03:18:43 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2024-08-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2024-05-15 Årsstämma 2024
2024-04-30 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-12 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2023-05-12 Årsstämma 2023
2023-04-28 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-31 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2022-04-29 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-12 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-29 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-17 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2021-05-14 Årsstämma 2021
2021-04-30 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-14 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 Årsstämma 2020
2020-05-14 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2020-04-30 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-18 Årsstämma 2019
2019-06-10 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2019-05-31 Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-31 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-31 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-21 Ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2018-05-18 Årsstämma 2018
2018-02-28 Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Touchtech är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget tillhandahåller digitaliseringslösningar anpassade mot aktörer inom detaljhandeln. Bolagets produkt baseras på en egenutvecklad mjukvaruplattform som gör det möjligt för handlare att presentera produktsortimentet på touchskärmar. Utöver produkterna erbjuder bolaget konsultationstjänster som strategiutveckling, utbildning, samt installationstjänster och support. Touchtech grundades under 2008 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2022-03-29 11:00:00

Danska Bestseller släpper idag sin hållbarhetsrapport, ett prioriterat område för modekoncernen som omfattar framför allt wholesale men också retail. Svenska Touchtech har redan integrerade tekniska lösningar i Bestsellers verksamhet, lösningar som blir pusselbitar i koncernens pågående hållbarhetsarbete.

"Modebranschen har stor påverkan på de globala hållbarhetsutmaningarna, det är känt sedan tidigare. Det här är ett problem som på lång sikt påverkar oss alla och därför behöver lösas nu. Förhoppningen är att fler aktörer i samband med rapporten ser hur konkret Bestseller arbetar med hållbarhet och innovativa tekniska lösningar.", säger Deniz Chaban, VD Touchtech.

Touchtech har sedan 2018 levererat tekniska lösningar och digitaliserat flera delar av Bestsellers verksamhet inom wholesale och retail. Inom retail används Touchtechs Endless-Aisle-lösning redan finns på 400 Jack & Jones-butiker i Europa och används av tusentals butikssäljare.

"Bestseller är en tacksam strategisk partner. Det finns långsiktigt perspektiv och vilja att investera i lösningar som möter utmaningarna inom branschen. Bestseller är pragmatiska och ser tydligt fördelarna för miljö, tillväxt och lönsamhet när det kommer till innovation."

Genom att möjliggöra för modebranschen att fortsätta driva tillväxt och hållbar försäljning arbetar Touchtech i högsta grad kontinuerligt med hållbarhetsfrågan.

"Hållbarhet är ett populärt ord men jag menar att vi måste se att det finns flera delar; i vårt fall fokuserar vi på att bidra till hållbar försäljning. Försäljning som är smartare och mer lönsam inom både wholesale och retail, vilket minskar miljöpåverkan och ökar lönsamheten. Nu behöver strukturer och affärsmodeller uppdateras för att hänga med och målet är att det finns en vilja från ledningen att implementera lösningarna och inkludera hela organisationen. Kan ledande befattningshavare se affärsnyttan och inspireras av andra aktörer kommer fler att våga göra som Bestseller, använda nya innovativa lösningar."

Tillverkningen av stora mängder prover är negativt för miljön och ekonomiskt kostsamt för wholesale. Bestseller har därför påbörjat arbetet med att skala ner produktionen av antalet prover och implementera Touchtech Showroom.

"Nu kan våra säljare fokusera på utvalda nyckelplagg och produkter i det fysiska rummet, minska produktionskostnaderna och digitalt presentera alla stilar och produkter i möte med kunden. Det är när en strategisk partner som Touchtech hjälper oss lösa specifika utmaningar som vi kan fokusera på kärnverksamheten", säger Frederik Leerskov Bugslag, produktchef inom digital utveckling och B2B på Bestseller.

Förenklad onboarding, integrering med befintliga plattformar och att kunna visa på lyckade exempel och positiva användarupplevelser menar Frederik Leerskov Bugslag är framgångsfaktorer till att arbeta hållbart och innovativt.

"Det finns flera goda initiativ inom hållbarhet som har stor potential och vi spanar hela tiden efter ytterligare som kan bidra till en mer hållbar verksamhet. Det är också viktigt att komma ihåg att kunderna inte ska påverkas negativt utan på ett positivt sätt erfara tydliga fördelar med ett innovativt och hållbart arbetssätt."

Här finns Bestsellers hållbarhetsrapport att ta del av från och med den 29 mars 2022 (https://about.bestseller.com/sustainability/transparency-and-reporting/sustainability-reporting).

För mer information:

Deniz Chaban, VD Touchtech, +46 (0)31 - 75 73 260, deniz@touchtech.com
Andreas Ivarsson, kundansvarig BCW, +46 (0)76-855 55 75, andreas.ivarsson@bcw-global.com
Ander Åker, presskontakt BCW, +46 (0)73-531 45 71, anders.aker@bcw-global.com

Om Touchtech
Touchtech grundades 2008 av Deniz Chaban med huvudkontor i Göteborg. Bland ägarna märks Heartland, storägare i handelsplattformarna Zalando, Asos och i Bestseller. Touchtech tillhandahåller globalt marknadsledande, tekniskt strategiska och integrerade omnikanallösningar som kan bidra till att framtidssäkra verksamheter, skapa hållbar försäljning, bibehålla arbetstillfällen och erbjuda butiks- samt online-lösningar som förstärker varumärkesupplevelsen. Touchtech jobbar med varumärken som JLindeberg och Axel Arrigato och finns på 400 Jack & Jones-butiker i Europa där det används dagligen av tusentals butikssäljare. Touchtechs lösningar har hög användarvänlighet och kompabilitet och kan integreras med vanliga system för ERP, e-handel, PIM och POS.  För mer information besök www.touchtech.com

Om BCW
BCW är en av världens största kommunikationsbyråer och är ett resultat av sammanslagningen av Burson-Marsteller och Cohn & Wolfe. BCW erbjuder digitalt och datastyrt kreativt innehåll samt integrerade kommunikationskampanjer med grund i förtjänad media. Byrån arbetar över alla kanaler för kunder inom B2B, konsument, företagsledning, krishantering, CSR, sjukvård/hälsa och teknologisektorer. BCW är en del av WPP (NYSE: WPP). För mer information besök www.bcw-global.se