Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Nordic SME Sweden |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Betting |
VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR Andra kvartalet
Hur skulle du sammanfatta det andra kvartalet?
Intäkterna var för låga under kvartalet. Vi migrerade våra viktigaste varumärken till nya licenser inom samma plattform. Det störde verksamheten och inför migrationerna var vi avvaktande med marknadsföringen eftersom en migration alltid innebär en risk. Detta bidrog till att vi hade lägre intäkter jämfört med tidigare kvartal. Överlag fungerade migrationen bra och även om det påverkade intäkterna negativt på kort sikt var det en bra investering för framtiden. Där ser vi positiva effekter under inledningen av tredje kvartalet. Kostnaderna låg i linje med kvartal 1 och vi kunde trots sjunkande intäkter behålla den bruttomarginal som vi hade under kvartal 1. Sammanfattningsvis är jag besviken på andra kvartalet men bedömer att vi kan öka under resten av året.
Varför är du förhoppningsfull?
Under kvartal 1 gjorde vi en översyn av vår marknadsföring. Detta resulterade i att budgeten halverades genom en utrensning av samarbeten som inte gav tillräckligt bra avkastning. Arbetet med att effektivisera fortsatte under kvartal 2 och vi inledde ett samarbete med ett externt företag som idag hjälper oss att upphandla marknadsföring. När vi analyserar utfallet under första halvan av tredje kvartalet är vi positivt överraskade över att vi har en bra tillväxt i spelarinsättningar men att vi bara utnyttjar två tredjedelar av vår marknadsföringsbudget. Det gör mig positiv till att vi kan växa till rimliga marknadsföringskostnader framöver. Därmed har vi nu en gaspedal som gör att vi kan öka farten men ändå vara mer effektiva än tidigare.
Vad bedömer du ligger bakom denna effektivitetsförbättring?
Den mest uppenbara anledningen är att vi arbetar mycket mer med analys och uppföljning samt arbetar med en erfaren partner inom affiliate-marknadsföring. Vi har dessutom utvecklat kunderbjudandet med nya spelleverantörer och mer genomarbetade kampanjerbjudanden. Målet har varit att öka nettointäkten per kund. Sedan december förra året har vi i princip förändrat det mesta inom kundvård och produkt. Här tror vi redan nu kan se resultatet i ökad bruttomarginal.
Men trots allt detta har intäkterna sjunkit.
Tyvärr är det så och framför allt var juni en svag månad. Förutom licensmigrering och försiktigare marknadsföring så har säsongseffekterna tagit ut sin rätt även denna sommar. Dessutom har spelarna haft mer tur än vanligt vilket har bidragit till lägre intäkter. Men när jag ser framåt känner jag mig mer positiv än på länge.
Ni har sålt spelproduktionen. Berätta mer!
Sedan tredje kvartalet förra året har vi inte haft tillräckligt höga intäkter för att kunna täcka kostnaderna i spelutvecklingsverksamheten. För att kunna driva vidare krävs det stora investeringar i att ta fram nya spel och att utveckla nya försäljningskanaler. Vårt fokus har skiftat mot att driva kasino och erbjuda tjänster inom kasinodrift. Då räcker inte våra resurser till för att göra nödvändiga investeringar. Slutsatsen var därför enkel. Bättre att hitta en köpare som kan driva vidare STHLMGAMING och spelen inom Rhino Gaming än att låta denna del av verksamheten förfalla. Vi tecknade avtal med Million Games i början av augusti om att sälja spelproduktionen och affären är helt klar i slutet av samma månad. Därefter kan vi fokusera helt på kasinodrift samtidigt som vi kommer kunna använda spelen mer eller mindre gratis under ett år.
Förutom löpande drift och försäljningen av spelverksamheten. Vad gör ni mer för att utveckla verksamheten framåt?
Vi har öppnat upp för att förvärv återigen kan vara intressant och för diskussioner löpande med intressanta aktörer. Ännu är det inget som har känts riktigt rätt. I stället har vi stort fokus på att lansera ett nytt varumärke som baseras på vårt mest framgångsrika finska kasino Supernopea. Tanken är att lansera ett systervarumärke i Sverige som är en stabil reglerad marknad. Målet är lansering i september eller oktober. Dessutom har vi kommit långt med att förbättra vårt erbjudande i partnerverksamheten och här står vi för ett genombrott under september. Faller detta väl ut kommer det lyfta resultatet.
Kommer ni gå break-even under året?
Allt beror på om vi kan ta tillvara den utväxling vi bedömer att vi nu har på marknadsföringen och även att partnerverksamheten kan få sitt genombrott. Kostnaderna är låga så nu beror det helt på om vi lyckas realisera våra tillväxtplaner. Detta är svårt att fullt ut bedöma då framgången delvis beror på externa faktorer. Men givet det jag vet nu är jag förhoppningsfull till att nå break-even på EBITDA-nivå under fjärde kvartalet.
Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/