Onsdag 7 Maj | 06:36:44 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-12 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-19 N/A X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2025-06-18 N/A Årsstämma
2025-05-06 - Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.23 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - Split TRAIN B 1:3
2023-07-03 - Inlösen TRAIN B 6.26
2023-06-21 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2023-06-20 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-05 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-30 - Årsstämma
2022-06-16 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2022-05-09 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-06 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-30 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-06 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-06 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Train Alliance är verksamt inom järnvägsindustrin. Bolaget drivs som en komplett anläggningspartner inriktade mot försörjning samt operationell utveckling av större järnvägsinfrastruktur. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, där bolaget arbetar med underhåll och logistiklösningar, markförädling, konceptrådgivning samt planering och utförande av större infrastrukturella projekt. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden.
2025-05-06 08:00:00

 

Första kvartalet januari - mars 2025

  • Rörelsens intäkter uppgick till 57,1 (53,6) mkr
  • Rörelseresultatet uppgick till 10,1 (6,1) mkr
  • Nettoresultatet uppgick till 6,9 (4,7) mkr
  • Resultatet per aktie var 0,09 kr (0,06)
  • Det justerade substansvärdet uppgick till 35,5 kronor per aktie
  • Soliditeten uppgick till 75,1% (73,3% vid årsskiftet)

 

Händelser efter rapportperiodens slut

  • Detaljplanen för bolagets fastighet om 915 000 kvm i Tillberga, Västerås planeras för samråd under andra halvåret 2025

 

En bild som visar text, skärmbild, nummer, TeckensnittAI-genererat innehåll kan vara felaktigt.

 

VD har ordet - Viktiga framsteg på flera orter

När vi summerar vinterperioden kan vi konstatera att den för Train Alliance har fortlöpt enligt plan där vi haft vår avisning med hög kapacitet i ständig beredskap i Hallsberg. Trycket att resa med järnvägens persontåg har varit stort och för godstrafiken fortsätter transportarbetet att rulla på med flera kunder som vill öka sina transporter på järnväg. Detta märker vi inte minst genom fler förfrågningar om logistik med järnvägsanslutningar.

 

Train Alliance har offensivt arbetat vidare på en rad projekt och uppdrag vilka vi räknar med kommer att falla på plats under 2025.

 

Rörelsens intäkter under första kvartalet ökade med 6 procent till 57,1 mkr och rörelseresultatet stärktes till 10,1 (6,1) mkr. Rörelsemarginalen stärktes därmed till 17,7 procent jämfört med 13,5 procent under helåret 2024. Vår affär som infrastrukturpartner åt kommuner bidrog till att mer än fördubbla våra konceptintäkter till 11,9 mkr (5,8).

 

Avtal med Trafikverket för SMARTCargo

Projektet SMARTCargo syftar till att skapa mer järnvägskapacitet i Sigtuna kommun och berör järnvägsterminalerna i Rosersberg och Brista. EU:s medfinansiering på 28,7 miljoner euro gör det möjligt för oss att förverkliga projektet som ska ge ett betydande kapacitetstillskott för godstrafiken i sidosystemet. Investeringarna gör att vi också kan vidareutveckla såväl Brista verksamhetsområde som Rikskombiterminalen.

 

Den stora händelsen i projektet under första kvartalet var att vi arbetade fram ett avtal med Trafikverket som nu även undertecknats. Målet var att detta skulle varit klart redan under fjärde kvartalet 2024 men av flera anledningar fördröjdes detta.

 

Med avtalet på plats fortsätter vi under innevarande kvartalet med projektering av järnväg. Parallellt har markarbeten kommit i gång på delar av Brista verksamhetsområde. Projektteamet i Sigtuna arbetar med både infrastrukturinvesteringarna för järnväg och med kunder som har visat intresse att etablera sig i Brista. Efter en rad olika studier, utredningar och projekteringar syns det nu att arbeten kommit igång på området. 

 

Uppdrag i Hallsberg

I Hallsberg befinner vi oss i slutfasen av kalkylverifiering för det europeiska logistikbolag som vi tidigare informerat om och som planerar för att etablera sig på Rala-området med järnvägsanslutning. Projektets designfas är slutförd och slutgiltiga beslutsunderlag håller på att tas fram.

 

Parallellt har vi två offerter ute kring ytterligare logistiketableringar i Hallsberg, vilka befinner sig i tidigt skede. Hallsberg är en plats som växer i betydelse vilket beror på dess geografiska läge i anslutning till Nordens största godsbangård. Vi kan se att koncentrationen av godsflödena blir allt viktigare i framtiden och att Hallsberg är en av de orter som stärks över tid.

 

Vi kan också berätta att hjulsvarven i Hallsberg har överträffat sina egna rekord i princip varje månad sedan hösten 2024 och levererar stor förmåga och effekt till den svenska järnvägen. 

 

God framdrift i Tillberga

Arbetet med Trafikverket kring att skapa järnvägsanslutning in mot vårt område i Tillberga fortsatte under kvartalet samtidigt som detaljplanen som tas fram med Västerås Stad har mycket god framdrift. Som vi tidigare har informerat har vi redan intressenter som vill etablera sig på fastigheten som är hela 915 000 kvm i detta dynamiska område mitt i Mälardalen.

 

Samarbeten med kommuner

Under 2024 startade vi en ny verksamhet som infrastrukturpart­ner åt kommuner. Under kvartalet avspeglas detta i stigande konceptintäkter som ett resultat av att vi samarbetar med kom­muner för att skapa strategier för deras järnvägsinfrastruktur. Här arbetar vi exempelvis med Ånge kring satsningar på "dual use"-lösningar där civila lösningar kombineras med möjligheter för totalförsvaret. Samarbeten har även inletts med bland andra Boden, Borås, Kristinehamn, Sydostlänken, Borås, Sälenbanan och Trelleborg.

 

Säkerhetsskydd och omvärldsläget

Vi har under första kvartalet inlett en större säkerhetskydds­genomlysning av Train Alliance som kommer att fortgå under hela 2025. Parallellt har vi säkerställt och utbildat en säkerhets­skyddschef som nu finns i företaget. Syftet är att dels höja vår egen förmåga i denna domän på grund av det nya omvärlds­läget, dels att förbereda Train Alliance på eventuella kommande uppdrag inom ramen för Totalförsvaret.

 

Fortsättningen för 2025 ser jag mycket positivt på och jag vill tacka våra ägare, investerare och kunder för ett fortsatt förtro­ende.

 

Joakim Weijmer, VD Train Alliance

 

 

 

 

Fullständig delårsrapport bifogas detta pressmeddelande och återfinns på följande länk: https://www.trainalliance.se/for-investerare/finansiella-rapporter/

 

Denna delårsrapport innehåller sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 6 maj 2025, kl. 08.00 CET.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseledamot och IR-ansvarig

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Tel: 0582 - 121 00

Certified Adviser

Avanza Bank AB

 

 

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialiserat fastighetsbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 3 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.