Torsdag 21 November | 14:04:06 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-11-07 19:30 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-07-18 19:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-23 - Årsstämma
2025-05-08 19:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-18 07:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-07 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-19 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-24 - X-dag bonusutdelning TRUE B 1.3
2024-05-24 - X-dag ordinarie utdelning TRUE B 0.40 SEK
2024-05-23 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-20 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-21 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-29 - X-dag ordinarie utdelning TRUE B 0.00 SEK
2023-05-26 - Årsstämma
2023-05-11 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-22 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-11 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-22 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-25 - X-dag ordinarie utdelning TRUE B 0.00 SEK
2022-05-24 - Årsstämma
2022-05-06 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-23 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-27 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorTelekom & Media
IndustriTelekommunikation och -tjänster
Truecaller är verksamma inom teknikbranschen. Bolaget tillhandahåller en plattform för att verifiera kontakter via telefon och som även ger möjligheten att blockera oönskad kommunikation. Kunderna består av både företag och privatpersoner. Utöver huvudverksamheten erbjuds även diverse mervärdestjänster. Bolaget är verksamma på en global nivå med huvudkontor i Stockholm.
2024-11-06 19:36:52

Delårsrapport januari-september 2024

Truecaller, den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation, är stolta att rapportera en ökad nettoomsättning med 15% till 457,3 (398,7) Mkr. Samtliga intäktsströmmar bidrog till ökningen. EBITDA-resultatet ökade med 15% till 167,4 (145,8) Mkr och EBITDA-marginalen uppgick till 36,6% (36,6%). Under kvartalet adderades ytterligare 16 miljoner månatliga aktiva användare vilket var den högsta användartillväxten, i absoluta tal, någonsin för Truecaller.

Utdrag ur VD-ordet

"Nettoomsättningen ökade med 15% i tredje kvartalet jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 457 (399) mkr. Alla våra tre intäktsslag bidrar till tillväxten. Våra återkommande intäkter, företagsintäkter och prenumerationsintäkter, ökar sammantaget med 35% och utgör nu 29% (25%) av våra totala intäkter. Våra annonsintäkter visar för första gången sedan fjärde kvartalet 2022 underliggande tillväxt och ökar med 8%. Valutakurseffekter hade under kvartalet en viss negativ påverkan på tillväxten, men trots det översteg våra totala intäkter det säsongsmässigt starka andra kvartalet. Truecaller for Business, vårt företagserbjudande, ökade intäkterna med 48% till 65,8 (44,4) mkr och står nu för knappt 15% av de totala intäkterna. Prenumerationsintäkterna fortsätter att öka stadigt och uppgår under kvartalet till 67,3 (53,9) mkr, vilket motsvarar en tillväxt med 25%.

Även EBITDA ökade, med 15% till 167 (146) mkr, trots ökade investeringar i användartillväxt, samt ovan nämnda negativa valutakurseffekter. Lönsamheten var stabil med en EBITDA-marginal på 37% (37%).

Vi kommer under det fjärde kvartalet att lansera den största produktförbättringen hittills för Truecaller på iOS. De viktigaste förändringarna är att vi kommer att kunna erbjuda samma typ av samtalsidentifiering och spamblockering på iOS som på Android. Vår kommersiella strategi för den nya produkten kommer att vara att primärt göra den till en prenumerationsprodukt. Detta innebär att funktionaliteten i gratisversionen kommer begränsas och att antalet användare på iOS troligen kommer att minska under 2025 men att intäkterna från iOS kan öka betydligt.

Under tredje kvartalet uppnådde vi också vår hittills största ökning i antalet användare, 16 miljoner nya månatliga användare. Tillväxten är bred och sker i många länder och regioner.

Vi närmar oss snabbt en halv miljard användare och jag är övertygad om att vi kan nå en miljard användare på några års sikt. Vi är ett av väldigt få företag i världen vars produkt har lyckats attrahera hundratals miljoner människor. Att vi lyckats med det och därigenom satt Sverige på världskartan är något jag och min medgrundare Nami är otroligt stolta över." säger Alan Mamedi, vd Truecaller.

juli-september 2024 (Q3)      

Jämförelsesiffror avser juli-september 2023
  • Nettoomsättningen ökade med 15 procent och uppgick till 457,3 (398,7) Mkr.
  • EBITDA ökade med 15 procent till 167,4 (145,8) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,6 (36,6) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 187,3 (161,5) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 41,0 (40,5) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 117,8 (105,0) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,34 (0,29) kr före utspädning och 0,34 (0,29) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 45,5 miljoner till 413,5 (368,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 12 procent i Indien, med 27 procent i Mellanöstern och Afrika och med 18 procent i resten av världen.

Januari-september 2024      

Jämförelsesiffror avser januari-september 2023
  • Nettoomsättningen ökade med 3 procent och uppgick till 1340,4 (1304,2) Mkr.
  • EBITDA uppgick till 483,1 (534,4) Mkr, motsvarande en EBITDA-marginal om 36,0 (41,0) procent. Exklusive kostnader för incitamentsprogram hade EBITDA uppgått till 526,5 (572,4) Mkr, vilket hade motsvarat en EBITDA-marginal om 39,3 (43,9) procent.
  • Resultatet efter skatt uppgick till 373,9 (420,1) Mkr.
  • Resultat per aktie uppgick till 1,08 (1,86) kr före utspädning och 1,08 (1,86) kr efter utspädning.
  • Antalet aktiva användare i genomsnitt per månad (MAU) ökade med 42,1 miljoner till 398,1 (356,0) miljoner.
  • Omsättningen ökade med 16 procent i Mellanöstern och Afrika och med 21 procent i resten av världen medan den minskade med 2 procent i Indien.

Presentation av rapporten

Alan Mamedi, CEO och Odd Bolin, CFO presenterar rapporten och svarar på frågor i en

webcast och telefonkonferens, den 7 november kl 13.00 CET. Presentationen kommer att

hållas på engelska.

Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.

https://ir.financialhearings.com/truecaller-q3-report-2024/register

Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.

https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047240

För mer information, kontakta gärna:

Odd Bolin, CFO

investors@truecaller.com (http://file:///C:\Users\ottoa\Dropbox%20(Truecaller-)\Investor%20relations\Till%20Andreas\Pressmeddelanden\230221%20Year-end%20report\investors@truecaller.com)

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Denna information är sådan information som Truecaller är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014, Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande vid den tidpunkt som anges av bolagets nyhetsdistributör Cision vid offentliggörandet av detta pressmeddelande.

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare, har laddats ned mer än en miljard gånger och har identifierat och blockerat omkring 50 miljarder oönskade samtal under 2023. Med huvudkontor i Stockholm sedan 2009, är vi ett entreprenöriellt företag som leds av medgrundarna och en mycket erfaren ledningsgrupp. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.