Söndag 27 April | 21:30:38 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-10-28 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-12 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-19 N/A X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2025-06-18 N/A Årsstämma
2025-05-06 08:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-21 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-29 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-13 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-20 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.23 SEK
2024-06-19 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-08 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - Split TRAIN B 1:3
2023-07-03 - Inlösen TRAIN B 6.26
2023-06-21 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2023-06-20 - Årsstämma
2023-05-09 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-24 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-05 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-30 - Årsstämma
2022-06-16 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2022-05-09 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-25 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-29 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-06 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-30 - Årsstämma
2021-05-12 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2021-02-05 - Bokslutskommuniké 2020
2020-10-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-08-06 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-22 - X-dag ordinarie utdelning TRAIN B 0.00 SEK
2020-06-18 - Årsstämma
2020-05-12 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-01-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-31 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-06 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-10 - Kvartalsrapport 2019-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorTjänster
IndustriFordon & Transport
Train Alliance är verksamt inom järnvägsindustrin. Bolaget drivs som en komplett anläggningspartner inriktade mot försörjning samt operationell utveckling av större järnvägsinfrastruktur. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden, där bolaget arbetar med underhåll och logistiklösningar, markförädling, konceptrådgivning samt planering och utförande av större infrastrukturella projekt. Störst verksamhet återfinns inom den nordiska marknaden.
2023-06-07 08:40:00

Train Alliance planerar en verkstad i anslutning till Göteborgs Hamn för underhåll av lok- och godsvagnar. Därmed kommer den sista pusselbiten på plats för ett nationellt linjenät för lok- och godsvagnsunderhåll.

Train Alliance har tidigare säkrat lokaliseringar och mark för att etablera nya verkstäder i Malmö, Hallsberg, Borlänge och Luleå/Boden-området. Bolaget planerar för att samtliga platser i det framtida linjenätet ska vara etablerade och i drift inom fem år.

"Med linjenätet kan vi erbjuda lok- och godsvagnsägare nödvändigt underhåll i nära anslutning till start- och slutpunkterna i transportkedjan. Det ger ett effektivt underhåll och  ger kunderna komplett underhållsförmåga, vilket för Train Alliance skapar ett väsentligt större värde i helheten än vad markbitarna representerar var för sig ", säger VD Joakim Weijmer.

All mark i linjenätet är järnvägsklar, vilket innebär att den är detaljplanelagd för järnvägsverksamhet och har spåranslutning till huvudsystem. Detta gör att etableringarna kan ske på relativt kort tid.

Etableringen av linjenätet startade 2019 när Train Alliance lanserade en konceptverkstad genom en etablering in Malmö. Verkstaden ligger på mark som arrenderas av Malmö stad och har spåranslutning till Malmö hamn. Efter en investering om drygt 60 MSEK ger denna verkstad hyres- och anläggningsintäkter på drygt 6 MSEK årligen.

Testet av denna konceptanläggning för underhåll av lok och godsvagnar föll väl ut, varför Train Alliance inledde uppbyggnad av ett komplett linjenät. För att tillgodose underhållsbehov hos modernare lok och godsvagnar och även möta krav på certifieringar och kontroller är de verkstäder som etableras helt nya. Underhållsmöjligheterna för moderna lok och godsvagnar i Sverige är idag begränsade.

Nästa etablering i linjenätet pågår i Hallsberg med en verkstad för lokunderhåll. Verkstaden är en vidareutveckling av den i Malmö, som i likhet med Malmö etableras för Siemens räkning såsom tidigare meddelats. Verkstaden kommer att stå klar under 2023 och tas i drift med ett 25-årigt hyreskontrakt. Train Alliance investering uppgår till 120 MSEK och inkluderar gemensam infrastruktur och verkstadsbangård.

För Malmö och Borlänge är delar av marken marksäkrad, vilket innebär att Train Alliance erhåller en årlig marksäkringsavgift från tilltänkta kunder, som mer än väl täcker de omkostnader som är förknippade med att äga mark på strategiskt viktiga platser. Eventuell överskottsmark i linjenätet kommer att avyttras, i första hand för etablering av kringfunktioner som stödjer järnvägsverksamheten.

För mer information, vänligen kontakta:

Otto Persson, styrelseordförande

Tel. +46 40 40 00 59

Mail: otto.persson@trainalliance.se

Om Train Alliance

Train Alliance är ett specialistbolag som äger och utvecklar anläggningar för järnvägsnära verksamhet. Bolaget äger drygt 2 miljoner kvm mark i strategiska lägen. Efter förvärv görs marken järnvägsklar så att verksamhet kan drivas på den under minst 40 år. På detta sätt avser Train Alliance att skapa ett nätverk av moderna järnvägsanläggningar i rätt lägen som möter en stark efterfrågan från kunder. Train Alliance B-aktie noteras på Nasdaq First North Growth Market med Avanza Bank som Certified Adviser.