Fredag 9 Maj | 08:42:45 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-11-13 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-21 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-02 N/A Årsstämma
2025-05-23 N/A X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2025-05-15 08:20 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-13 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-14 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-22 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-17 - Extra Bolagsstämma 2024
2024-05-31 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2024-05-30 - Årsstämma
2024-05-16 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-03-21 - Extra Bolagsstämma 2023
2024-02-15 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-16 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-24 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-26 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2023-05-25 - Årsstämma
2023-05-17 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-16 - Bokslutskommuniké 2022
2023-01-26 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-17 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-25 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-20 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-05-10 - Årsstämma
2022-05-09 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2022-02-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-18 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2021-02-19 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-19 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-10-02 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-28 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-12 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2020-06-11 - Årsstämma
2020-05-20 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-20 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-21 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-30 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-26 - Årsstämma
2019-05-31 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2019-05-22 - Kvartalsrapport 2019-Q1
2019-02-21 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-21 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-28 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-06-01 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2018-05-31 - Årsstämma
2018-05-23 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-02-20 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-30 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-31 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-06-19 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2017-06-16 - Årsstämma
2017-05-31 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-02-24 - Bokslutskommuniké 2016
2017-02-23 - Extra Bolagsstämma 2017
2016-11-30 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-10-18 - Split UMIDA B 100:1
2016-08-31 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-06-14 - Årsstämma
2016-05-31 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-05-09 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2016-02-19 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-20 - Extra Bolagsstämma 2015
2015-11-20 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-20 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 - Årsstämma
2015-04-17 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-12-19 - Extra Bolagsstämma 2014
2014-12-09 - 15-7 2014
2014-11-25 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-10-03 - Split UMIDA B 50:1
2014-08-26 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-23 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-16 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2014-04-15 - Årsstämma
2014-02-14 - Bokslutskommuniké 2013
2013-12-04 - 15-7 2013
2013-11-20 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-10-16 - Extra Bolagsstämma 2013
2013-08-23 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-23 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-03-28 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2013-03-27 - Årsstämma
2013-02-22 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-23 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-11-22 - Extra Bolagsstämma 2012
2012-08-24 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-25 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-03-20 - Årsstämma
2012-02-17 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-16 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-17 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-11 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-13 - X-dag ordinarie utdelning UMIDA B 0.00 SEK
2011-04-12 - Årsstämma
2011-02-23 - Bokslutskommuniké 2010

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriDagligvaror
Umida Group är ett dryckesbolag. Genom diverse dotterbolag produceras, marknadsförs och säljs vin, sprit, blanddryck, glögg och andra alkoholhaltiga drycker samt flytande livsmedel i både egna och externa uppdragsgivares varumärken. Umida Group verkar på en internationell marknad med kunder och uppdragsgivare i flera olika länder. Bolaget grundades år 2007.
2024-11-14 08:11:53

Pressmeddelandet är en sammanfattning av Delårsrapporten januari - september 2024. Bokslutskommunikén är bifogat i detta pressmeddelande samt tillgänglig på Umidas hemsida, www.umidagroup.com 

TREDJE KVARTALET 2024
  • Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 25 199 KSEK (18 787 KSEK), en förbättring med 34% jämfört med föregående år. Tillväxten drivs av lanseringen av funktionsdryckerna under Joluca.
  • Bruttoresultatet uppgick till 10 666 KSEK (3 984 KSEK), en förbättring med 168% jämfört med föregående år. Förbättringen drivs av positiva förändringar inom produktmixen genom högre försäljning av högmarginalprodukter. 
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 42%, en förbättring mot föregående år (21%). Förbättringen mot föregående år ligger i linje med Bolagets mål om att öka bruttomarginalen under 2024.
  • Operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -7 757 KSEK (-5 830 KSEK), kostnadsökningen drivs främst av marknads- och säljinvesteringar i varumärket Joluca.
  • EBITDA uppgick till 3 257 KSEK (-1 323 KSEK) vilket ger en EBITDA-marginal om 13%, ett resultat som ligger över Bolagets kommunicerade mål om 10%.
  • Rörelseresultatet uppgick till 2 168 KSEK (-2 071 KSEK) en förbättring om 4 239 KSEK jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultatet efter skatt uppgick till 1 499 KSEK (-2 544 KSEK) vilket är en förbättring om 4 043 KSEK jämfört med föregående år.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital uppgick till 6 292 KSEK (-2 631 KSEK), en förbättring om 8 923 KSEK jämfört med föregående år.
FÖRSTA NIO MÅNADERNA 2024
  • Nettoomsättningen exklusive punktskatter och övriga rörelseintäkter uppgick till 54 373 KSEK (52 776 KSEK), en förbättring med 3% jämfört med föregående år.
  • Bruttoresultatet uppgick till 18 911 KSEK (11 127 KSEK), en förbättring med 70% jämfört med föregående år. 
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 34% vilket är en förbättring mot föregående år (20%).
  • Operationella kostnaderna exklusive avskrivningar uppgick till -19 171 KSEK (-15 927 KSEK), en kostnadsökning om 3 244 KSEK jämfört med föregående år.
  • EBITDA uppgick till 1 717 KSEK (-3 495 KSEK), en förbättring med 5 212 KSEK jämfört med föregående år.
  • Rörelseresultatet efter skatt uppgick till -1 552 KSEK (-6 092 KSEK), en förbättring med 4 540 KSEK jämfört med föregående år.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten efter förändringar av rörelsekapital uppgick till -911 KSEK (-5 688 KSEK), vilket är en förbättring med 4 777 KSEK mot föregående år.

(Jämförelsetalen inom parentes är samma period 2023)

"Det är med stor glädje och stolthet som vi redovisar våra siffror för det tredje kvartalet. Inom detta kvartal har vi de två första försäljningsmånaderna av våra nya funktionsdrycker under Joluca vilket sätter stor positiv prägel på kvartalet. Vi visar en försäljningstillväxt om 34% i nettoomsättning exklusive punktskatter, vår bruttomarginal växer med 168% till 42%, och bruttovinsten uppgår till ca 10,7 MSEK mot ca 4 MSEK föregående år. Bruttomarginalen på 42% är ett kraftigt lyft från föregående års nivå om 21% och bruttomarginalen närmar sig vårt långsiktiga mål om 45%. Ökningen av våra övriga externa kostnader är naturligt när det kommer till att lansera ett nytt varumärke i dagligavaruhandlen. Kostnadsökningarna är klart lägra än ökningen i bruttomarginal vilket ger positiv effekt på resultat. På EBITDA-nivå når vi en marginal om 13% vilket ligger över vårt långsiktiga mål om att uthålligt ligga på 10%. Framgången med Joluca får en kraftigt positiv effekt på hela vår affär. Under kvartalet lyfter vi även vårt kassaflöde till kraftigt positivt.

Efter utgången av kvartalet genomfördes teckningen av de teckningsoptioner som ställdes ut under det andra kvartalet. Resultatet från teckningsoptionerna blev starkt där 91,25% av optioner tecknades vilket gav oss ett likviditetstillskott om ca 9,2 MSEK under oktober. Detta tillskott har gjort att vi redan under oktober kraftigt sänkt vår bankbelåning som nu uppgår till ca 2,2 MSEK, att jämför med ca 9 MSEK när vi gick in i 2024. Emissionstillskottet under det fjärde kvartalet har även stärkt det egna kapitalet. Efter vårt starka resultat under det tredje kvartalet samt med likviditetstillskottet under det fjärde kvartalet går vi mot ett starkt avslut på 2024 vilket gör att vi kommer att gå in i 2025 som ett finansiellt betydligt mycket starkare bolag jämfört med hur vi gick in i 2024.

Lanseringen av Jolucas funktionsdrycker har blivit en framgång som överträffat våra förväntningar. Genom stark närvaro på sociala medier och strategiska kampanjer har Joluca snabbt fått stort genomslag och redan genererat över 50 miljoner visningar på plattformar som Instagram och TikTok. Konsumenternas respons har varit mycket positiv, där vår unika smakprofil och de balanserade sammansättningen särskilt uppskattats. Produkterna har också mycket snabbt lyckas nått en hög distribution och återfinns redan i över 1 300 butiker. Lanseringen har även överträffat våra förväntningar i fråga om konsumentengagemang och varumärkesnärvaro. Vi ser samtidigt ett mycket högt kampanjtryck från konkurrerande varumärken inom kategorin och vi är som tidigare kommunicerat ödmjuka inför utmaningen att ge oss in i denna kategori. Vi ser långsiktigt på detta arbete och är förberedda på de investeringar som behöver göras för att ge oss möjligheten att nå den höga försäljningspotential som finns inom denna kategori. Under det fjärde kvartalet kommer vi börja rulla ut egna Joluca-kylskåp i butikerna vilket vi tror kommer ge en bra extra effekt på försäljningen då många konsumenter vill köpa sin energidryck kyld. Vår ambition framåt är att fortsätta bygga på Jolucas initiala framgång, fortsätta utöka distributionen samt att arbeta vidare med våra produktutvecklingsplaner för att ytterligare stärka Jolucas position på marknaden under 2025. Vi har några riktigt spännande smaker i pipen för lansering under 2025 vilket i kombination med ett starkt kampanjupplägg på både servicehandeln och dagligvaruhandeln gör oss hoppfulla inför framtiden."    

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)769 42 41 21