill att de nu når nya kunder de annars inte hittat. Jag menar att det är en otrolig konkurrensfördel, speciellt för de medelstora och stora e-handlarna som redan idag har en fungerande onlinehandel och annonserar via Googles produktsök.
 
En avgörande drivkraft bakom utvecklingen av BidBrain™ har varit den starka trenden mot en allt mer digital annonsmarknad och framgångarna för Google Comparison Shopping Service (CSS). Under 2019 passerade andelen digitala annonser 50% av marknaden globalt för första gången och i Sverige har andelen redan passerat 60%, enligt eMarketer. Sökannonsering är i särklass störst inom digital marknadsföring och Google dominerar det segmentet. Ett av de populäraste är produktannonser, dvs annonser som visas när konsumenten söker produkter med intentionen att göra ett köp. Den kategorin annonser har seglat fram som en av de effektivaste säljkanalerna för e-handeln och utgör idag 37% av den totala sökannonseringen, motsvarande 34 miljarder dollar globalt, enligt eMarketer. 
 
- Sök har blivit den viktigaste kanalen för marknadsförare online, i synnerhet Googls's produktannonser. Med BidBrain™ kan vi leverera nya kunder som handlarna annars inte når. Data från mer än 3000 e-handelsbutiker gör det möjligt, något som den en enskilde handlaren saknar. Att de dessutom bara behöver betala för annonser som faktiskt leder till köp innebär att vi kan erbjuda något som inte tidigare varit möjligt med Googles klick-baserade betalmodell, säger Fredrik Lindros.
Tjänsten finns tillgänglig för e-butiker på www.shopello.net 
För mer information, kontakta:
 
Fredrik Lindros
VD Speqta AB (publ)
fredrik.lindros@speqta.com
+46 723 10 66 66
 
Om Shopello
Shopello är en marknadsföringsplattform som hjälper e-handlare och mediebyråer att optimera annonsering och försäljning genom AI-baserad spjutspetsteknologi.
 
Om Speqta
Speqta är ett digitalt mediehus som äger och driver ett ledande internationellt annonsnätverk samt ett antal digitala produkter och tjänster inom prestations-baserad marknadsföring. Bolaget har två affärsområden, Speqta Shopping samt Speqta Food & Beverage. Bolaget är listat på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm under namnet "speqt". Bolagets Certified adviser är Västra Hamnen Corporate Finance AB, telefonnummer: +46 40 20 02 50, e-mail: ca@vhcorp.se.