Måndag 19 Maj | 17:11:22 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2026-02-26 08:30 Bokslutskommuniké 2025
2025-11-20 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-26 08:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-28 N/A X-dag ordinarie utdelning THINC 0.00 SEK
2025-05-27 N/A Årsstämma
2025-05-16 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-20 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-28 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.25 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-17 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-28 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-17 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-12 - Split THINC 10:1
2023-05-29 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.02 SEK
2023-05-26 - Årsstämma
2023-05-26 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-18 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-10 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.00 SEK
2022-06-09 - Årsstämma
2022-05-20 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-10-01 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-27 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-01 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.00 SEK
2021-05-31 - Årsstämma
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-25 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-06 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.00 SEK
2020-05-14 - Årsstämma
2020-04-29 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-27 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-28 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-29 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-16 - X-dag ordinarie utdelning THINC 0.00 SEK
2019-05-15 - Årsstämma
2019-05-15 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018

Beskrivning

LandSverige
ListaNordic SME Sweden
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Thinc Collective är en kommunikationskoncern som erbjuder en grupp av bolag inom system, kommunikation och struktur. Gruppens kompetensområden omfattar allt från data, analys, teknikutveckling och SaaS-system till kommunikation, reklam, media, PR och brand experience. Bolagen arbetar strategiskt såväl som kreativt och operativt. Koncernen riktar sig till kunder oavsett bransch med behov av sammanhållen kommunikation. Thinc Collective är verksamma inom Norden.
2025-05-16 08:30:00

Första kvartalet 1 januari-31 mars 2025, Koncernen

  • Nettoomsättningen för perioden uppgick till 79 976 tkr (76 463 tkr), vilket motsvarar en ökning om 5%.
  • Bruttovinsten (byråintäkten) ökade till 19 741 tkr (19 172 tkr). Bruttovinstmarginalen minskade till 24,6% (25,0%).
  • Rörelseresultat före avskrivningar, EBITDA, ökade till 2 381 tkr (2 057 tkr).
  • EBITDA-marginalen för perioden ökade till 3,0% (2,7%).
  • Resultat efter finansnetto för perioden uppgick till 563 tkr (560 tkr).
  • Nettoresultat per aktie efter skatt uppgick till 0,04 kr (0,03 kr).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 738 tkr (-4 680 tkr).
  • Eget kapital per den 31 mars 2025 uppgick till 49 180 tkr (54 451 tkr).
  • Likvida medel per den 31 mars uppgick till 10 344 tkr (11 147 tkr).
     

Viktiga händelser 1 januari-31 mars 2025

  • Thinc Collective vinner uppdrag för Södertörns Högskola till uppskattat försäljningsvärde om 5 mkr under avtalsperioden.
  • Thinc Collective-byrån KKM vinner uppdrag för Arbetsförmedlingen till ett totalt värde om 4,4 mkr.

 

Viktiga händelser efter periodens slut

  • Thinc Collective-byrån Nowa Kommunikation vinner uppdrag för Valmyndigheten med uppskattat totalt försäljningsvärde på 22 mkr.

 

VD har ordet

  • EBITDA-resultatet ökade 15% till 2,4 mkr (2,1).
  • Stark återhämtning för flera koncernbolag - BANG Agency, KKM, Tundran och Safir.
  • Ny taktik för upphandling visar sig fungera väl. 

Under kvartalet ökade omsättningen med 5% till 79,9 mkr (76,4), byråintäkten (bruttovinsten) uppgick till 19,7 mkr (19,1) och EBITDA-resultatet ökade till 2,4 mkr (2,1). Marginalen ökade därmed till 3% från 2,7% föregående år.

Första kvartalets utfall kom in starkt och ungefär som förväntat. I kommunikationsbranschen är säsongen tydlig att Q1 är medelstarkt, Q2 lite starkare, Q3 svagt och Q4 starkt. Så även i år alltså. Vi har en allt mer turbulent värld som påverkar oss, varför jag är glad att vi klarar av att hantera denna yttre påverkan väl.

Att vi går något starkare i Q1 än 2024 är resultatet av de pågående marginalförbättrade åtgärder som vi vidtar och är därför ett fint kvitto på att arbetet ger resultat. Många andra i branschen har det betydligt svårare, vilket ger oss bra tillfällen att öka våra marknadsandelar.

Marknaden och Thinc Collective

Vi är nu sedan två år tillbaka inne i en lågkonjunktur. Kanske till och med längre tillbaka i tiden än så. Även Thinc har påverkats så till vida att vi kanske inte växer med 20% varje år utan snarare runt 10%. Men vi tycker att det är bra! I en värld där vi får utökat förtroende trots hög konkurrens, också utanför det omedelbara kommunikationsområdet, är det ett bevis för hur väl vår modell med både bredd och djup uppbyggt av entreprenörer fungerar. 
Där 10% i tillväxt får ses som mycket bra, är lönsamheten det viktigaste och EBITDA ökar vi 15% jämfört med 2024.

Vi har färdigutvecklat egna lösningar inom senior strategisk rådgivning liksom digital och AI-baserad teknik som testlanserats med bra resultat. Det rör allt från att hantera frågor i gränslandet kring juridik eller försäljning till AI-SEO, ABM (account based marketing) och dataprospektering. Vi lär oss att hantera våra nya verktyg internt och i liten skala men gör det snart i ett bredare perspektiv. Att vi har en driven, affärsmannamässig spets inom teknik och digitalt arbete gör att vi lägger oss i framkant vad det gäller kundlösningar.

Att vi är en entreprenörsdriven koncern märks när vi lanserar nya satsningar som Thinc Experience, Context Media Stockholm liksom Empower Stockholm. På bara sex månader har flera av satsningarna gått från start till bra lönsamhet. Detsamma ska sägas om de bolag som hade en utmaning under 2024; Safir, KKM, Tundran och BANG Agency. De har med åtgärdsplaner, dedikerat sälj och nya rutiner snabbt kommit tillbaka till fina vinster. Koncernen kan vara sin egen arbetsmarknad, finansmarknad och inkubator där vi stöttar bolag som tillfälligt har en utmaning, som exempelvis under covid eller en lågkonjunktur. Det gläder mig att alla bolag nu står starka på egna ben och att man dessutom så tydligt och snabbt blir lönsam.

Vi gläds också åt vårt nyligen lanserade chefsprogram där vi tar vi succession på allvar genom att i steg ett utse tre nya, unga, kvinnliga medarbetare till vice VD i de bolag de arbetar i. Att de alla är kvinnor är en slump eftersom vi valt ut dem på grundval av kompetens och driv. Men det är extra roligt att de är just kvinnor då de bolag de verkar i alla för närvarande har äldre män som VD:ar. Mångfald, jämlikt, olika sätt att se på en utmaning och en modern och framåtlutad succession är vad vi vill ha i koncernen. Ja, och i världen.

Vår närmaste framtid

Vi har finslipat vårt upphandlingsteam och under kvartalet vunnit tre nya offentliga upphandlingar i koncernens namn. Nu står koncernens bolag som angiven kapacitet att avropa redo att bistå. Den här utvecklingen ger oss en möjlighet att på ett annat sätt än tidigare vinna fler upphandlingar men också att exploatera dem vi vinner.

Vi slutför iordningställandet av våra nya lokaler i Göteborg, flyttar in och är redo för nya utmaningar på västkusten. Samtidigt färdigställer vi också på östkusten de sista detaljerna i våra lokaler, inte minst med anledning av vårt kommande 20-årsfirande!

Vi har haft framgång i våra globala samarbeten och knyter till oss både kunder och partners och ser fram emot fler, nya spännande paketeringar från Thinc.

Anders Wallqvist, VD
Göteborg i maj 2025