Fredag 25 April | 15:10:09 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-27 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-15 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2020-06-12 - Årsstämma
2020-05-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-21 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-22 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-07-19 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-21 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2019-05-20 - Årsstämma
2019-04-30 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-22 - Bokslutskommuniké 2018
2018-10-24 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-07-19 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-23 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2018-05-22 - Årsstämma
2018-04-19 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-23 - Bokslutskommuniké 2017
2017-10-26 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-07-20 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-10 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2017-05-09 - Årsstämma
2017-04-20 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-22 - Bokslutskommuniké 2016
2016-10-25 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-07-21 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-08 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2016-06-07 - Årsstämma
2016-04-22 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-02-18 - Bokslutskommuniké 2015
2015-10-27 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-07-24 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-05 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2015-05-04 - Årsstämma
2015-05-04 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-04 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-07 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-04-24 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2014-04-23 - Årsstämma
2014-04-23 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-02-18 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-07 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-11-04 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2013-08-07 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-08 - X-dag ordinarie utdelning SPOR 0.00 SEK
2013-05-07 - Årsstämma
2013-05-07 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-02-12 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-07 - Kvartalsrapport 2012-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaSmall Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Sportamore är verksamma inom detaljhandeln. Bolaget är en återförsäljare av träningskläder, skor och accessoarer, där försäljningen utgår ifrån egen E-handelsbutik. Idag innehar bolaget ett brett utbud av välkända varumärken, både till herr, dam och barn, alltifrån Nike, Reebok, Didriksons, Peak Performance till Converse. Bolaget grundades under 2009 och har sitt huvudkontor i Bromma.
2019-04-30 08:00:00

Försäljningstillväxt och stabil bruttomarginalutveckling

I ett kvartal där marknadstillväxten temporärt stagnerat och branschen präglats av hög kampanjintensitet uppvisar Sportamore en försäljningstillväxt om 13,3 procent och den totala försäljningen* uppgår till 237,7 (209,9) MSEK. Vi vill mer, och även om detta är en försäljningstillväxt som ligger strax under det intervall vi kommunicerat i våra uppdaterade finansiella mål, ser vi inte att kvartalets tillväxt påverkar vår förmåga att leverera tillväxt i enlighet med våra finansiella mål på årsbasis. Orderingången växer i perioden med 22 procent samtidigt som det genomsnittliga ordervärdet sjunkit med 7,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Förändringen i ordervärde förklaras primärt av en förskjutning i returflöde och varm väderlek som föranlett en mer vårbetonad varumix jämfört med föregående år.  

Bruttomarginalen uppvisar en stark förbättring mot föregående kvartal och uppgår för perioden till 36,5 procent - i linje med första kvartalet föregående år. Vi vill mer även i denna del och utvecklingen stärker bilden av vår förmåga att kontrollera bruttomarginalen också under mer utmanande marknadsförutsättningar. Den positiva marginalutvecklingen har fortsatt också efter periodens slut och vi förväntar oss att under andra kvartalet förbättra bruttomarginalen jämfört med föregående år.

Kundtillväxt

Kundbasen växer planenligt med en fortsatt accelererande årstillväxttakt och uppgår nu till 1 011 000 aktiva kunder. Dessutom ser vi fortsatt positiv trend i antalet order per aktiv kund vilket över tid ger en fin hävstång för ordertillväxt. Andelen kunder som återkom inom 90 dagar från föregående transaktion under perioden var, trots starkt ökande nykundstillströmning, över 40 procent. Noterbart är också att kundanskaffningskostnaden i absoluta tal och livstidsvärdet per kund fortsätter att vara stabila över tid medan marknadsföringskostnader som andel av omsättning ökar i perioden. Detta är ett direkt resultat av lägre snittorder men baserat på ett stabilt livstidsvärde per kund satsar vi aktivt på fortsatt nykundsanskaffning.

Icke realiserade skalfördelar påverkar resultatet i kvartalet

Sportamore har de senaste två åren investerat i infrastruktur och automation för skalbarhet och effektivitet. Fördelarna med denna strategi när omsättningstalen stiger visades inte minst i fjärde kvartalet 2018. Koncernens rörelsekostnader exklusive varukostnader har ett mindre linjärt samband med omsättning än tidigare vilket givetvis är gynnsamt vid tillväxt men med en lägre omsättning i perioden får detta en negativ inverkan på EBIT-marginalen som för kvartalet uppgår till -9,8 (1,3) MSEK. Vi vidmakthåller att 2019 på helårsbasis väntas generera förbättrat resultat jämfört med 2018 samtidigt som kundbasens starka tillväxt ökar den framtida potentialen. Vi gör också bedömningen att fortsatt effektivisering kommer att bidra till förbättrad kostnadsstruktur under kommande kvartal.

[image]

Uppdaterade finansiella mål  

Sportamore ska fortsätta sin kraftiga tillväxtresa. I våra finansiella mål slår vi fast att vi ska leverera en årlig försäljningstillväxt1 om 15-25 procent. Vi ser också att de investeringar vi gjort i infrastruktur och automation givit oss en fantastisk fin position för att åtnjuta stora skalfördelar vid fortsatt tillväxt. Detta är en av anledningarna till att vår tro på koncernens förmåga har stärkts och vi uppdaterar därför vårt gamla EBITDA-baserade mål och ersätter det med ett mål om att uppnå minst fem procent EBIT-marginal för samtliga marknader. Övergången till EBIT från tidigare EBITDA sammanhänger också med att våra investeringar i lagerautomation har ökat våra avskrivningar väsentligt och vi därmed anser EBIT vara ett mer relevant mått i detta sammanhang.

Expansion till Frankrike  

Förberedelserna för expansionen till Frankrike fortgår enligt plan och vi förväntar oss nu att öppna för handel under tredje kvartalet 2019. Vårt fokus på automation och skalbara processer har förenklat arbetet och vi lägger nu god grund för möjligheten att fortsätta skala upp vår geografiska totalmarknad.

Sunda finanser och kurant varulager  

Koncernens finansiella position är fortsatt god och kassan uppgår på balansdagen till 51 MSEK exklusive checkkredit om 40 MSEK. Lagervärdet vid periodens slut uppgick till 308 (238) MSEK. Varulagret är fortsatt kurant, mindre än 16 procent är äldre än sex månader. Samtidigt ser vi att vi har en större mängd vintervaror kvar i lager än föregående år och dessa kommer att belasta det totala varulagret fram till hösten då vi bedömer att de återigen kan säljas till planerad marginal. I övrigt har vi ett välfyllt lager av säsongsaktuella varor - redo att möta våren och sommaren 2019 med accelererande tillväxt. Vi vidmakthåller vår ambition att under året öka lageromsättningshastigheten.

* Avser egen försäljning plus det fulla varuvärdet vid kommissionbaserad försäljning, där egen försäljning är rörelsens intäkter minus provisioner vid kommissionsbaserad försäljning.

Denna information är sådan information som Sportamore AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom VD Johan Rydings försorg, för offentliggörande den 30 april 2019 kl. 08.00 CET.