Kurs & Likviditet
Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Telekom & Media |
Industri | Media |
Genomförd rekapitalisering och fullt fokus på operationella förbättringar och produktprestation
Sammanfattning av första kvartalet- Totalt rapporterad nettoomsättning om 4 757 (4 537) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -317 (-291) Mkr
- Kärnverksamheten i Norden, Nederländerna och Viaplay Select 6% organisk försäljningstillväxt till 4 459 (4 279) Mkr med rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om -270 (103) Mkr.
- Jämförelsestörande poster uppgick till -188 (-44) Mkr och bestod främst av ej kassapåverkande orealiserade valutaeffekter hänförliga till tidigare avsättningar för innehåll.
- Rapporterat rörelseresultat uppgick till -473 (-325) Mkr inklusive 32 (10) Mkr i resultat från intressebolag.
- Periodens resultat uppgick till 605 (-288) Mkr, med resultat per aktie till 0,23 (-3,68) kr. Periodens resultat inkluderade engångseffekt om 1 190 Mkr hänförlig till rekapitaliseringens skuldnedskrivning.
- Omfattande program för rekapitalisering slutfördes den 9 februari 2024 med nettolikvid om 3,6 miljarder kronor och finansiell nettoskuld minskade med 5,6 miljarder kronor.
Finansiellt sammandrag
[]
Kv1 Kv1 Helår
(Mkr) 2024 2023 2023
Nettoomsättning 4 757 4 537 18 567
Nettoomsättning, kärnverksamheten 4 459 4 279 17 332
Organisk försäljningstillväxt för 5,6% 27,3% 10,6%
kärnverksamheten
Rapporterad försäljningstillväxt för 4,2% 30,7% 13,5%
kärnverksamheten
Rörelseresultat före intressebolag och -317 -291 -1 115
jämförelsestörande poster
Kärnverksamhetens rörelseresultat före -270 103 89
intressebolag och jämförelsestörande
poster
Resultat från intressebolag 32 10 63
Jämförelsestörande poster[1)] -188 -44 -9 224
Rörelseresultat -473 -325 -10 276
Periodens resultat 605 -288 -9 747
Resultat per aktie (kr) 0,23 -3,68 -124,61
1) Se sidan 21 för detaljer om jämförelsestörande poster.
Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 19-23.
Några ord från vår VD och Koncernchef
Genomförandet av rekapitaliseringsprogrammet var av avgörande betydelse för att lägga grunden till vår övergång till en lönsam, växande och kassagenererande verksamhet. Vi fokuserar nu helt på att genomföra de många operativa förbättringar som behövs över hela koncernen. Resultaten för Kv1 är i linje med våra förväntningar, och vi har upprepat vår prognos för helåret.
Under de senaste månaderna har vi justerat våra produktpriser för att säkerställa fortsatta investeringar i vårt innehållserbjudande. Dessa förändringar har tillfälligt ökat churn, men data visar tydligt att både våra linjära- och streamingprodukter fortfarande är högst relevanta, väl uppskattade och erbjuder utmärkt värde för pengarna jämfört med våra konkurrenters erbjudanden för både samarbetspartners och kunder.
Vårt viktiga kommersiella innehåll har fortsatt att leverera starka resultat tack vare den nya säsongen av Formel 1, en spännande Premier League-säsong och den mycket populära bevakningen av vintersport, allt kompletterat med vårt breda utbud av studioprogram och dokumentärer. Lokala kommersiella realityserier som Paradise Hotel återvände och följde upp på succén i Danmark och blev den mest sedda icke-sportserien i Norge under Kv1. Nya säsonger av etablerade favoriter som MasterChef Denmark, Lyxfällan och Efterlyst fortsatte att leverera både på våra TV-kanaler och på Viaplay, medan den senaste säsongen av vår succé-kriminaldramaserie Wisting och den nya kriminaldokumentären Under radarn gjorde stort intryck i såväl Norge som Sverige.
Efter den genomförda rekapitaliseringen kan vi nu börja beställa innehåll till våren 2025. Vårt innehållsutbud inför Kv2 är starkt, med nya säsonger av framgångsrika lokala och internationella serier, bra filmpremiärer och nya program, inklusive dramakomedin Allt och Eva och dokumentären Ace of Base - All that she wants. Detta tillsammans med ishockey-VM, Stanley Cup, motorsport i världsklass, två golfmajors samt uppgörelsen av Premier League, Champions League, Europa Leauge, Danish League och flera ytterligare fotbollsligor och cupmatcher.
Verkligheten är dock sådan att våra kostnader för innehåll har ökat snabbare än våra intäkter under de senaste åren, främst till följd av konkurrens, den underliggande inflationen och pågående ogynnsamma valutakurs-förändringar. Vi kan inte förvänta oss att våra abonnenter och distributionspartners ensamma ska bära 100% av denna kostnadsökning, vilket är anledningen till att vi har ökat vår sublicensiering av utvalt sport- och icke-sportinnehåll till andra aktörer.
Vi driver också på med innovation genom nya produkter, såsom vårt spännande linjära TV-samarbete med Talpa Network i Nederländerna, och vi planerar att även lansera en ny sportnyhetskanal på de flesta av våra marknader för att ytterligare dra nytta av vårt breda sportutbud. Dessutom kommer vi att introducera ett nytt HVOD-streamingpaket i sommar, för att erbjuda våra abonnenter flexibla lösningar och för att ytterligare tjäna på vårt innehåll.
Vi för nära samtal med våra distributionspartners och drar lärdom av både framgångar och utmaningar från de senaste åren, vilka produkter som har visat sig prestera väl och vad vi kan förbättra i vårt erbjudande för att öka lönsamheten. Dessa diskussioner kommer också att omfatta hur vi tillsammans kan hantera problemet med kontodelning, vilket är en betydande utmaning för branschen. Vi estimerar att ungefär en tredjedel av premiumabonnenterna har delat sina kontouppgifter för deras Viaplay abonnemang. Detta är inte hållbart. Vi har redan genomfört åtgärder på vissa marknader för att begränsa antalet samtidiga strömmar för direktsändningar, vilket har varit framgångsrikt, och vi har uppmuntrat nya användare att signa upp sig och betala för det innehåll man tittar på. Vi planerar att genomföra mer omfattande initiativ under sommaren, med syfte att få fler att betala för det innehåll man ser. Vi arbetar också aktivt med våra branschkollegor för att bekämpa pirattjänster, men där behövs mer stöd från politiker och myndigheter för att förhindra och övervaka alla former av olaglig distribution av innehåll.
Som tidigare nämnts har vi justerat vår finansiella rapporterings-struktur detta kvartal för att bättre återspegla vårt strategiska fokus på våra kärnverksamheter i Norden, Nederländerna och Viaplay Select. Vi har även valt att ge en mer detaljerad uppdelning av våra försäljningsintäkter från linjära kanaler och sublicensiering. Kärn-verksamheterna rapporteras därför nu separat från de internationella marknaderna som vi avvecklar och som utgör våra icke-kärnverksamheter. Försäljningen av våra verksamheter i Storbritannien och studioverksamheten Paprika Group har redan slutförts, och vi lämnade Baltikum genom att överföra abonnent-basen och sublicensiera sportportföljen. Polen kommer att vara vår enda icke-kärnverksamhet fram till dess att vi lämnar den marknaden under mitten av 2025. Vi kommer fortsatt att ha kassapåverkande kostnader för dessa verksamheter och har därför tillhandahållit fritt kassaflöde för både kärn- och icke-kärnverksamheterna.
Den organiska tillväxten på 6% för våra kärnverksamheter återspeglade främst de sublicensieringsavtal som nämnts och som tillkännagavs under Kv4. Vi förväntar oss att försäljningen inom Viaplay streamingabonnemang återgår till tillväxt när vi ser full effekt av införda prisökningar och lanseringen av det nya produktutbudet, samt när vi arbetar med att minska kontodelning och förbättrar villkoren i våra partneravtal. Dessa åtgärder kommer också att öka försäljningen inom linjära kanalabonnemang. Vi har fortsatt att bygga upp vårt digitala reklamlager, vilket hjälpte till att kompensera för vissa effekter av den fortsatta nedgången på den linjära tv-reklammarknaden, och lanseringen av det nya HVOD-paketet bör ytterligare stödja denna övergång.
Tillväxten i våra rörelsekostnader drevs främst av stigande innehållskostnader, vilka delvis kompenserades av koncernens lägre SG&A-kostnader efter de förändringar vi har gjort under det senaste året. Som förväntat minskade lönsamheten för kärnverksamheterna, och betydande förbättringar krävs under kommande kvartal.
Vårt åtagande att återuppnå lönsamhet, förbättra vårt produktutbud och återuppbygga ett hållbart värde är oförändrat. Det kommer att ta tid och kommer att göras med fokus på operativa förbättringar, gynnsamma partnerskap, konvertering av delade konton till faktiska användare, innovativa intäktsströmmar, rätt innehållsmix till rätt pris och strikt kostnadskontroll.
Jørgen Madsen Lindemann
VD och Koncernchef
Aktieägarinformation
Årsstämman 2024
Årsstämman 2024 kommer att hållas tisdagen den 14 maj 2024 kl 10.00 lokal tid på Viaplay Groups huvudkontor, Ringvägen 52, 118 67 Stockholm, Sverige. Aktieägarna kan även utöva sin rösträtt på årsstämman genom poströstning i enlighet med bestämmelserna i Viaplay Groups bolagsordning. I enlighet med tidigare kommunikation kommer styrelsen att föreslå bolagsstämman att ingen kontantutdelning görs för 2023. Information om de vid årsstämman fattade besluten kommer att offentliggöras så snart utfallet av röstningen är slutligt fastställt. Kallelse till stämman och relaterade dokument finns tillgängliga på www.viaplaygroup.com.
Finansiell kalender
Årsstämma 14 maj 2024
Publicering av Kv2 delårsrapport 18 juli 2024
Publicering av Kv3 delårsrapport 22 oktober 2024
Telefonkonferens
En telefonkonferens hålls idag 23 april klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.
Presentationen kommer att webbsändas på
https://edge.media-server.com/mmc/p/qqgao8xx
Anmäl om du istället vill delta via telefon på
https://register.vevent.com/register/BIe68fefec771b4478bbf5f188c0644d81
Klicka här för den fullständiga rapporten. (https://www.viaplaygroup.com/investors/reports-presentations)
Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com(eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com(eller: +44 7768 440 414)
Information till redaktionen
Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 april 2024 kl. 07:30 CET.
Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm (`VPLAY B').
Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.