Onsdag 25 Juni | 05:26:18 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-08-15 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-19 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2025-05-16 - Årsstämma
2025-04-30 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-14 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-31 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-16 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2024-05-15 - Årsstämma
2024-04-30 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-12 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-31 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-18 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-15 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2023-05-12 - Årsstämma
2023-04-28 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-10 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-31 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-19 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2022-04-29 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-12 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-26 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-20 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-17 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2021-05-14 - Årsstämma
2021-04-30 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-12 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-14 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-15 - Årsstämma
2020-05-14 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2020-04-30 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-18 - Årsstämma
2019-06-10 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2019-05-31 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-28 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-30 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-31 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-31 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-05-21 - X-dag ordinarie utdelning TOUCH 0.00 SEK
2018-05-18 - Årsstämma
2018-02-28 - Bokslutskommuniké 2017

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorInformationsteknik
IndustriProgramvara
Touchtech är verksamt inom IT-sektorn. Bolaget tillhandahåller digitaliseringslösningar anpassade mot aktörer inom detaljhandeln. Bolagets produkt baseras på en egenutvecklad mjukvaruplattform som gör det möjligt för handlare att presentera produktsortimentet på touchskärmar. Utöver produkterna erbjuder bolaget konsultationstjänster som strategiutveckling, utbildning, samt installationstjänster och support. Touchtech grundades under 2008 och har sitt huvudkontor i Göteborg.
2025-06-23 08:17:57

Till våra aktieägare,

 

För att möta önskemål om mer regelbundna uppdateringar kommer vi att publicera löpande lägesrapporter. Dessa rapporter kommer att inkludera insikter om marknaden, produktnyheter, kundprojekt samt relevanta uppdateringar från LinkedIn.

Följ oss på LinkedIn för de senaste nyheterna:

- Deniz Chaban: https://www.linkedin.com/in/denizchaban/

- Touchtech: https://www.linkedin.com/company/wearetouchtech

​​​​​​​

Effektiviserad utveckling med AI

Efter omförhandlingen av avtalet med BESTSELLER (se pressmeddelande 26 maj) har vi omorganiserat och minskat utvecklingsteamet. Detta beräknas förbättra lönsamheten med 1,4 MSEK per kvartal (se pressmeddelande 2 juni), med full effekt från september, vilket förväntas leda till en balanserad budget.

Omstruktureringen har lett till att vi utvärderar hur AI kan öka vår produktivitet. Sedan den 2 juni tillämpar vi en policy där 100% av vår mjukvarukod ska genereras av AI. Detta ställer höga krav på att utvecklingsorganisationen att anpassa sig och optimerar arbetsflöden, men resultaten redan efter 3 veckor är lovande. Målet är att kunna mer än dubblera outputen av ny funktionalitet inom 3-6 månader, trots ett mindre utvecklingsteam.

 

Touchtech InStore

Det danska varumärket Zizzi har tecknat avtal om att rulla ut Touchtech InStore till 40 butiker under 2025 (se pressmeddelande 26 maj). Ambitionen är minst fem butiker per månad, men utrullningen ser ut att gå snabbare. Zizzi avbröt en tidigare integration 2022 för att testa en egen lösning, som aldrig implementerades. Deras återkomst bekräftar värdet av vår försäljningsökande lösning, men belyser samtidigt svårigheter varumärken har med att prioritera denna typ av verktyg.

Även Pieces, ett damvarumärke inom BESTSELLER-gruppen, har beslutat att börja använda Touchtech InStore. Vero Moda, även de inom BESTSELLER-gruppen, som använt InStore i Belgien i flera år, kommer att ansluta sina svenska butiker under året. Till skillnad från Jack & Jones är dessa varumärken inte centralt styrda, vilket tidigare har försvårat utrullningen till nya marknader.

InStore-appen är, utifrån ett tekniskt perspektiv, en ledande lösning på marknaden med avancerade AI-rekommendationer och ett intuitivt användargränssnitt för butiker. Våra befintliga kunder är väldigt tillfredställda med den befintliga funktionaliteten och det finns dessutom utrymme för att de att växa in i mer funktioner. Vi kommer därför att prioritera sälj- och marknadsföringsinstser samt se över en partnerstrategi, framför aktiv utveckling av ny funktionalitet ett tag framöver.

 

Samarbetet med Google

Vårt samarbete med Google för att utveckla en AI-tjänst för modeindustrin (se pressmeddelande 31 juli 2024) fortsätter och fördjupas. Vi har presenterat Touchtech på två Google Cloud Summit-event, börjat skapa relationer inom deras organisation och fått hjälp med kontakter till potentiella kunder och partners.

Se vår presentation från Google Cloud Nordic Summit den 11 juni 2025, som visar Touchtech InStore med nya "How To Wear It" och en vision för Touchtech DSR (Digital Showroom):

Ett retail-event planeras i höst där vi sannolikt får möjlighet att presentera igen för att öka medvetenheten om vårt erbjudande. I april presenterade vi på ett liknande sätt på PI Apparel-eventet i Italien. Kombinationen av scenpresentationer och sociala medier har varit ett kostnadseffektivt sätt att skapa "awareness" och nå ut till potentiella kunder.

 

Market Produkt Fit: Utmaningar och åtgärder

Trots att våra lösningar för retail (InStore) och wholesale (DSR) bidrar med ökad effektivisering och försäljning, får vi ofta frågan varför det är svårt att sluta nya kundavtal och hur vi hanterar denna utmaning.

Det är inte helt enkelt att svara på, då anledningarna varierar från kund till kund. Generellt kan utmaningarna för både InStore och DSR brytas ner i tre kategorier:

  • Nischprodukter: Våra lösningar adresserar en väldigt specifik del av arbetsmomentet/användarresan. De kräver en viss IT-infrastruktur och mognad hos kunden för att kunna integreras. Invändningar som "vi har redan så många verktyg" är ett tecken på utmaningen att integrera och implementera fler, även om vi på sikt reducerar behovet av många befintliga verktyg. Avsaknaden av direkt konkurrerande verktyg är också ett tecken på en omogen marknad.
  • Otydligt ansvar: Våra lösningar befinner sig i gränslandet mellan digitalt och fysiskt. De möjliggör digital försäljning för säljare i en fysisk miljö, men utmanar också traditionella säljmetoder. Även om "omni-kanal" har varit ett hett ämne i många år, är det ofta en utmaning för organisationer att bestämma hur intäkter (vid försäljning) och kostnader (lagerkostnader, investeringar i hårdvara/utbildning) ska fördelas mellan avdelningar, särskilt när det saknas en gemensam ansvarig eller delad budget, och när det handlar om olika marknader och regioner.
  • Alternativa lösningar: Det finns andra sätt att lösa samma problem. Många har upplevt hur en säljare i butik ringer en annan butik för en slutsåld vara, trots längre leveranstid. Fler kassalösningar (POS) erbjuder möjligheten att beställa från e-handelslagret. Inom wholesale är det vanligt att använda B2B-shop eller Excel för orderläggning. Detta kräver betydande utbildning och vilja från varumärken för att förstå skillnaderna och fördelarna med Touchtechs produkter.

Vi har initierat flera åtgärder för att möta dessa utmaningar:

  • Kommunikativ ompositionering: För att undvika att uppfattas som en nischprodukt kommer vi marknadsföringsmässigt att kommunicera hur våra produkter tillgodoser ett mer "end-to-end"-behov. InStore är inte bara en "endless-aisle"-lösning som används när en produkt tar slut i butik. Istället bör den uppfattas som en lösningar som kan användas från det ögonblick kunden kommer in i butiken, som digital skyltning, för behovsanalys, inspiration med outfits, och för att driva försäljning av både lagerförda och e-handelsartiklar. När det gäller DSR kommer vi inte längre att tala om "Digital Showroom", då lösningen kan likväl användas utanför showrummet - vid kundbesök, mässor och online. Hittills har responsen varit bättre, och vi möter inte invändningar som "vi har redan den möjligheten" lika ofta.
  • Breddad funktionalitet och partnerskap: Med en strategi att erbjuda en mer komplett lösning, kommer vi att utveckla saknad funktionalitet. Exempelvis möjligheten att sälja lagerförda varor i DSR istället för bara kollektionsförsäljning, eller att bygga AI som hjälper till att föreslå en hel varukorg och presentera den visuellt tilltalande. Vi kommer också att utvärdera om B2C/B2B-plattformar kan vara intresserade av att integrera med våra produkter, vilket potentiellt skulle få oss att uppfattas som en del av en större lösning. Vidare för vi diskussioner om strategiska partnerskap, exempelvis med Google, som ger oss större trovärdighet när vi introduceras till potentiella kunder.
  • Större helhetsansvar: Under året har vi hjälpt BESTSELLER i deras wholesale-verksamhet med att identifiera hur de kan effektivisera säljarnas arbetsflöden och genomfört utbildningar med mycket goda resultat. Detta bryter mot traditionella säljmetoder. Vi kommer att paketera dessa insikter för att erbjuda "The DSR Way of Selling" som ett utbildningspaket. Dessutom har vi tagit ansvar för att utveckla interaktiva bord som skickas från vårt lager i Varberg (se bild på LinkedIn: https://www.linkedin.com/posts/denizchaban_dsr-tables-activity-7338858699551047680-kcO4).

 

Vår presentation från Google-eventet är ett exempel på hur vi ompositionerar produkterna och breddar funktionaliteten för att täcka ett mer heltäckande behov:

 

För ytterligare information, vänligen kontakta

Deniz Chaban, vd
deniz@touchtech.com

Om Touchtech

Touchtech is a SaaS platform with tools that assist salespeople to connect, present and do business with their customers. The platform is used globally, by thousands of consumers and salespeople in over hundreds of retail stores and wholesale showrooms. Jack & Jones, Axel Arigato and Vero Moda are some of the brands using Touchtech to make selling easy and bridge the gap between their physical and digital commerce. Touchtech, a Swedish Fashion-Tech company, was founded in 2008 by Deniz Chaban and Sebastian Hartman. Since 2017 it is publicly traded on the Swedish stock exchange. Learn more about Touchtech on www.touchtech.com.