Fredag 18 Juli | 19:40:31 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-18 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-24 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2025-04-23 - Årsstämma
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2024-04-26 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2022-04-26 - Årsstämma
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Synsam är verksamt inom optikbranschen och fokuserar på försäljning av glasögon, kontaktlinser och tillbehör. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner som behöver synkorrigering och modeaccessoarer. Verksamheten är främst koncentrerad till Norden, med en huvudsaklig närvaro i Sverige, Norge och Finland. Synsam grundades 1968 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-07-08 09:00:00

Synsam Group tar nästa steg inom innovation och kundupplevelse genom att lansera smarta glasögon, de banbrytande Ray-Ban Meta-glasögonen i 200 butiker runt om i Norden. Denna lansering markerar starten på en ny era där stil, synkorrigering och smart teknik möts i ett och samma par glasögon.

Som Nordens ledande optikkedja ser Synsam en tydlig trend där kunden vill ha mer än bara synkorrigering - de vill ha produkter som passar deras livsstil. Smarta glasögon möter det behovet på ett sätt som ingen annan produkt gjort tidigare, där glasögonen eller solglasögonen är ett uppkopplat livsstilsverktyg som förenklar vardagen. Synsam ser en allt större efterfrågan från konsumenter världen över av produkter som kombinerar stil, funktion och digital innovation.

- Synsam och Ray-Ban Meta är en perfekt match. Våra kunder vill köpa sina glasögon hos en optiker de litar på. Meta står för den smarta tekniken, och vi på Synsam bidrar med vår expertis inom optik, funktion och stil. Med sin ikoniska design och avancerade funktionalitet är vi övertygade om att fler kommer att välja AI-glasögon, med sina egna slipade glas, för bästa möjliga synkomfort, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Vad kan man göra med smarta glasögon?
Ray-Ban Meta-glasögonen är utrustade med bland annat:

  • Inbyggd kamera (12 MP) och fem mikrofoner för att ta bilder, spela in video och livestreama - helt handsfree.
  • Meta AI-assistent som kan översätta text i realtid, identifiera objekt, ge rekommendationer och svara på frågor - direkt via röststyrning. Kommunikation med AI-assistent fungerar på engelska, franska, italienska eller spanska.
  • Öppen öronljudteknik för att lyssna på musik, ta samtal och skicka meddelanden utan att stänga ute omgivningen.
  • Live-översättning mellan engelska, franska, italienska och spanska - perfekt för resor och internationella möten.
  • Spotify Tap™ och integration med WhatsApp, Messenger och Instagram för smidig kommunikation och underhållning.

En ny generation glasögon - för en ny generation användare
Glasögonen finns i flera klassiska Ray-Ban-stilar som Wayfarer och Skyler, och kan även fås med skräddarsydda receptbelagda glas - inklusive Transitions®-linser som anpassar sig efter ljusförhållanden. Ray-Ban Meta finns nu tillgängliga i utvalda Synsam-butiker i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Kunder kan boka tid för personlig rådgivning och uppleva produkten i butik.

Lanseringen är ytterligare ett steg i Synsams satsning på framtidens optik, där teknik, ögonhälsa och stil samverkar för att skapa en bättre vardag för kunden.