Söndag 27 April | 21:09:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-12 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-19 N/A X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2025-06-18 N/A Årsstämma
2025-05-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.23 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - Split TRAIN B 1:3
2023-07-03 - Inlösen TRAIN B 6.26
2023-06-21 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2023-06-20 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-05 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-30 - Årsstämma
2022-06-16 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2022-05-09 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-06 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-30 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-06 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-06 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Train Alliance är verksamt inom järnvägsindustrin. Bolaget drivs som en komplett anläggningspartner inriktade mot försörjning samt operationell utveckling av större järnvägsinfrastruktur. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, där bolaget arbetar med underhåll och logistiklösningar, markförädling, konceptrådgivning samt planering och utförande av större infrastrukturella projekt. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden.
2025-02-21 08:00:00

 

Fjärde kvartalet oktober - december 2024

  • Rörelsens intäkter uppgick till 50,5 (62,9) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 7,1 (11,5) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 5,4 (17,5) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,07 kr (0,22)
  • Det justerade substansvärdet uppgick till 35,6 kronor per aktie
  • Soliditeten uppgick till 73,3% (72,3%)

 

Helåret 2024

  • Rörelsens intäkter uppgick till 272,5 (272,7) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 36,7 (38,9) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 28,1 (36,9) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,35 kr (0,47)

 

Väsentliga händelser

  • Train Alliance erhöll medfinansiering i form av bidrag om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) från EU för projektet SMARTCargo. Projektet som syftar till att stärka kapacitet och funktion i Sigtuna, beräknas löpa över tre år och omfattar en total projektvolym om 94,8 MEUR (ca 1 080 MSEK). Train Alliance avser att finansiera resterande delar av projektet genom i första hand egna medel, samt vid behov genom säkrad extern kreditfacilitet.
  • Styrelsen har beslutat att göra ett avsteg från bolagets utdelningspolicy mot bakgrund av konsolideringskrav som följer med åtaganden kopplade till projektet SMARTCargo. Styrelsen föreslår därför Inte någon utdelning för 2024.

 

 

VD har ordet - Väl rustade för 2025

 

Järnvägens bristande förmåga när det gäller kvalitet och punktlighet har varit en återkommande nyhet i media under 2024 där underhållsskulden i infrastrukturen pekats ut som en av de stora orsakerna. Många områden är fortsatt eftersatta men man ska också komma ihåg att det investeras mycket i järnvägen och intresset för att nyttja detta transportslag är fortsatt högt. Det gör att Train Alliance har all anledning att se positivt på framtiden.

 

Stabila intäkter

Train Alliance intäkter för 2024 var med 272,2 mkr nästan identiska med föregående års 272,5 mkr. Fjärde kvartalet blev något svagare än planerat huvudsakligen till följd av externa och för Train Alliance opåverkbara faktorer som medförde att SMARTCargo-projektet i Sigtuna kunde starta på allvar först i början av 2025.

 

Ny lokverkstad i Borlänge

För Train Alliance innebar 2024 att vi uppfyllde våra mål att leverera en komplett ny lokverkstad i Borlänge som uppfördes och levererades på bara 11 månader.  Vår kund förbereder nu starten av underhåll av moderna ellok i Borlänge vilket stärker järnvägens förmåga.

 

Utvecklingen av Hallsberg fortsätter

I Hallsberg tecknade vi ett 8-årigt avtal med SJ AB om avisning av motorvagnsfordon, vilket kommer att göra skillnad då vintern är en extra känslig period med risk för störningar och förseningar. Detta bidrar också till att öka förmågan för järnvägstrafiken. Systemet är en egenutvecklad kapacitetsstark anläggning som effektivt och skonsamt avisar järnvägsfordon. Systemplattformen kommer vi att etablera på fler platser i landet. Vi kan konstatera en mycket god produktivitetsutveckling i svarvanläggningen som tillförts nya volymer under 2024, ett bevis för att Hallsberg ligger strategiskt rätt.

 

Designarbetet med ett i Hallsberg nytt logistikföretag som vi tidigare informerat om, är nu slutfört.  När beslut om nästa steg fattas kommer vi att informera mer om projektet. Övrig utveckling av Rala-området med planering av ytterligare etableringar pågår. Här ingår även nya väganslutningar in på området för att skapa förutsättningar för effektiva trafikflöden.

 

Investeringen i en biogasanläggning i Hallsberg har gett önskat resultat med en stabil och säker distribution som samtidigt uppfyller våra miljömål. Montering av solceller på taken för de två senaste verkstäderna håller på att slutföras för att bidra till anläggningarnas elförsörjning.

 

SMARTCargo rullar igång

Train Alliance stora projekt under fjärde kvartalet och som nu startar upp på allvar är SMARTCargo. Projektet syftar till att bygga mer järnvägskapacitet i Sigtuna kommun och berör järnvägsterminalerna i Rosersberg och Brista. EU:s medfinansiering på 28,7 miljoner euro gör det möjligt för oss att förverkliga projektet som ska ge ett betydande kapacitetstillskott för godstrafiken i sidosystemet. Investeringarna är också en förutsättning för att kunna vidareutveckla såväl Brista verksamhetsområde som Rikskombiterminalen. Målet är att färdigställa projektet i slutet av 2027 för att därefter sätta det i drift.

 

Lärdomarna från och konceptet för SMARTCargo-projektet kommer vi att nyttja på andra orter i Sverige med liknade utvecklingsbehov.

 

 

Flera intressenter i Tillberga

Arbetet med detaljplanen för Tillberga, Västerås pågår med god framdrift. Vi har redan intressenter som vill etablera sig på fastigheten som är hela 915 000 m² i detta dynamiska område mitt i Mälardalen.

 

Växande samarbeten med kommuner

Vi startade en ny verksamhet under 2024 som tog rejäl fart under sista kvartalet med stigande konsultintäkter, som innebär att vi tillsammans med olika kommuner arbetar med strategi för deras järnvägsinfrastruktur. Här arbetar vi med Ånge med satsningar mot "dual use"-lösningar. Arbeten har även inletts med Trelleborg, Svedala, Sydostlänken, Borås, Sälenbanan, Kristinehamn och Boden. Vi kommer att se mer av detta under 2025.

 

Väl rustade rullar vi med full fart in i 2025 med ljusa utsikter och jag vill tacka våra ägare, investerare och kunder för ett fortsatt förtroende.

 

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

 

 

Fullständig bokslutskommuniké bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

 

Denna delårsrapport är sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 februari 2025, kl. 08.00 CET.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseledamot och IR-ansvarig

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Tel: 0582 - 121 00

Certified Adviser

Avanza Bank AB

 

 

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.