Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
Sportamore AB (publ) (Nasdaq Stockholm) offentliggör idag resultatet för perioden 1 januari - 31 december 2018
Fortsatt stark tillväxt i ett kampanjintensivt kvartal
- Rörelsens intäkter uppgick till 319,4 (261,2) MSEK under det fjärde kvartalet.
- Försäljningstillväxten för samma period var 22,2 (5,8) procent.
- Resultat per aktie före utspädning var 0,73 (1,01) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21,5 (-29,9) MSEK.
- Justerad EBITDA uppgår i segmentet Sverige till 3,3 (11,4) MSEK.
- Justerad EBITDA totalt uppgår till 12,3 (13,8) MSEK.
- Rörelsens intäkter uppgick till 947,3 (758,7) MSEK för perioden.
- Försäljningstillväxten för samma period var 24,9 (6,8) procent.
- Resultat per aktie före utspädning var 0,12 (-0,82) SEK.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -19,7 (-39,6) MSEK.
- Justerad EBITDA uppgår i segmentet Sverige till -0,5 (15,5) MSEK.
- Justerad EBITDA totalt uppgår till 14,3 (5,2) MSEK.
"Sportamore visar i fjärde kvartalet styrkan i sin modell och levererar stark tillväxt i alla geografier i en tuff marknad som präglats av hög kampanjintensitet. Omsättningen växer med 22 procent och uppgår till 319 (261) MSEK. Vårt starka kundfokus med service och upplevelse i centrum fortsätter och kundsanskaffningen har på årsbasis accelererat med 75 procent jämfört med fjolåret. Den aktiva kundbasen uppgår nu till 975 000 aktiva kunder och 55 000 av dessa har adderats under senaste kvartalet. Kostnaden för marknadsföring som andel av försäljning har samtidigt minskat med 1,8 procentenheter i perioden och uppgår till 10,1 procent. Andelen kunder som återkom inom 90 dagar från föregående transaktion under perioden var, trots starkt ökande nykundstillströmning, över 40 procent.
Skalbar organisation och infrastruktur för tillväxt under förbättrad lönsamhet
Sportamore fortsätter rusta för tillväxt framåt och i detta arbete lägger vi stor vikt vid att säkerställa att infrastruktur och arbetssätt är robusta och designade för skalbarhet och duplicering. Vi fortsätter vårt arbete med att automatisera alla repetitiva moment och processer i största möjliga mån och effekterna av detta fokus på skalbarhet och effektivisering synliggörs nu allt mer. Rörelsens kostnader (exklusive handelsvaror) har såväl under perioden som helåret minskat som andel av försäljning med två procentenheter jämfört med föregående år - primärt drivet av ökad effektivitet och skalfördelar i logistik och marknadsföring. Under året har samtidigt produktionskapaciteten i koncernens automationsanläggning dubblerats, och förvaringsutrymmet tredubblats i syfte att möjliggöra fortsatt tillväxt.
I perioden har också Sportamores avdelning för datahantering stärkts med ytterligare resurser för att accelerera arbetet med segmentering och personlig anpassning för att öka relevansen av kundupplevelsen. Avdelningen spelar en viktig roll i att leverera data för automation och databaserat beslutsstöd i alla koncernens funktioner.
Sund lagerhållning och optimering
Bruttomarginalen under perioden uppgår till 34,6 (38,0) procent. Förändringen jämfört med föregående år är till hälften hänförligt koncernens idoga arbete med att kontrollera, och över tid reducera, varulagrets storlek i förhållande till försäljning. Varor äldre än tre månader har aktiverats i större omfattning än vad som var fallet under fjolåret medan säsongsaktuella varor har sålts till samma marginal som föregående år trots utmanande marknadsförutsättningar. Återstående marginaldifferens är hänförlig till en större reservation för potentiell inkurans och ökad försiktighet vid värdering av utgående varulager kopplat till varulagrets storlek. Vid periodens slut uppgick varulagret till 280 (218) MSEK och andelen varor äldre än sex månader understeg 16 procent.
Ny affärsmodell med potential
Vi har fortsatt utveckla vår nya affärsmodell där leverantörer ges möjlighet att sälja direkt till konsument via vårt kundgränssnitt. Modellen som bara är några månader gammal är fortfarande under utveckling men omsätter trots det redan idag med endast två leverantörer anslutna (Adidas och Asics) varuvärden uppgående till sjusiffrigt belopp på månadsbasis. Affärsmodellen är ett komplement till existerande affär och minskar det relativa kapitalbehovet, något som blir extra betydelsefullt i en kraftig tillväxtfas. Samtidigt låter modellen också leverantörer nå ut till marknaden med ett större sortiment än vad som annars varit möjligt. Under 2019 kommer vi fortsätta arbetet att koppla på nya leverantörer för att driva på utvecklingen av affärsmodellen.
Öppnar för handel utanför Norden
Under 2019 fortsätter Sportamore sin expansion och tar steget utanför Norden. Mot bakgrund av vår förbättrade infrastruktur och starka position i de nordiska marknaderna ser vi nu möjlighet att med minimala uppstartskostnader öppna upp för handel i nya marknader genom att dra nytta av existerande organisation och infrastruktur med hög grad av automation i förekommande processer. Uppstartskostnader för en ny marknad beräknas understiga 1 MSEK och första nya marknad att öppnas blir Frankrike med en förväntad handelsstart under andra halvåret 2019.
Vi ser fram emot ett spännande 2019."
Johan Ryding
VD, Sportamore
Denna information är sådan information som Sportamore AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom VD Johan Rydings försorg, för offentliggörande den 22 februari 2019 kl. 08.00 CET.