Söndag 27 April | 20:46:00 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-12 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-19 N/A X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2025-06-18 N/A Årsstämma
2025-05-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.23 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - Split TRAIN B 1:3
2023-07-03 - Inlösen TRAIN B 6.26
2023-06-21 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2023-06-20 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-05 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-30 - Årsstämma
2022-06-16 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2022-05-09 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-06 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-30 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-06 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-06 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Train Alliance är verksamt inom järnvägsindustrin. Bolaget drivs som en komplett anläggningspartner inriktade mot försörjning samt operationell utveckling av större järnvägsinfrastruktur. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, där bolaget arbetar med underhåll och logistiklösningar, markförädling, konceptrådgivning samt planering och utförande av större infrastrukturella projekt. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden.
2023-04-25 10:30:00

Train Alliance rapporterar orderstock om 376 mkr och skiftar ut värden

Train Alliance har under de senaste åren förädlat fram väsentliga värden och står finansiellt väl rustat för framtiden. Orderboken för kommande 24 månader summerar till 376 mkr. Styrelsen föreslår därför en utdelning på 6,26 kr per aktie för verksamhetsåret 2022, det första utdelningsförslaget sedan noteringen 2020. Styrelsen avser att årligen pröva hur stora medel som kan delas ut.

"Train Alliance mål är att ge aktieägarna hög totalavkastning, där utdelning är en viktig komponent. Styrelsen har noterat den höga rabatten i kursen i förhållande till det justerade substansvärdet och kommer aktivt verka för att denna ska minska", säger Train Alliance ordförande Otto Persson.

Det justerade substansvärdet har sedan noteringen 2020 mer än fördubblats från 63,00 kr per aktie till 133,20 kr per aktie vid årsskiftet, vilket innebär en CAGR på 28%.  Av det justerade substansvärdet är 14,02 kr råmark, 105,92 kr detaljplanelagd mark & fastigheter, 9,02 kr likvida medel och 4,24 kr rörelsefordringar.

En stor del av värdeskapandet kommer från markförädling, som ofta ger multipla värdeuppgångar när råmark blir detaljplanelagd och senare bebyggd. Försäljningen av Rikskombiterminalerna under 2022 för 500 mkr, skedde till ett värde 116 mkr över det värde som terminalen åsatts i det justerade substansvärdet.

Starkt rustat för 2023

Bolaget är starkt finansiellt rustat med en nettoskuld som vid årsskiftet uppgick till noll, och en soliditet på 89,2%. Orderboken 24 månader framåt uppgår för närvarande till 376 mkr. Bolaget räknar även med att under 2023 ha hyresintäkter strax över 25 mkr.

Train Alliances utdelningspolicy är att dela ut 50% av nettovinsten, förutsatt att bolagets investeringsbehov kan mötas. För 2023 föreslår styrelsen en utdelning motsvarande 6,26 kr per aktie, vilket är väsentligt högre än den redovisade totala nettovinsten per aktie om 4,24 kr. Det justerade substansvärdet kommer efter utdelningen att uppgå till 126,94 kr per aktie.

"Förslaget ska ses som ett avstamp för ett i många avseenden mer aktieägarvänligt Train Alliance. För framtiden ska utdelningspolicyn ge god vägledning om vilka utdelningsnivåer aktieägarna kan förvänta sig", säger Train Alliance ordförande Otto Persson.

Otto Persson, styrelseordförande
Tel: +46 40 40 00 59
E-mail: otto.persson@trainalliance.se

Detta pressmeddelande innehåller sådan information som Train Alliance är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2023, kl. 10.30 CEST.

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialistbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 2 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza som Certified Adviser.