Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Small Cap Stockholm |
Sektor | Handel & varor |
Industri | Detaljhandel |
"Under helåret 2019 passerar Sportamore en miljard i omsättning. I fjärde kvartalet visar vi styrkan i vår modell och tar marknadsandelar i alla nordiska geografier i en tuff marknad som präglats av för säsongen extremt varmt väder och hög kampanjintensitet. Samtidigt är vi på intet sätt nöjda, under kvartalet planerade och agerade vi för mer försäljning genom en rad projekt och insatser. En av de största förändringarna vi genomförde var ett byte av samarbetspartner för sökordsmarknadsföring. Syftet var att förbättra avkastningen, öka automationsgraden samt säkerställa skalbarhet - en linje som vi fortfarande tror är rätt men vi konstaterar att vi i detta fall inte lyckades nå effekt tillräckligt snabbt vilket innebar stor negativ påverkan på vår affär under kvartalets första två månader. Mot denna bakgrund valde vi att reversera beslutet och återgå
till vår beprövade lösning vilken återimplementerades under december med upptrappning under januari. Total försäljning i kvartalet uppgår till 319 (322) MSEK vilket gör att motsvarande siffra för helåret summerar till 1 053 (953) MSEK, en tillväxt om 11 procent.
Ökande ordervärde och kraftigt förbättrad bruttomarginal
Lönsamhetsåtgärderna som infördes under tredje kvartalet har fortsatt att ge effekt även i det fjärde kvartalet. Resultatet av det manifesteras genom en ökning av genomsnittligt ordervärde med fem procent till 576 (547) SEK - detta trots att kapitalintensiva vintervaror i perioden stått för en lägre andel än i normalfallet. Potentialen för ytterligare förbättring är således god. Samtidigt stärks bruttomarginalen med två procentenheter jämfört med samma period föregående år och uppgår till 36,5 (34,6) procent.
EBIT i perioden uppgår till 2 (9) MSEK eller 0,5 (2,8) procent. Rensat för ökade marknadsföringskostnader har resultatet i kvartalet förbättrats med 0,3 procentenheter trots lägre omsättning och utmanande makroförutsättningar.
Skalbar organisation och infrastruktur för tillväxt under förbättrad lönsamhet
Sportamore fortsätter arbetet med att säkerställa att vi kan växa med lönsamhet. Infrastruktur och arbetssätt itereras löpande för att vara robusta och designade för skalbarhet och duplicering. Vi fortsätter vårt arbete med att automatisera alla repetitiva moment och processer. En effekt av detta är att rörelsekostnader exklusive marknadsförings- och varukostnader fortsätter att minska från 25,9 procent i tredje kvartalet till 23,2 procent i perioden.
Marknadsföringskostnader som andel av försäljning påverkas negativt som resultat av bytet av sökordsleverantör - en åtgärd som vi tvingades genomföra två gånger under perioden. Till detta ska också läggas det varma vädrets påverkan i form av lägre efterfrågan på kapitaltunga vintervaror vilket medfört lägre avkastning på marknadsföringsinsatser under fjärde kvartalet.
Fokus på kärnmarknader
Vi tror fortfarande på potentialen i att expandera geografiskt med vår skalbara modell men kommer att säkerställa tillfredsställande lönsamhetspotential i våra kärnmarknader innan vi fortsätter utrullning till nya geografier. Det innebär också att upptrappningen av den franska marknaden kommer att ske i långsammare takt än vad som tidigare planerats.
Kurant varulager trots den milda vintern
Varulagret påverkas givetvis av den milda vintern och lageromsättningshastigheten har som en direkt effekt av detta inte ökat såsom planerat. Lagret är fortsatt kurant, 22 procent härstammar från tidigare säsonger. Vi ser inte att säsongens väder har föranlett en större inkuransrisk utan betraktar eventuella kvarvarande vintervaror vid säsongens slut som en mindre optimal kapitalbindning i väntan på nästkommande
vintersäsong. Mot den bakgrunden vidtar vi ändå en rad åtgärder för att säkerställa att vi inte bygger på oss onödigt lager utan jobbar med våra leverantörer för att justera inkommande volymer, returnera osålda varor och/eller byta mot mer snabbsäljande produkter. Parallellt med detta ser vi som en del av vårt effektiviseringsarbete också över vår sortimentsstruktur med ambitionen att i större utsträckning fokusera inköpen till strategiska leverantörer och kärnkategorier. Det är vår ambition att öka lageromsättningshastigheten ordentligt och vi räknar med att göra detta under året, primärt genom att fortsätta öka försäljningens storlek i förhållande till inneliggande lager, men också genom en reduktion av lagrets storlek i absoluta termer."
Johan Ryding,
Sportamore
Denna information är sådan information som Sportamore AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning
och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom VD Johan Rydings försorg, för offentliggörande den
17 februari 2020 kl. 07.30 CET.