Bifogade filer
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Telekom & Media |
Industri | Telekommunikation och -tjänster |
Fredagen den 20 maj publicerade indisk media information som hävdar att Telecom Regulatory Authority of India (TRAI) har tagit emot en begäran om att undersöka möjligheten av utvecklingen av en statligt sponsrad samtalsidentifieringstjänst i Indien.
Informationen i den indiska pressen hävdar att TRAI har fått en förfrågan från "Department of Telecommunications" om att undersöka vad som skulle krävas för att utveckla en enkel nummerpresentationstjänst. Baserat på den begränsade information som finns tillgänglig verkar syftet vara att utveckla en tjänst som ska visa uppringarens namn baserat på Know Your Customer (KYC)-processen som genomförs i Indien i samband med köp av ett SIM-kort. Den tillgängliga informationen indikerar att lösningen kommer att vara en "opt-in-tjänst". Detta är ett av flera liknande initiativ från TRAI under de senaste tio åren, och Truecaller välkomnar alla försök som syftar till att hjälpa till i uppdraget att göra kommunikation säkrare och tryggare. Om den beskrivna tjänsten skulle utvecklas är bedömningen att implementeringen kommer ta många år och kräva ett framgångsrikt samarbete med alla större teleoperatörer.
"Baserat på den information som finns tillgänglig för närvarande ser vi inte att detta skulle vara en konkurrerande tjänst jämförbar med hela det utbud av tjänster och funktioner som Truecaller erbjuder till våra mer än 310 miljoner aktiva användare varje månad. Med vår teknik och vårt data löser Truecaller många fler behov än en grundläggande nummeridentifikationstjänst. Vi tror att den föreslagna TRAI-utvecklingen till och med kan vara en drivande katalysator för vår fortsatta tillväxt i Indien, eftersom fler människor kan upptäcka våra erbjudanden. Under våra 13 år har vi sett många aktörer - både privata och offentliga - försöka gå in i den här branschen, och vi är ödmjuka inför den stora utmaning det innebär att säkerställa trygg och pålitlig kommunikation för alla. På Truecaller tror vi att vårt fokus på våra tjänster och våra användare kommer att skapa mest värde för både användarna, samhället som helhet, och våra aktieägare", säger Alan Mamedi, VD och medgrundare.
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of Investor Relations Truecaller
+46 70 529 08 00 andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller (TRUE B) är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 310 miljoner aktiva användare, har laddats ned en halv miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 38 miljarder oönskade samtal under 2021.
Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är Truecaller ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com