Bifogade filer
Beskrivning
Land | Finland |
---|---|
Lista | Mid Cap Helsinki |
Sektor | Sällanköp |
Industri | Resor & Fritid |
Viking Line Abp VERKSAMHETSÖVERSIKT 24.04.2025, kl. 09.00
Ett kvartal påverkat av fartygsdockningar i kombination med en utmanande marknad
JANUARI-MARS 2025
(jämfört med januari-mars 2024)
- Omsättningen uppgick till 87,3 Meur (93,2 Meur).
- Övriga rörelseintäkter var 0,4 Meur (0,4 Meur).
- Rörelseresultatet uppgick till -18,0 Meur (-10,4 Meur).
- Finansnettot blev -4,0 Meur (-3,8 Meur).
- Resultat före skatter uppgick till -22,0 Meur (-14,2 Meur).
- Resultatet efter skatter var -22,1 Meur (-14,3 Meur).
- Investeringarna i främst Gabriella och Viking XPRS uppgick till 9,0 Meur (10,2 Meur i främst Viking Cinderella och Birka Gotland).
En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
VD JAN HANSES KOMMENTERAR
Under årets första kvartal har vi uppnått ett resultat som ligger i linje med våra förväntningar, men som är svagare än föregående år. Den främsta orsaken till detta är att vi dockade två fartyg under perioden. Efterfrågan på våra marknader är fortsatt något svag och återspeglas i passagerarvolymerna, även om ombordkonsumtionen är något starkare än föregående år. Den svaga ekonomiska utvecklingen i vårt trafikområde medför en fortsatt försiktig inställning bland konsumenterna.
Vi förväntar oss en förbättrad efterfrågan under det andra kvartalet, även om denna förbättring kan förskjutas mot kvartalets senare del. Den svenska kronans förstärkning under slutet av mars månad förbättrar våra förutsättningar på den svenska marknaden.
Under kvartalet dockades Gabriella och Viking XPRS. Gabriellas dockning var av teknisk karaktär medan Viking XPRS publika utrymmen har uppfräschats i kombination med en ombyggnad av fartygets butiksutrymme. Vårt joint venture företag, Gotland Alandia Cruises, påverkas av samma marknadsförutsättningar som gäller för vår övriga trafik och resultatet uppnår ännu inte helt våra förväntningar.
Från januari belastas resultatet även av höjda farledsavgifter i Finland som en följd av att den halvering av avgifterna som genomfördes i samband med implementeringen av det så kallade svaveldirektivet nu återtogs. Ytterligare uppbärs från årets början även höjda ETS-avgifter som numera motsvarar 70 procent av ett fullt implementerat utsläppshandelssystem. Vår verksamhet påverkas för tillfället mycket av kommande miljönormer och vi påförs en kostnadsbelastning som på medellång sikt enbart delvis kan mitigeras genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Tillgången på alternativa bränslen för sjöfarten är fortsatt dålig.
Sammanfattningsvis kan jag konstatera att det första kvartalet år 2025 har präglats av ett förhållandevis tungt dockningsprogram och en utmanande marknadssituation, där vi hoppas på en förändring inför högsäsong.
Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår personal som medverkat till att vi uppnått rekordhöga kundnöjdhetsvärden.
NYCKELTAL SAMMANFATTNING
|
| 2025 | 2024 | 2024 |
MEUR |
| 1.1-31.3 | 1.1-31.3 | 1.1-31.12 |
|
|
|
|
|
Omsättning |
| 87,3 | 93,2 | 480,2 |
Övriga rörelseintäkter |
| 0,4 | 0,4 | 1,4 |
Rörelseresultat |
| -18,0 | -10,4 | 26,7 |
Resultat före skatter |
| -22,0 | -14,2 | 19,8 |
Räkenskapsperiodens resultat |
| -22,1 | -14,3 | 15,9 |
TRAFIK OCH MARKNAD
Koncernen bedrev under rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem helägda fartyg på norra Östersjön och Finska viken.
Gabriella dockades under perioden 1 till 18 januari. Viking XPRS dockades under perioden 18 januari till 6 februari. Den 21 januari till 6 februari ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Helsingfors-Tallinn, som därefter återgick till sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, hade ett planerat trafikuppehåll under perioden 6 till 15 januari.
Under jämförelseperioden, den 20 mars 2024, inledde det samägda fartyget Birka Gotland sin kryssningstrafik från Stockholm. Inför trafikstarten genomfördes en större dockning och uppgradering av fartyget. Under jämförelseperioden dockades även Viking Cinderella, varefter hon avfördes ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret.
Antalet passagerare på koncernens helägda fartyg uppgick under rapportperioden till 767 353 (871 828). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 31,2 % (34,6 %). Antalet passagerare på Birka Gotland uppgick till 108 359 (14 975 perioden 20-31 mars 2024).
Passagerarvolymen minskade i jämförelse med det gångna årets motsvarande period vilket till stor del sammanhänger med påskens inträffande som skedde i mars ifjol och sker i april innevarande år. Härtill skedde omfattande trafikavvikelser på grund av fartygsdockningar vilka ger jämförelsestörande effekter under perioden.
Efterfrågeutvecklingen under det första kvartalet var svag i jämförelse med föregående år. Passagerarvolymerna mellan Finland och Sverige minskade, och även marknaden mellan Finland och Estland såg en nedgång. Viking Lines marknadsandel i trafiken mellan Finland och Sverige ökade, främst tack vare att Viking Cinderella sattes i trafik mellan Helsingfors, Mariehamn och Stockholm. I trafiken mellan Finland och Estland minskade marknadsandelen något, vilket berodde på att Viking XPRS var i dockning under en period.
Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 36 352 fraktenheter (32 993). Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 20,5 % (17,4 %). Viking Lines fokus på långsiktighet i affärsrelationer, trafikstruktur och införandet av den gröna korridoren för fraktenheter och handelsvaror mellan Finland och Sverige har resulterat i ett mycket positivt volymutfall trots en annars sjunkande marknad. Den ihållande geopolitiska och politiska osäkerheten har lett till att den förväntade tillväxten uteblivit på den internationella transportmarknaden inom vårt marknadsområde. Den minskade transportefterfrågan är en direkt följd av denna osäkerhet och bristen på klar långsiktighet i den internationella handeln mellan länder.
Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 26,0 % (29,9 %).
Den senaste tidens ökade geopolitiska oro ger osäkerheter om efterfrågeutvecklingen under den kommande tiden både gällande passagerar- och fraktmarknaden.
OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - MARS 2025
Koncernens omsättning minskade med 6,3 % till 87,3 Meur under perioden 1 januari-31 mars 2025 (93,2 Meur 1 januari-31 mars 2024). Rörelseresultatet uppgick till -18,0 Meur (-10,4 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till -22,0 Meur (-14,2 Meur).
Försämringen mot 2024 beror främst på en minskad efterfrågan på våra marknader samt att två fartyg dockades under perioden, vilket påverkade vår kapacitet och intäkter negativt. Resultatet för inledningen av året är svagt vilket reflekterar de utmaningar vi står inför. Trots detta ser vi en förbättrad efterfrågan under det andra kvartalet, särskilt mot slutet av perioden, vilket kan bidra till en positiv utveckling framöver. Dessutom inföll påsken andra kvartalet 2025 jämfört mot första kvartalet 2024.
De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 8,8 % till 72,7 Meur (79,7 Meur), medan fraktintäkterna ökade med 11,7 % till 14,2 Meur (12,7 Meur) och övriga intäkter var 0,5 Meur (0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 68,8 Meur (71,7 Meur).
Driftskostnaderna ökade med 6,0 % till 79,6 Meur (75,1 Meur), varav kostnaderna för utsläppsrätter var 1,4 Meur (1,0 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 2,6 % eller 0,7 Meur, där den största delen av ökningen beror på att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal. Övriga rörelsekostnader ökade med 8,1 % eller 3,8 Meur. Ökade kostnader för utsläppsrätter, höjda farledsavgifter och kostnader för reparationer och underhåll under dockningarna står för en stor del av ökningen. I övriga rörelsekostnader ingår även en reservering för återbetalning av trafikstöd som erhölls under pandemiåren om 1,1 Meur.
INVESTERING OCH FINANSIERING
Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 31 mars 2025 till 9,0 Meur (10,2 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 10,3 % av omsättningen (10,9 %). Huvuddelen av investeringarna kan tillskrivas dockningarna av Gabriella och Viking XPRS som var omfattande. Jämförelseårets investeringar bestod huvudsakligen av investeringar i samband med dockningarna av Viking Cinderella och det samägda fartyget Birka Gotland.
Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 mars 2025 till 120,0 Meur (141,1 Meur). Noteras kan i sammanhanget att koncernens upptagna lån för finansieringen av Viking Grace återbetalades i sin helhet i januari 2025.
Soliditeten var 52,5 % jämfört med 50,1 % föregående år.
Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av mars till 26,0 Meur (65,7 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur (0,1 Meur).
Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till -10,0 Meur (1,3 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -9,0 Meur (-10,1 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -10,8 Meur (-10,8 Meur).
Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.
Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft.
Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.3.2025:
MEUR |
|
|
|
| |
| Framtida kassaflöden avseende | Leasing- | Leverantörs- | Räntebärande |
|
| finansiella skulder (inkl. finansiella kostnader) | skulder | skulder | skulder | Totalt |
| 1.4 2025 - 30.9 2025 | 1,3 | 24,2 | 14,1 | 39,6 |
| 1.10 2025 - 31.3 2026 | 1,3 |
| 13,8 | 15,1 |
| 1.4 2026 - 31.3 2027 | 1,1 |
| 33,8 | 34,9 |
| 1.4 2027 - 31.3 2028 | 0,9 |
| 23,9 | 24,8 |
| 1.4 2028 - 31.3 2029 | 0,6 |
| 19,6 | 20,3 |
| 1.4 2029 - 31.3 2030 | 0,5 |
| 15,7 | 16,1 |
| 1.4 2030 - | 0,3 |
| 46,2 | 46,5 |
| Totalt | 6,1 | 24,2 | 167,0 | 197,3 |
NEDSKRIVNINGSPRÖVNING
De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.
Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.
Organisation och personal
Medelantalet anställda omräknat i heltidstjänster i koncernen var 2 258 (2 149), varav i moderbolaget 1 852 (1 680). Landpersonalens antal var 444 (454) och sjöpersonalens 1 815 (1 694).
277 personer (81) anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till intressebolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal.
Under jämförelseperioden flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.
RISKFAKTORER
Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade och finansiella risker. Under räkenskapsperioden 2025 arbetar Viking Line med att utöka klassificeringen med en kategori för hållbarhetsrisker. Riskerna kvarstår och är oförändrade sedan årsbokslutet publicerades.
Bolagets räntebärande skulder uppgick till 141,8 Meur per 31 mars 2025, av vilka 92,2 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuerande räntenivåer har en effekt på bolagets finansieringskostnader och kan påverka kostnaderna för finansiering i framtiden.
Gällande eftergranskningen av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna som trafikerade Finland, erhöll under pandemiåren 2020-2022, har Viking Line sedan årsbokslutet erhållit uppgifter om att någon form av återbetalning kommer att bli aktuell. Viking Line har reserverat 1,1 Meur för ändamålet.
UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2025
En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen. Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.
HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN
För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen efter 31 mars 2025 ingått fastprisavtal avseende delar av MDO förbrukningen för maj-december 2025.
Mariehamn den 23 april 2025
VIKING LINE ABP
Jan Hanses
Verkställande direktör
Finansiella uppgifter
Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2024. Siffrorna är oreviderade.
KONCERNENS RESULTATRÄKNING | ||||
2025 | 2024 | 2024 | ||
MEUR | 1.1-31.3 | 1.1-31.3 | 1.1-31.12 | |
OMSÄTTNING | 87,3 | 93,2 | 480,2 | |
Övriga rörelseintäkter | 0,4 | 0,4 | 1,4 | |
Kostnader | ||||
Varor och tjänster | 18,5 | 21,5 | 102,5 | |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 28,7 | 28,0 | 120,9 | |
Avskrivningar och nedskrivningar | 7,7 | 7,5 | 29,3 | |
Övriga rörelsekostnader | 50,8 | 47,1 | 202,2 | |
105,8 | 104,1 | 454,8 | ||
RÖRELSERESULTAT | -18,0 | -10,4 | 26,7 | |
Finansiella intäkter | 0,3 | 0,9 | 2,9 | |
Finansiella kostnader | -2,3 | -3,4 | -11,2 | |
Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint venture | -1,9 | -1,2 | 1,4 | |
företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden | ||||
RESULTAT FÖRE SKATTER | -22,0 | -14,2 | 19,8 | |
Inkomstskatter | -0,1 | -0,1 | -3,8 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -22,1 | -14,3 | 15,9 | |
Resultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -22,1 | -14,3 | 15,9 | |
Resultat per aktie, euro | -1,28 | -0,82 | 0,92 | |
KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT | ||||
2025 | 2024 | 2024 | ||
MEUR | 1.1-31.3 | 1.1-31.3 | 1.1-31.12 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -22,1 | -14,3 | 15,9 | |
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen | ||||
Omräkningsdifferenser | 1,4 | -0,9 | -0,4 | |
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen | ||||
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | ||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Övrigt totalresultat | 1,4 | -0,9 | -0,4 | |
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -20,7 | -15,1 | 15,6 | |
Totalresultat hänförligt till: | ||||
Moderbolagets ägare | -20,7 | -15,1 | 15,6 |
KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL
| 2025 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
|
|
|
|
|
|
OMSÄTTNING | 87,3 | 109,5 | 151,5 | 125,9 | 93,2 |
|
|
|
|
|
|
Övriga rörelseintäkter | 0,4 | 0,6 | 0,2 | 0,2 | 0,4 |
|
|
|
|
|
|
Kostnader |
|
|
|
|
|
Varor och tjänster | 18,5 | 23,5 | 30,2 | 27,3 | 21,5 |
Kostnader för löner och anställningsförmåner | 28,7 | 30,6 | 30,7 | 31,6 | 28,0 |
Avskrivningar och nedskrivningar | 7,7 | 6,8 | 7,5 | 7,6 | 7,5 |
Övriga rörelsekostnader | 50,8 | 47,8 | 53,8 | 53,5 | 47,1 |
| 105,8 | 108,6 | 122,2 | 119,9 | 104,1 |
|
|
|
|
|
|
RÖRELSERESULTAT | -18,0 | 1,5 | 29,4 | 6,2 | -10,4 |
|
|
|
|
|
|
Finansiella intäkter | 0,3 | 1,2 | 0,3 | 0,5 | 0,9 |
Finansiella kostnader | -2,3 | -2,0 | -3,0 | -2,8 | -3,4 |
Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint | -1,9 | 2,9 | 1,7 | -2,0 | -1,2 |
venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
RESULTAT FÖRE SKATTER | -22,0 | 3,7 | 28,4 | 1,8 | -14,2 |
|
|
|
|
|
|
Inkomstskatter | -0,1 | -0,2 | -3,5 | -0,1 | -0,1 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -22,1 | 3,5 | 24,9 | 1,8 | -14,3 |
|
|
|
|
|
|
Resultat hänförligt till: |
|
|
|
|
|
Moderbolagets ägare | -22,1 | 3,5 | 24,9 | 1,8 | -14,3 |
|
|
|
|
|
|
Resultat per aktie, euro | -1,28 | 0,20 | 1,44 | 0,10 | -0,82 |
KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL
| 2025 | 2024 | 2024 | 2024 | 2024 |
MEUR | Q1 | Q4 | Q3 | Q2 | Q1 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT | -22,1 | 3,5 | 24,9 | 1,8 | -14,3 |
|
|
|
|
|
|
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen |
|
|
|
|
|
Omräkningsdifferenser | 1,4 | 0,0 | 0,1 | 0,3 | -0,9 |
|
|
|
|
|
|
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen |
|
|
|
|
|
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade |
|
|
|
|
|
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
|
|
|
|
|
|
Övrigt totalresultat | 1,4 | 0,0 | 0,1 | 0,3 | -0,9 |
|
|
|
|
|
|
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT | -20,7 | 3,6 | 25,1 | 2,1 | -15,1 |
|
|
|
|
|
|
Totalresultat hänförligt till: |
|
|
|
|
|
Moderbolagets ägare | -20,7 | 3,6 | 25,1 | 2,1 | -15,1 |
KONCERNENS BALANSRÄKNING | ||||
MEUR | 31.3.2025 | 31.3.2024 | 31.12.2024 | |
TILLGÅNGAR | ||||
Långfristiga tillgångar | ||||
Immateriella tillgångar | 9,9 | 6,1 | 8,1 | |
Markområden | 0,5 | 0,5 | 0,5 | |
Byggnader och konstruktioner | 1,6 | 1,6 | 1,6 | |
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter | 1,5 | 1,0 | 1,5 | |
Fartyg | 424,9 | 436,9 | 423,5 | |
Maskiner och inventarier | 2,7 | 2,6 | 2,6 | |
Nyttjanderätter | 4,8 | 4,3 | 5,2 | |
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde | ||||
via övrigt totalresultat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 55,6 | 53,0 | 54,6 | |
Fordringar | - | 0,5 | - | |
Långfristiga tillgångar totalt | 501,5 | 506,6 | 497,7 | |
Kortfristiga tillgångar | ||||
Varulager | 14,8 | 13,9 | 13,4 | |
Inkomstskattefordringar | 0,1 | 0,1 | 0,1 | |
Kundfordringar och övriga fordringar | 49,2 | 45,8 | 40,4 | |
Likvida medel | 26,0 | 65,7 | 55,8 | |
Kortfristiga tillgångar totalt | 90,1 | 125,4 | 109,7 | |
TILLGÅNGAR TOTALT | 591,7 | 632,0 | 607,4 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER | ||||
Eget kapital | ||||
Aktiekapital | 1,8 | 1,8 | 1,8 | |
Fonder | 49,7 | 49,7 | 49,6 | |
Omräkningsdifferenser | -2,9 | -3,6 | -3,6 | |
Balanserade vinstmedel | 252,2 | 260,3 | 273,6 | |
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | 300,8 | 308,1 | 321,5 | |
Eget kapital totalt | 300,8 | 308,1 | 321,5 | |
Långfristiga skulder | ||||
Uppskjutna skatteskulder | 49,1 | 45,1 | 49,0 | |
Räntebärande skulder | 120,0 | 141,1 | 122,5 | |
Leasingskulder | 3,1 | 3,4 | 3,3 | |
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 3,5 | 4,4 | 0,5 | |
Övriga skulder | 1,4 | 2,0 | 1,5 | |
Långfristiga skulder totalt | 177,2 | 196,0 | 176,8 | |
Kortfristiga skulder | ||||
Räntebärande skulder | 21,8 | 36,7 | 29,2 | |
Leasingskulder | 2,4 | 2,7 | 2,7 | |
Inkomstskatteskulder | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Leverantörsskulder och övriga skulder | 89,4 | 88,4 | 77,1 | |
Kortfristiga skulder totalt | 113,6 | 127,8 | 109,0 | |
Skulder totalt | 290,8 | 323,9 | 285,9 | |
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT | 591,7 | 632,0 | 607,4 | |
KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS | ||||
2025 | 2024 | 2024 | ||
MEUR | 1.1-31.3 | 1.1-31.3 | 1.1-31.12 | |
AFFÄRSVERKSAMHETEN | ||||
Räkenskapsperiodens resultat | -22,1 | -14,3 | 15,9 | |
Justeringar | ||||
Avskrivningar och nedskrivningar | 7,7 | 7,5 | 29,3 | |
Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar | - | - | 0,0 | |
Resultatandel från intresseföretag | 1,9 | 1,2 | -1,4 | |
Övriga poster som inte ingår i kassaflödet | 0,2 | -0,2 | -0,1 | |
Räntekostnader och övriga finansiella kostnader | 1,9 | 3,3 | 11,1 | |
Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter | -0,2 | -0,6 | -2,4 | |
Dividendintäkter | - | - | 0,0 | |
Inkomstskatter | 0,1 | 0,1 | 3,8 | |
Förändring av rörelsekapital | ||||
Förändring av kundfordringar och övriga fordringar | -8,8 | -5,6 | -0,3 | |
Förändring av varulager | -1,4 | -1,1 | -0,6 | |
Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder | 11,2 | 11,5 | 1,7 | |
Erlagda räntor | -0,5 | -1,0 | -9,8 | |
Erlagda finansiella kostnader | -0,1 | -0,1 | -0,7 | |
Erhållna räntor | 0,2 | 0,4 | 2,4 | |
Erhållna finansiella intäkter | 0,0 | 0,2 | 0,1 | |
Erlagda skatter | -0,1 | 0,0 | 0,0 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN | -10,0 | 1,3 | 49,0 | |
INVESTERINGAR | ||||
Investeringar i fartyg | -6,8 | -8,9 | -14,4 | |
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar | -2,2 | -1,2 | -5,1 | |
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden | 0,0 | 0,0 | -5,0 | |
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar | - | - | 0,0 | |
Förändring av långfristiga fodringar | - | 0,1 | 0,6 | |
Erhållna dividender från intresseföretag | - | - | 2,2 | |
Erhållna dividender från övriga | - | - | 0,0 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR | -9,0 | -10,1 | -21,7 | |
FINANSIERING | ||||
Amortering av lån | -10,1 | -10,1 | -36,7 | |
Amortering av leasingskulder | -0,7 | -0,7 | -2,8 | |
Erlagda dividender | - | - | -17,3 | |
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING | -10,8 | -10,8 | -56,7 | |
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL | -29,8 | -19,7 | -29,5 | |
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början | 55,8 | 85,3 | 85,3 | |
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT | 26,0 | 65,7 | 55,8 |
RAPPORT ÖVER FÖRÄNDRINGAR I KONCERNENS EGET KAPITAL | |||||
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt |
EGET KAPITAL 1.1.2025 | 1,8 | 49,6 | -3,6 | 273,6 | 321,5 |
Räkenskapsperiodens resultat | -22,1 | -22,1 | |||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | 0,7 | 0,6 | 1,4 | |
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | |||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | - | 0,0 | ||
Räkenskapsperiodens totalresultat | - | 0,0 | 0,7 | -21,4 | -20,7 |
EGET KAPITAL 31.3.2025 | 1,8 | 49,7 | -2,9 | 252,2 | 300,8 |
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare | |||||
Aktie- | Omräknings- | Balanserade | Eget kapital | ||
MEUR | kapital | Fonder | differenser | vinstmedel | totalt |
EGET KAPITAL 1.1.2024 | 1,8 | 49,7 | -3,2 | 275,0 | 323,2 |
Räkenskapsperiodens resultat | -14,3 | -14,3 | |||
Omräkningsdifferenser | 0,0 | -0,4 | -0,5 | -0,9 | |
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade | |||||
till verkligt värde via övrigt totalresultat | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Räkenskapsperiodens totalresultat | - | 0,0 | -0,4 | -14,7 | -15,1 |
EGET KAPITAL 31.3.2024 | 1,8 | 49,7 | -3,6 | 260,3 | 308,1 |
NYCKELTAL
| 2025 | 2024 | 2024 |
| 1.1-31.3 | 1.1-31.3 | 1.1-31.12 |
|
|
|
|
Eget kapital per aktie, euro | 17,41 | 17,83 | 18,61 |
Soliditet | 52,5 % | 50,1 % | 54,0 % |
|
|
|
|
Investeringar, Meur | 9,0 | 10,2 | 24,6 |
- i % av omsättningen | 10,3 % | 10,9 % | 5,1 % |
|
|
|
|
Passagerare | 767 353 | 871 828 | 4 646 676 |
Fraktenheter | 36 352 | 32 993 | 134 219 |
|
|
|
|
Antal årsanställda, medeltal | 2 258 | 2 149 | 2 403 |
Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier
Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning - erhållna förskott).
Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur uppstå.