Bifogade filer
Beskrivning
| Land | Sverige |
|---|---|
| Lista | Large Cap Stockholm |
| Sektor | Telekom & Media |
| Industri | Telekommunikation och -tjänster |
Intresserad av bolagets nyckeltal?
Analysera bolaget i Börsdata!
Vem äger bolaget?
All ägardata du vill ha finns i Holdings!
Som kommunicerades i Truecallers delårsrapport för det tredje kvartalet började Truecaller redovisa lägre annonsintäkter från mitten av augusti 2025. Detta orsakades främst av en förändring i en algoritm hos Truecallers största efterfrågepartner och till viss del även av en svagare annonsmarknad i Indien. Sedan algoritmförändringen skedde i mitten av augusti har problemet den orsakade minskat avsevärt, men det har ännu inte helt åtgärdats. Givet nuvarande trender bedömer Truecaller att annonsintäkterna under det fjärde kvartalet kommer att uppgå till 210-230 miljoner kronor, vilket motsvarar en nedgång om cirka 30 procent i konstanta valutor.
Truecallers två återkommande intäktsströmmar, premiumabonnemang och Truecaller for Business, liksom Truecallers användartillväxt (MAU), förväntas fortsätta att uppvisa en robust tillväxt under det fjärde kvartalet
"Som tidigare kommunicerats började vi redovisa lägre annonsintäkter efter en förändring i en algoritm hos vår största efterfrågepartner, som trädde i kraft den 13 augusti. Under det fjärde kvartalet har vi sett en stabilisering och vissa förbättringar i annonsintäkterna från de lägsta nivåerna under november. Förbättringarna är dock ännu inte väsentliga, och vi förväntar oss att annonsintäkterna förblir dämpade på kort sikt tills vi helt har eliminerat effekterna av problemet som orsakades av algoritmförändringen. Även om omfattningen av algoritmförändringens påverkan nu är avsevärt lägre än tidigare, är den ännu inte helt åtgärdad.
Samtidigt som vi har arbetat intensivt med att lösa algoritmproblemet ligger vårt långsiktiga fokus på att leverera enligt vår uppdaterade annonsstrategi som utvecklades före denna händelse. Strategin inkluderar att minska beroendet av specifika partners eller marknader, öka tillväxten utanför Indien samt öka fokus på direktförsäljning och partnerskap med återförsäljare. Vi gör goda framsteg inom våra initiativ för att omstrukturera vår annonsverksamhet långsiktigt och förväntar oss att se meningsfulla effekter av dessa initiativ materialiseras gradvis.
Utanför annonsverksamheten fortsätter vi att leverera enligt våra planer genom att fortsätta att växa vår användarbas och öka de återkommande intäkterna från Truecaller for Business och premiumabonnemang i god takt. Den övergripande omvandlingen av intäktsmixen, tillsammans med den justerade annonsstrategin, skapar en mer stabil grund för långsiktig tillväxt.
Givet intäktsutvecklingen så har vi ytterligare ökat vårt kostnadsfokus, utan att ge avkall på våra långsiktiga ambitioner, för att säkerställa att vi bibehåller en god lönsamhet.
Vi kommer snart att ha 500 miljoner användare på vår plattform och ser med stor entusiasm fram emot de möjligheter som ligger framför oss i att fortsätta att betjäna dem med produkter i världsklass inom mobil kommunikation och bedrägeriförebyggande arbete." säger Rishit Jhunjhunwala VD för Truecaller.
Incitamentskostnader under det fjärde kvartalet
Det fjärde kvartalet förväntas inkludera en extra kostnad om cirka 30 miljoner kronor, eftersom Truecaller bedöms uppnå de prestationskriterier som anges i incitamentsprogrammet LTIP 2022. Den extra kostnaden är en effekt av behovet att omvärdera tidigare kvartalsvisa kostnader för LTIP 2022 mot bakgrund av detta.
Incitamentskostnader, exklusive avsättningen av sociala avgifter som påverkas av aktiekursen, förväntas uppgå till cirka 70 miljoner kronor under det fjärde kvartalet. Dessa kostnader har ingen påverkan på kassaflödet i det fjärde kvartalet.
Webcast för investerare och analytiker
Rishit Jhunjhunwala, CEO och Odd Bolin, CFO kommer ge en kort uppdatering och svara på frågor på en webcast och telefonkonferens kl 13.00 CET idag. Presentationen kommer att hållas på engelska.
Om du önskar delta via webcasten gå in på nedan länk.
https://truecaller.events.inderes.com/press-conference-2025
Om du önskar delta via telefonkonferens registrerar du dig via länken nedan. Efter registreringen får du telefonnummer och ett konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.inderes.com/teleconference/?id=5001461
För mer information, kontakta gärna:
Andreas Frid, Head of IR & Communication
+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com
Om Truecaller:
Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 450 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.