Torsdag 24 April | 12:44:52 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Est. tid*
2025-07-17 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-05-14 N/A X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2025-05-14 N/A X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2025-05-13 N/A Årsstämma
2025-04-24 07:30 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-20 - Bokslutskommuniké 2024
2024-10-22 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-05-15 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2024-05-15 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2024-05-14 - Årsstämma
2024-04-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-22 - Bokslutskommuniké 2023
2023-12-01 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2023-05-17 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2023-05-16 - Årsstämma
2023-04-25 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-14 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-25 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-21 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2022-05-19 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2022-05-18 - Årsstämma
2022-04-26 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-08 - Bokslutskommuniké 2021
2021-10-26 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-07-22 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-20 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2021-05-20 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2021-05-19 - Årsstämma
2021-04-22 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-09 - Bokslutskommuniké 2020
2021-01-25 - Extra Bolagsstämma 2021
2020-10-22 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-07-22 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-20 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY B 0.00 SEK
2020-05-20 - X-dag ordinarie utdelning VPLAY A 0.00 SEK
2020-05-19 - Årsstämma
2020-04-23 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-04 - Bokslutskommuniké 2019
2019-10-24 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-10-10 - X-dag halvårsutdelning VPLAY B 3.25
2019-10-10 - X-dag halvårsutdelning VPLAY A 3.25
2019-07-18 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-05-23 - X-dag halvårsutdelning VPLAY B 3.25
2019-05-23 - X-dag halvårsutdelning VPLAY A 3.25
2019-05-22 - Årsstämma
2019-05-07 - Kvartalsrapport 2019-Q1

Beskrivning

LandSverige
ListaMid Cap Stockholm
SektorTelekom & Media
IndustriMedia
Viaplay Group är verksamt inom underhållningsbranschen och fokuserar på produktion och distribution av TV-program, filmer och digitalt innehåll. Bolagets produkter riktar sig till privatpersoner och företag som söker underhållning och medieföretag. Verksamheten är global med en huvudsaklig närvaro i Europa, Nordamerika och Asien. Viaplay Group grundades 2018 och har sitt huvudkontor i Stockholm.
2025-04-24 07:30:00

Transformationen fortsätter fokusera på resultatförbättringar, monetarisering, värde framför volym och kostnadskontroll.  Målen för 2025 upprepas

 

Finansiell sammanfattning av första kvartalet
 

>      Totalt rapporterad nettoomsättning om 4 374 (4 757) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -227 (-317) Mkr

>      -5% organisk försäljningstillväxt för Kärnverksamheten (Norden, Nederländerna och Viaplay Select) med en försäljning på 4 194 (4 459) Mkr och rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster om -222 (-270) Mkr

>      Rapporterat rörelseresultat uppgick till 38 (-473) Mkr inklusive 34 (32) Mkr i resultat från intressebolag och 231 (-188) Mkr i jämförelsestörande poster1

>      Periodens resultat uppgick till -125 (605) Mkr, och resultat per aktie till -0,03 (0,23) kr

>      Koncernens fria kassaflöde uppgick till -671 Mkr (-1 514) och finansiell nettoskuld uppgick till 1 583 Mkr och nettoskulden till 1 885 Mkr

>      Kärnverksamhetens finansiella målsättning för 2025 om en årlig organisk försäljningstillväxt inom ett lågt till medelhögt ensiffrigt procentintervall och positivt fritt kassaflöde är oförändrat

 

Finansiellt sammandrag

Kv1 Kv1 Helår
(Mkr) 2025 2024 2024
Nettoomsättning 4 374 4 757 18 490
Nettoomsättning, Kärnverksamheten 4 194 4 459 17 598
Organisk försäljningstillväxt för Kärnverksamheten -4,8% 5,6% 4,7%
Rapporterad försäljningstillväxt för Kärnverksamheten -6,0% 4,2% 1,5%
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster -227 -317 -269
Kärnverksamhetens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster -222 -270 -181
Resultat från intressebolag 34 32 151
Jämförelsestörande poster1 231 -188 -439
Rörelseresultat 38 -473 -558
Periodens resultat -125 605 106
Resultat per aktie (kr) -0,03 0,23 0,03

 

1)Jämförelsestörande poster för kvartal 1 2025 innehöll kursdifferenser hänförliga till tidigare avsättningar för innehåll samt kursdifferenser som en effekt av koncernens begränsade möjligheter att valutasäkra. Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal återfinns i Kv1-rapporten på sidorna 18-22.

 

Några ord från vår VD och Koncernchef

Det har nu gått ett år sedan vi slutförde rekapitaliseringen av Viaplay Group. Sedan dess har vi förfinat vår innehållsstrategi, lanserat nya produkter, stärkt vår monetarisering, sålt den brittiska verksamheten och vår studioverksamhet och fortsatt arbetet med att lämna återstående icke-kärnmarknader. Den processen löper enligt plan och väntas vara avslutad sommaren 2025. Vi har säkrat långsiktiga nyckelrättigheter inom sport och etablerat nya partnerskap i linje med vår strategiska riktning. Vi har även identifierat och adresserat flera partnerskap och produkter som inte genererat tillräckligt med värde. Trots viktiga framsteg återstår mycket att göra. Vårt fokus är fortsatt på utförande - att bygga vidare på transformationen med tydligt fokus på värde framför volym, i allt från investeringar till samarbeten och det dagliga operativa arbetet. Genom omfattande kundundersökningar tillsammans med våra partners vet vi att våra berättelser berör och engagerar - och att de når breda målgrupper. Våra produkter fortsätter att vara relevanta, uppskattade och konkurrenskraftiga - både vad gäller kvalitet och pris. På våra kärnmarknader har vår D2C abonnentbas vuxit jämfört med föregående år, både inom Film & Serier och Sport. Samtidigt har tittandet på våra fri-TV-kanaler ökat på samtliga kärnmarknader. Framöver fokuserar vi på att bygga långsiktigt hållbara, flexibla och lönsamma affärsmodeller som skapar värde för Viaplay Group, våra partners och vår publik. Modeller som är rättvisa, hållbara och bygger på ömsesidigt värdeskapande.

Under kvartalet fortsatte vår sportportfölj i världsklass att leverera, med miljontals tittartimmar på våra marknader. Premier League, FIS världscuptävlingar och starten av den nya Formel 1-säsongen drog stor publik och skapade starkt engagemang. Vi maximerar fortsatt räckvidd och avkastning på våra rättigheter genom relevanta paketlösningar, innovativa distributionssätt och selektiva sublicensierings-avtal. Med UEFA-finalerna, den pågående Formel 1-säsongen och ishockey-VM i maj finns mycket att se fram emot under andra kvartalet.


Vår reviderade innehållsstrategi, med fokus på kommersi-ellt starka och högaktuella format, fortsätter att nå ut och generera god avkastning. Nya säsonger av Paradise Hotel i Danmark och Norge har toppat tittarsiffrorna bland icke-sportinnehåll i respektive land. Samtidigt har nya lanseringar som Bättre Sex och St Görans Sjukhus i Sverige visat potenti-alen i modiga berättelser med bred lokal förankring. Kombinationen av etablerade succéer och nya idéer bidrar både till ökad tittarnöjdhet och effektivare resursanvändning.

 

Försäljningen inom Viaplay streamingabonnemang ökade organiskt med 1% jämfört med föregående år, trots färre totalt antal abonnenter. Det beror på att ARPU inom D2C-segmentet fortsatt öka, både jämfört med föregående kvartal och år, som ett resultat av prisjusteringar och en mer gynnsam mix. Totala abonnentbasen inom Kärnverksam-heten minskade, då tillväxt inom D2C motverkades av en nedgång inom B2B. 


Den organiska försäljningstillväxten inom linjära kanal-abonnemang uppgick till 2%, med nya partnerskap och prisjusteringar som kompenserade för lägre volymer. Inom reklam fortsatte det strukturella skiftet från linjärt till digitalt. Digital reklam, inklusive HVOD, samt radio kompenserade för nedgången i linjär TV och resulterade i 1% organisk tillväxt. HVOD är nu även lanserat i Nederländerna.

 

Som väntat minskade Sublicensiering & övrigt med 53% organiskt jämfört med föregående år. Intäkterna från sportlicensiering under kvartalet vägde inte upp för de stora intäkter från försäljningar av manusbaserat innehåll som präglade motsvarande period föregående år. Precis som vi tidigare kommunicerat blir 2025 ett år med fokus på kreativa partnerskap och sportlicensiering, snarare än stora engångsavtal avseende försäljning av innehåll.

 

Rörelseresultatet för Kärnverksamheten före intressebolag och jämförelsestörande poster förbättrades till -222 Mkr, jämfört med föregående år. Den underliggande förbättringen var ännu starkare när man justerar för negativa valutaeffekter, vilket påverkade resultatet negativt med cirka 110 miljoner kronor. Resultatet påverkades även negativt av lägre försäljning inom Sublicensiering & övrigt, vilket delvis vägdes upp av lägre kostnader. Utvecklingen mot föregående år speglar effekten av fortsatt kostnadskontroll och en mer fokuserad innehållsstrategi, med förbättrad operationell hävstång i Kärnverksamheten.

 

Förutsättningarna i jämförelsesiffrorna är enklare under första halvåret och blir tuffare under andra, då inbyggd kostnadsinflation i avtal för sporträttigheter materialiseras och effekten av 2024 års initiativ får fullt genomslag - inklusive nya produkter och sublicensieringsavtal.

 

"Tillsammans med våra partners fortsätter vi att driva transformation, produkt-innovation och förtydliga vårt erbjudande till abonnenter, leverantörer och partners - så att det fullt ut speglar dess relevans och påverkan samt det värde det skapar."

 

Mycket arbete återstår och vi fokuserar på de åtgärder som verkligen gör skillnad. Våra nyfikna, kreativa medarbetare fortsätter vara fokuserade på att driva operativa förbättringar, identifiera nya kommersiella möjligheter och hitta smarta sätt att tillsammans med våra partners ta vårt innehåll till marknaden. Vi vet vilket värde vi skapar och levererar. Och även om vi förblir flexibla, kommer vi aldrig att kompromissa med vår övertygelse om att samarbeten måste vara rättvisa, hållbara och generera långsiktigt värde för alla parter. Det innebär att vi formar nya samarbeten där strategier och ambitioner möts och att vi ibland behöver gå skilda vägar där samsyn saknas. Det är så vi bygger en starkare affär - för oss, för våra partners, och för vår publik.

 

Jørgen Madsen Lindemann

VD och koncernchef

  

Aktieägarinformation

 

Årsstämman 2025

Årsstämman 2025 kommer att hållas tisdagen den 13 maj 2025 kl 10.00 lokal tid på Viaplay Groups huvudkontor, Ringvägen 52, 118 67 Stockholm, Sverige. Aktieägarna kan även utöva sin rösträtt på årsstämman genom poströstning i enlighet med bestämmelserna i Viaplay Groups bolagsordning. I enlighet med tidigare kommunikation kommer styrelsen att föreslå bolagsstämman att ingen kontantutdelning görs för 2024. Information om de vid årsstämman fattade besluten kommer att offentliggöras så snart utfallet av röstningen är slutligt fastställt. Kallelse till stämman och relaterade dokument finns tillgängliga på www.viaplaygroup.com.

 

Finansiell kalender

 

Årsstämma 13 maj 2025
Publicering av Kv2 2025 17 juli 2025
Publicering av Kv3 2025     22 oktober 2025


 

Telefonkonferens

 

En telefonkonferens hålls idag torsdag 24 april klockan 09.00 lokal tid Stockholm, 08.00 lokal tid London och 03.00 lokal tid New York.

 

Presentationen kommer att webbsändas på

https://edge.media-server.com/mmc/p/pumjin28

 

Anmäl om du istället vill delta via telefon på

 

https://register-conf.media-server.com/register/BIf63f261890cc46f59113e133cafe76a1

 

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com | investors@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 21 48)

 

Följ oss:
viaplaygroup.com / LinkedIn

Dataskydd:
För att läsa mer om Viaplay Group och dataskydd, klicka här

 

 

****
 

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2025 kl. 07:30 CEST.

 

Viaplay Group AB (publ) är Nordens ledande underhållningsleverantör. Vår streamingtjänst Viaplay är tillgänglig i varje nordiskt land, samt i Nederländerna och Polen, och vårt innehållskoncept Viaplay Select finns på partnerplattformar världen över. Vi har även TV-kanaler på de flesta av våra marknader, och radiostationer i Norge och Sverige. Våra talangfulla medarbetare kommer till jobbet varje dag med en passion och ett tydligt uppdrag att underhålla miljontals människor med vårt unika erbjudande av lokalt relevant berättande, vilket inkluderar direktsänd premiumsport, filmer, serier och musik. Vårt syfte är att växa vår affär på ett lönsamt och ansvarsfullt sätt, och att leverera hållbart värde för alla våra intressenter. Viaplay Group är noterad på Nasdaq Stockholm ('VPLAY B').

 

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.