Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Mid Cap Stockholm |
Sektor | Telekom & Media |
Industri | Media |
Målen för 2025 upprepas. Fortsatt fokus på resultatförbättring, monetarisering och kostnadskontroll
Finansiell sammanfattning av fjärde kvartalet
> Totalt rapporterad nettoomsättning om 4 837 (4 903) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till 174 (-230) Mkr
> 5% organisk försäljningstillväxt för kärnverksamheten (Norden, Nederländerna och Viaplay Select) med en försäljning på 4 638 (4 566) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om 210 (16) Mkr
> Rapporterat rörelseresultat uppgick till -92 (-2 863) Mkr inklusive 38 (15) Mkr i resultat från intressebolag och -304 (-2 648) Mkr i jämförelsestörande poster1
> Periodens resultat uppgick till -230 (-2 881) Mkr, och resultat per aktie till -0,05 (-36,83) kr.
> Koncernens fria kassaflöde uppgick till 384 Mkr (-1 640) och finansiell nettoskuld uppgick till 829 Mkr (1 113 Mkr nettoskuld)
> Kärnverksamhetens finansiella målsättning för 2025 om en årlig försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde är oförändrat
Finansiellt sammandrag
|
|
|
|
|
| Kv4 | Kv4 | Helår | Helår |
(Mkr) | 2024 | 2023 | 2024 | 2023 |
Nettoomsättning | 4 837 | 4 903 | 18 490 | 18 567 |
Nettoomsättning, kärnverksamheten | 4 638 | 4 566 | 17 598 | 17 332 |
Organisk försäljningstillväxt för kärnverksamheten | 4,7% | 1,6% | 4,7% | 10,6% |
Rapporterad försäljningstillväxt för kärnverksamheten | 1,6% | 2,2% | 1,5% | 13,5% |
|
|
|
|
|
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster | 174 | -230 | -269 | -1 115 |
Kärnverksamhetens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster | 210 | 16 | -181 | 89 |
|
|
|
|
|
Resultat från intressebolag | 38 | 15 | 151 | 63 |
Jämförelsestörande poster1 | -304 | -2 648 | -439 | -9 224 |
Rörelseresultat | -92 | -2 863 | -558 | -10 276 |
|
|
|
|
|
Periodens resultat | -230 | -2 881 | 106 | -9 747 |
Resultat per aktie (kr) | -0,05 | -36,83 | 0,03 | -124,61 |
1) Jämförelsestörande poster för kvartal 3 2024 innehöll ej kassapåverkande orealiserade kursdifferenser hänförliga till tidigare avsättningar för innehåll och för nio månader 2024 även reavinst vid avyttringen av Viaplay UK och uppsägningskostnader. Se sidan 23 för detaljer om jämförelsestörande poster.
Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 20-25
Några ord från vår VD och Koncernchef
Vårt resultat för det fjärde kvartalet och helåret är i linje med vår guidning och vi upprepar målen för 2025. Målsättningarna om en årlig försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde för kärnverksamheten speglar vårt fortsatta fokus på att öka effektiviteten, maximera avkastningen på våra investeringar, motverka värdeförluster och bibehålla en strikt kostnadskontroll. Vi har gjort framsteg under 2024, och mycket återstår att göra när vi fortsätter arbetet med att transformera Viaplay Group till ett starkt och hållbart företag till förmån för alla våra intressenter.
Sport har en enastående förmåga att föra människor samman, skapa minnesvärda ögonblick och fascinera publiken över generationer. Vi fortsätter att leverera först-klassig bevakning från några av de största idrottsevenema-ngen, så att fans kan uppleva spänningen i realtid. Vår sport-tablå innehåller ett starkt utbud av prestigefyllda evene-mang som lockar miljontals tittare på våra marknader. Det inkluderar Premier League, Handbolls-VM och Champions Leagues slutspelsrundor, samt de pågående FIS-vinter-sporttävlingarna. Allt detta leder fram till den efterlängtade starten av Formel 1-säsongen 2025 med Australiens Grand Prix i mars. Samtidigt som vi skapar oförglömliga idrotts-ögonblick för vår publik, fortsätter vi att maximera värdet av våra innehållsrättigheter genom innovativ distribution och partnerskap.
Vår reviderade innehållsstrategi, med ett ökat fokus på icke-manusbaserade format, fortsätter att driva högre engage-mang på flera plattformar och bidrar till ett starkare, mer relevant erbjudande och förbättrad avkastning på inve-steringar. Under kvartalet engagerade en bred mix av realityformat publiken på våra kärnmarknader. Framöver har vi en stark lineup med nya säsonger av populära format som `Paradise Hotel', `Robinson Ekspeditionen' och `Lyxfällan' samt nya titlar som `Bättre Sex', `Elbæks - Real Estate for Millions' och `Tobias & Patricia: Love in Chaos' tillsammans med `Borgs 24/7', som båda bygger på populariteten hos kända influencers med bred räckvidd över flera marknader.
Vårt utbud av sport i världsklass och relevanta lokala format är unikt, och både data och externa undersökningar bekräftar att publiken värderar vårt innehåll högt. Under året har vi vidtagit viktiga åtgärder för att ytterligare monetarisera detta innehåll, vilket inkluderar lanseringen av vårt HVOD-abonnemang och åtgärder för att begränsa kontodelning på Viaplay, samt försäljning av sport- och icke-sportinnehåll. Vi kommer att fortsätta att transformera, utveckla och förfina vårt erbjudande för våra abonnenter, leverantörer och partners för att säkerställa att det fullt ut återspeglar dess relevans, påverkan och det värde det genererar.
HVOD-abonnemanget på Viaplay, som inkluderar reklam, har fortsatt att attrahera och engagera nya abonnenter i Norden. Vi har nyligen lanserat HVOD samt introducerat nya linjära kanaler tillsammans med lokala partners i Neder-länderna för att ytterligare stärka vår reklamverksamhet, ge ökad tillgång till vårt premium sporterbjudande och addera värde för både abonnenter och partners.
Den organiska försäljningstillväxten i det fjärde kvartalet om 5% för kärnverksamheten drevs av positiv utveckling inom alla områden förutom reklam, vilken minskade organiskt med 3%, som följd av att tillväxten inom radio och digitala kanaler motverkades av den strukturella minskningen inom linjär Tv-reklam. Vi fortsätter att fokusera på att öka vårt digitala reklamlager, som växte med 36% under kvartalet tack vare HVOD-lanseringen på samtliga marknader i Norden.
Den organiska försäljningstillväxten om 5% inom Viaplay streamingabonnemang drevs av prisjusteringar på samtliga marknader i kombination med en gynnsam mixeffekt genom en växande D2C-abonnentbas, främst driven av sportpaket. Viaplay's genomsnittliga intäkt per abonnent (ARPU) inom D2C för kärnverksamheten fortsatte att utvecklas positivt, både sekventiellt och jämfört med föregående år.
Den organiska försäljningstillväxten inom Linjära kanal-abonnemang uppgick till 9% och drevs av prishöjningar och nya distributionsavtal med nyckelpartners. Vidarelicensi-ering av sport och nya partnerskapsavtal bidrog till en organisk tillväxt på 13% inom Sublicensiering och övrigt.
Lägre rörelsekostnader och försäljningstillväxt bidrog till att kärnverksamhetens rörelseresultat före jämförelsestörande poster och resultat från intressebolag, uppgick till 210 Mkr. Precis som i tidigare kvartal var den underliggande förbättringen ännu starkare när hänsyn tas till negativa valutaförändringar.
Vid årets slut uppgick den finansiella nettoskulden till 829 Mkr, och verksamheten genererade ett positivt fritt kassa-flöde på 384 Mkr under kvartalet. Det fria kassaflödet för helåret uppgick till -2,0 miljarder kronor, varav -1,2 miljarder kronor från kärnverksamheten och -0,8 miljarder kronor från icke-kärnverksamheten - helt i linje med vår guidning.
"Vi kommer att fortsätta transformera, utveckla och förfina vårt erbjudande för våra abonnenter, leverantörer och partners för att säkerställa att det fullt ut återspeglar dess relevans och påverkan samt det värde det genererar."
För 2025 vidhåller vi vår målsättning om en årlig försäljnings-tillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde för vår kärnverksamhet. Sam-tidigt förblir vårt fokus att transformera Viaplay Group till ett stark och hållbart företag. Vi kommer att fortsätta att ut-veckla och leverera engagerande och relevanta berättelser och rätt prissatta produkter för abonnenter, som efter vår utveckling inom kontodelning, använder dem som avsett. Vi kommer att vidhålla en strikt kostnadskontroll för att säkerställa att utgifterna är i linje med intäkterna och genererar rätt avkastning. Dessutom kommer vi att noggrant balansera risker och möjligheter samtidigt som vi upprätt-håller en disciplinerad likviditetshantering för att stärka vår finansiella position. Det finns fortsatt arbete kvar att göra, och vi är fullt fokuserade på att genomföra vår strategi med disciplin och beslutsamhet för att skapa långsiktigt värde för alla våra intressenter.
Jørgen Madsen Lindemann
VD och koncernchef
Aktieägarinformation
Årsstämman 2025
Årsstämman 2025 kommer att hållas tisdagen den 13 maj 2025 i Stockholm. Aktieägare som önskar få ett ärende behandlat på årsstämman ska inkomma med skriftligt förslag till agm@viaplaygroup.com eller till Bolagssekreteraren, Viaplay Group AB, Box 17104, 104 62 Stockholm, Sverige, senast sju veckor före årsstämman, för att ärendet ska kunna inkluderas i kallelsen till årsstämman. Information om hur och när registrering skall ske kommer att offentliggöras före årsstämman. Styrelsen kommer att föreslå bolagsstämman att ingen kontantutdelning görs för 2024.
Finansiell kalender
Publicering av 2024 Års- och hållbarhetsredovisning | Vecka 13 |
Publicering av Kv1 2025 | 24 april 2025 |
Årsstämma | 13 maj 2025 |
Publicering av Kv2 2025 | 17 juli 2025 |
Telefonkonferens
En telefonkonferens hålls idag torsdag 20 februari klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.
Presentationen kommer att webbsändas på
https://edge.media-server.com/mmc/p/q7j5pzyf
Anmäl om du istället vill delta via telefon på https://register.vevent.com/register/BI87f12ecdd6734c34a13a4bd78720db2c
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2025 kl. 07:30 CET.
Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').
Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.
Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com / investors@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 21 48)
Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn
Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här