Lördag 22 Februari | 18:41:04 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-20 07:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-18 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-22 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-16 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-24 N/A X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2025-04-23 N/A Årsstämma
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-19 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-23 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-29 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.80 SEK
2024-04-26 - Årsstämma
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-22 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-26 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2023-04-25 - Årsstämma
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-16 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-11 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-04-27 - X-dag ordinarie utdelning SYNSAM 1.70 SEK
2022-04-26 - Årsstämma
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorHandel & varor
IndustriDetaljhandel
Synsam är verksamma inom optisk detaljhandel. Bolagets butiker erbjuder legitimerade optiker som tillvaratar kunders ögonhälsa, tillhandahåller personifierade glasögon och kontaktlinser samt erbjuder livsstilspaket för glasögonabonnemang. Försäljningen sker via egenägda butiker, franchise och via bolagets digitala plattform. Synsam bedriver sin primära verksamhet inom Norden och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-02-21 07:30:00

Stark organisk tillväxt och rekord i rörelseresultat under 2024

1 oktober - 31 december 2024

  • Nettoomsättningen ökade till 1 631 MSEK (1 479), en ökning med 10,3 procent.
    Organisk tillväxt uppgick till 10,1 procent (7,4)
  • Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 15,6 procent (7,2)
  • Bruttomarginalen ökade till 77,2 procent (76,6)
  • EBITDA ökade till 387 MSEK (348) och EBITDA-marginalen uppgick till 23,3 procent (23,2)
  • EBITA ökade till 219 MSEK (200) och EBITA-marginalen uppgick till 13,2 procent (13,3)
  • EBIT ökade till 186 MSEK (161) och EBIT-marginalen uppgick till 11,2 procent (10,7)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 42 MSEK (404)
  • Nettoskulden uppgick till 3 002 MSEK vid periodens utgång, jämfört med 2 720 MSEK vid årsskiftet 2023
  • Resultat efter skatt ökade till 76 MSEK (61)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 0,51 SEK (0,41)

1 januari - 31 december 2024

  • Nettoomsättningen ökade till 6 435 MSEK (5 905), en ökning med 9,0 procent.
    Organisk tillväxt uppgick till 9,2 procent (10,3)
  • Nettoomsättning från glasögonabonnemang ökade med 13,4 procent (15,1)
  • Bruttomarginalen uppgick till 75,3 procent (75,5)
  • EBITDA ökade till 1 595 MSEK (1 440) och EBITDA-marginalen uppgick till 24,5 procent (24,1)
  • EBITA ökade till 957 MSEK (850) och EBITA-marginalen uppgick till 14,7 procent (14,2)
  • EBIT ökade till 819 MSEK (696) och EBIT-marginalen uppgick till 12,6 procent (11,6)
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 933 MSEK (1 150)
  • Resultat efter skatt ökade till 366 MSEK (311)
  • Resultat per aktie, före och efter utspädning, ökade till 2,48 SEK (2,08)
  • Styrelsen föreslår en aktieutdelning om 1,80 SEK (1,80) per aktie

Händelser efter periodens utgång

  • 1 438 006 egna aktier har förvärvats för 70 MSEK i Synsam i tidigare kommunicerat återköpsprogram med syfte att justera Bolagets kapitalstruktur

Vd och koncernchef Håkan Lundstedt kommenterar:
" 2024 har varit ett rekordår för Synsam med en stark tillväxt och marknadsposition samt ökad lönsamhet. Den organiska tillväxten under 2024 var 9 procent och like-for-like tillväxten 6 procent, i en marknad där konsumenterna generellt hållit igen på utgifterna. Under 2024 har EBITDA ökat med 11 procent och EBIT har ökat med 18 procent. I det fjärde kvartalet ökade EBITDA med 11 procent och EBIT ökade med 16 procent. Vår strategi ger resultat, med rätt typ av etableringar, fokus på såväl Synsam Lifestyle som på kontantaffären, egna House Brands, en effektiv organisation och ett starkt serviceerbjudande.

Fortsatt positiv utveckling för abonnemang

Nettoomsättningen från glasögonabonnemang, Synsam Lifestyle, ökade i 2024 med 13 procent. I det fjärde kvartalet ökade nettoomsättningen med 16 procent. Antalet Lifestyle-kunder uppgick i slutet av kvartalet till cirka 703 000 (cirka 620 000) och churn uppgick i det fjärde kvartalet till 2,69 procent, vilket var i nivå med det tredje kvartalet då churn uppgick till 2,60%. Totala antalet abonnemangskunder, det vill säga kunder som antingen har ett Lifestyle abonnemang eller som har ett linsabonnemang uppgick per den sista december 2024 till cirka 840 000. Nettoomsättningen från kontantaffären ökade såväl under 2024 som i det fjärde i kvartalet med 4 procent.

Planen för 2024-2026 med en hög etableringstakt står fast 

Målsättningen för åren 2024-2026 är att etablera 90 nya butiker och Synsam har under 2024 etablerat 46 nya butiker, varav 14 nya butiker i det fjärde kvartalet. Lågkonjunkturen har öppnat upp för fler etableringsmöjligheter som vi har agerat på i 2024 och detta innebär att vi ligger före plan. I det första kvartalet 2025 kommer mellan 5 och 7 nya butiker att etableras. Våra nya butiker når snabbt lönsamhet tack vare våra starka koncept och välutvecklade analys och metod för etableringar. Med vårt fokus att i högre grad etablera oss på mindre orter, uppnår vi också en stark efterfrågan direkt samt drar fördel av lägre hyror. Den höga etableringstakten samt uppgraderingar av butiker under 2024 har enligt plan också medfört högre investeringstakt och ökade lagernivåer i koncernen.

I Danmark genomförs nyetableringar bland annat för att stärka vår position i Köpenhamn, där en flaggskeppsbutik öppnat i januari 2025. Vårt arbete med uppgraderingar och flyttningar är dessutom en väsentlig del av vår etableringsstrategi.

Starkare organisk tillväxt i det fjärde kvartalet i Sverige, Danmark och Norge. Fortsatt god tillväxt i Finland 

Danmark fortsätter att påvisa en positiv utveckling såväl under 2024 som under det fjärde kvartalet, med starkare organisk tillväxt, bruttomarginal samt EBITDA-marginal.

Efter en något lägre organisk tillväxt under de första tre kvartalen jämfört med föregående år har Sveriges organiska tillväxt stärkts under det fjärde kvartalet och Sverige har ytterligare stärkt marknadsandelarna.

Norge har en starkare organisk tillväxt under såväl 2024 som under det fjärde kvartalet, men med en lägre bruttomarginal och EBITDA-marginal jämfört med föregående år, som en effekt av planerade aktiviteter. I både Sverige och Norge har abonnemangsaffären varit den viktigaste tillväxt-drivaren. Finland har en fortsatt stark organisk tillväxt i en hårt konkurrensutsatt marknad.

Ökning av optikerkapaciteten - Synsam EyeView

Tillgängligheten för kunderna och tillväxten i vår industri har i flera år varit påverkad och begränsad av optikerkapaciteten. Projektet att införa Synsam EyeView i Synsams butiker, för att öka kapaciteten, har pågått sedan 2023 i Sverige och Norge och har uppskattats av våra kunder. Under 2025 kommer detta projekt att slutföras i Sverige och Norge, med förväntade positiva effekter.

Starkt utgångsläge inför 2025

Tack vare våra medarbetares viktiga insats har 2024 varit ett rekordår för Synsam, med hög etableringstakt, fokus på Synsam Lifestyle, kostnadsfokus, hög innovationskraft, vår unika cirkulära affärsmodell och ett starkt serviceerbjudande. Under 2024 uppfyllde vi vårt tillväxtmål. Med vårt kostnadsfokus, Synsam EyeView fullt ut implementerat i Sverige och Norge 2025 och en något lägre etableringstakt, har vi en potential att under 2025 ytterligare närma oss vårt lönsamhetsmål på medellång sikt att nå en EBITDA-marginal på 25 procent eller högre. Vårt fokus är att skapa lönsam tillväxt genom innovativa lösningar och genom att möta våra kunders behov, samtidigt som vi säkerställer effektivitet. Genom att göra det enklare för människor att få tillgång till ögonvård och kvalitetsprodukter, i en marknad som till stor del är driven av medicinska behov, säkerställer vi en lönsam tillväxt för många år framöver. Synsams resa har bara börjat."


Livesänd frågestund med VD och CFO på svenska

  • Datum och tid: Den 21 februari 2025, kl. 09.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Talare: Vd och koncernchef Håkan Lundstedt samt CFO Per Hedblom.
  • Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q4

Livesänd frågestund på engelska

  • Datum och tid: Den 21 februari 2025, kl. 10.30.
  • Plats: Webbsändning.
  • Länk för deltagande i frågestund: Synsam Group Q4

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på hemsidan kl. 07.30 idag.
https://www.synsamgroup.com/sv/investerare/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: 
www.synsamgroup.com


Denna information är sådan information som Synsam AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2025 klockan 07.30.

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,4 miljarder SEK (2024) och har drygt 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com