20:17:31 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-03-27 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-24 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2024-04-23 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-23 Årsstämma 2024
2024-02-16 Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 15-10 2023-Q3
2023-08-25 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.40 EUR
2023-04-27 15-10 2023-Q1
2023-04-27 Årsstämma 2023
2023-02-17 Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 15-10 2022-Q3
2022-08-26 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-28 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2022-04-27 Årsstämma 2022
2022-04-27 15-10 2022-Q1
2022-02-18 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-22 Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-26 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2021-05-27 Årsstämma 2021
2021-02-18 Bokslutskommuniké 2020
2020-08-20 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2020-05-13 Årsstämma 2020
2020-02-13 Bokslutskommuniké 2019
2019-08-20 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.20 EUR
2019-04-25 Årsstämma 2019
2019-02-14 Bokslutskommuniké 2018
2018-11-15 Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-17 Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-19 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.20 EUR
2018-04-18 Årsstämma 2018
2018-02-15 Bokslutskommuniké 2017
2017-11-17 Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-18 Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-21 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.40 EUR
2017-04-20 Årsstämma 2017
2017-02-16 Bokslutskommuniké 2016
2016-11-16 Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-18 Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-21 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.95 EUR
2016-04-20 Årsstämma 2016
2016-02-23 Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-13 Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.70 EUR
2015-04-22 Årsstämma 2015
2015-02-19 Bokslutskommuniké 2014
2014-11-13 Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-18 Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-15 Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-17 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2014-04-16 Årsstämma 2014
2014-02-13 Bokslutskommuniké 2013
2013-11-14 Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-15 Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-15 Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-04-22 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2013-04-19 Årsstämma 2013
2013-02-14 Bokslutskommuniké 2012
2012-11-15 Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-16 Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-19 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2012-04-18 Årsstämma 2012
2012-02-16 Bokslutskommuniké 2011
2011-11-17 Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-24 Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-19 Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-18 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.65 EUR
2011-04-15 Årsstämma 2011
2011-02-17 Bokslutskommuniké 2010
2010-09-14 Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-06-15 Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-03-11 Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-12 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.70 EUR
2010-02-11 Årsstämma 2010
2009-02-12 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2008-02-07 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2007-02-08 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2006-02-06 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2004-12-22 X-dag bonusutdelning VIK1V 1
2004-02-05 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 2.00 EUR
2003-02-06 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.35 EUR
2002-02-07 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.50 EUR
2001-02-08 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.84 EUR
2000-02-10 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.68 EUR
1999-02-11 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 2.35 EUR
1998-02-13 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 10.00 EUR
1997-02-05 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 8.00 EUR
1996-02-05 X-dag ordinarie utdelning VIK1V 8.00 EUR

Beskrivning

LandFinland
ListaMid Cap Helsinki
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Viking Line är verksamt inom sjöfart. Idag erbjuder bolaget passagerartransport, resetjänster, rekreation och godstransporter via bolagets fartyg. Resmålen återfinns inom den finska, baltiska - och ryska marknaden. Utöver huvudverksamheten anordnar Viking Line event för grupp- och sportresor, samt med upplevelsepaket på land. Bolaget grundades ursprungligen 1959 och har sitt huvudkontor i Mariehamn, Åland.
2023-10-27 08:00:00

Viking Line Abp                           VERKSAMHETSÖVERSIKT              27.10.2023, kl. 09.00 
Ett starkt kvartal
 

JANUARI-SEPTEMBER2023

(jämfört med januari-september2022)
  • Omsättningen uppgick till 379,2Meur(370,2 Meur).
  • Övriga rörelseintäkter var 8,9Meur(8,8Meur).
  • Rörelseresultatet uppgicktill52,4Meur(18,9Meur).
  • Finansnettotblev-9,0Meur(-7,5Meur).
  • Resultat före skatter uppgicktill43,4Meur(11,4Meur).
  • Resultatet efter skatter var 34,6Meur(9,5Meur).
  • Utsikterna för verksamhetsåret 2023 är oförändrade jämfört med delårsrapporten per den 30 juni 2023, vilket innebär att resultatet före skatt förväntas bli betydligt bättre än föregående år under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå.

TREDJE KVARTALET 2023

(jämfört med tredje kvartalet 2022)
  • Omsättningen uppgick till152,9Meur(170,4 Meur).
  • Övriga rörelseintäkter var0,0Meur(0,5Meur).
  • Rörelseresultatet uppgicktill35,3Meur(26,9Meur).
  • Finansnettotblev-1,1Meur(-2,8Meur).
  • Resultat före skatter uppgicktill34,2Meur(24,1Meur).
  • Resultatet efter skatter var 27,6Meur(19,3Meur).

VD JAN HANSES KOMMENTERAR

Årets tredje kvartal har utfallit över förväntan och ger anledning till en fortsatt bra helårsprognos. Passagerarvolymerna och fraktvolymerna har fortsättningsvis stigit, trots ett färre antal fartyg, samtidigt som de planerade försäljningspriserna har uppnåtts. Bunkerprisnivåerna har stegvis sjunkit, men är fortfarande mycket höga i förhållande till tiden före pandemin och det ryska anfallskriget i Ukraina.

Den 9 augusti meddelade vi att Viking Line och Gotlandsbolaget bildar ett gemensamt bolag med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med f.d. M/S Birka Stockholm. Samtidigt överenskoms med Gotlandsbolaget att Viking Line förvärvar 50 procent av fartyget för 19 Meur. Den 23 augusti godkändes samarbetet av Konkurrensverket i Sverige och ett digert arbete igångsattes. Den initiala avtalsperioden för samarbetet löper i fem år med möjlighet till förlängning.

Från och med 2024 kommer vår trafik att omfattas av systemet för utsläppshandel. Detta medför en kostnadsbelastning som vi på medellång sikt endast delvis kan kompensera genom fortsatt arbete med energieffektiviteten. Fossilfria bränslen i den mängd och till priser som är ekonomiskt försvarbara finns inte. Ett införande av ett tidsbestämt ö-undantag från utsläppshandelssystemet för trafiken mellan Finland och Åland är därför välmotiverat då omställningen till fossilfria bränslen inte styrs av kostnaden för utsläppsrätter, utan av tillgången på alternativa fossilfria bränslen. Vi avser inte att minska våra ambitioner att reducera emissionerna från vår trafik då ö-undantaget införs, utan tvärtom utnyttja de inbesparade kostnaderna till fortsatt arbete i riktning mot en omställning till fossilfria bränslen och ökad energieffektivitet.

Under sommarmånaderna juni-augusti reste närmare 1,8 miljoner passagerare med Viking Lines fartyg, och många avgångar under semestersäsongen såldes slut en god tid i förväg. Orsaken till den stora efterfrågan var dels närturismen som var populär i både Finland och Sverige, dels återhämtningen i den internationella turismen till Norden - och så fartygen, som många ville uppleva.

Under årets första nio månader reste 3,8 miljoner passagerare på våra fartyg. Beläggningen har varit god på samtliga fartyg. På linjen mellan Åbo, Åland och Stockholm har resandet varit intensivt på Viking Grace och nya Viking Glory. Marknadsandelen var här under årets första nio månader över 73%.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att rapportperioden har varit mycket stark även om resultateffekten av försäljningen av Rosella exkluderas.

Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete. Ett stort tack går även till vår engagerade personal som med sitt goda arbete bidragit till resultatet.

NYCKELTAL SAMMANFATTNING

2023 2022 2023 2022 2022
MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12

Omsättning 152,9 170,4 379,2 370,2 494,7
Övriga 0,0 0,5 8,9 8,8 24,1
rörelseintäkter
Rörelseresultat 35,3 26,9 52,4 18,9 38,3
Resultat före 34,2 24,1 43,4 11,4 28,3
skatter
Räkenskapsperiodens 27,6 19,3 34,6 9,5 23,0
resultat

TRAFIK OCH MARKNAD

Koncernen bedrev under perioden 1 januari till 30 september passagerar- och frakttrafik med fem fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Under större delen av perioden trafikerade Viking Line med två fartyg färre än 2022 (Amorella och Rosella).

Viking Grace dockades under perioden 16 januari till 12 februari. Under denna period ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm. Därefter återgick Viking Cinderella till sin ordinarie dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn.

Rosella trafikerade mellan Mariehamn och Kapellskär fram till den 8 januari, varefter hon togs ur trafik. Viking XPRS var ur trafik tre dagar i samband med att hon den 6 mars avfördes ur det estniska bare-boat registret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 6 mars finsk flagg.

Såväl Gabriella som Viking Cinderella gjorde under sommarperioden ett antal destinationskryssningar till bl.a. Visby, Höga kusten, Bornholm och Åland.

Under perioden 29 juni till 6 augusti trafikerade Cinderella i par med Gabriella linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm med anlöp via Tallinn. Den 7 augusti återgick Cinderella till sin ordinarie dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn, varefter hon gjorde ett antal charter- och specialkryssningar till bl.a. Höga Kusten och Visby/Ystad.

Under fjolåret inledde Viking Glory sin trafik på linjen Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm den 1 mars 2022 där hon sedan dess trafikerat i par med Viking Grace. Amorella avslutade sin trafik på samma linje den 28 februari 2022. Både Viking Glory och Viking Grace gjorde trafikuppehåll för planerade servicearbeten under september 2023.

Under jämförelseperioden, 17 januari till 23 februari 2022, trafikerade Viking Cinderella linjen Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm varefter hon sattes in i sin ordinarie dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn den 24 februari.

Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 3818 810 (3726 104). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 35,2% (37,2%).

Marknadsefterfrågan på resor har sedan inledningen av året varit högre jämfört med motsvarande period i fjol som delvis påverkades av pandemirestriktioner.

Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 93 565 fraktenheter (87 408). Koncernens fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 16,7% (14,4 %). Fraktefterfrågan i vårt trafikområde minskade under Q3-2023 jämfört med samma period ifjol på grund av den osäkra ekonomiska utvecklingen som råder i vårt närområde. Trots detta har antalet transporterade fraktenheter ökat.

Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 29,0% (32,9%). Minskningen kan till stor del härledas till att kortrutten Kapellskär-Mariehamn avslutats.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - SEPTEMBER 2023

Koncernens omsättning ökade med 2,4% till 379,2 Meur under perioden 1 januari-30 september 2023 (370,2 Meur 1 januari-30 september 2022). Rörelseresultatet uppgick till 52,4 Meur (18,9 Meur). Under perioden såldes Rosella vilket hade en positiv resultatpåverkan om 8,6 Meur.

De passagerarrelaterade intäkterna ökade med 2,9% till 343,1 Meur (333,3 Meur), medan fraktintäkterna var 33,8 Meur (34,9 Meur) och övriga intäkter 2,4 Meur (2,1 Meur). Försäljningsbidraget var 292,3 Meur (282,2 Meur).

Driftskostnaderna minskade med 9,6% till 228,4 Meur (252,7 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 2,1% eller 1,7 Meur medan övriga rörelsekostnader minskade med 15,0% eller 26,0 Meur. De minskade driftskostnaderna beror på lägre bränslekostnader, som minskade med 36,6% eller 26,6 Meur.

Under januari och februari 2022 erhöll koncernen stöd från Traficom för allmän trafikplikt för koncernens fartyg på linjerna Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm och Mariehamn-Kapellskär. Under juni 2022 erhöll koncernen 2,1 Meur i statlig ersättning utgörande stöd för icke täckta fasta kostnader. Stöden redovisas som offentligt stöd under övriga rörelseintäkter.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR TREDJE KVARTALET 2023

Koncernens omsättning minskade med 10,3% till 152,9 Meur under perioden 1 juli-

30 september 2023 (170,4 Meur 1 juli-30 september 2022). Med jämförbara fartyg ökade omsättningen med 6,9%. Rörelseresultatet uppgick till 35,3 Meur (26,9 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 10,1% till 142,1 Meur (158,0 Meur), medan fraktintäkterna var 10,1 Meur (11,7 Meur) och övriga intäkter 0,7 Meur (0,7 Meur). Minskningen av de passagerarrelaterade intäkterna beror på lägre kapacitet än föregående år. Försäljningsbidraget var 119,9 Meur (130,5 Meur). Driftskostnaderna minskade med 20,2% till 77,7 Meur (97,4 Meur).

Kostnaderna för löner och anställningsförmåner minskade med 3,6% eller 1,0 Meur medan övriga rörelsekostnader minskade med 27,2% eller 18,6 Meur, varav bränslekostnaderna minskade med 49,6% eller 14,9 Meur.

INVESTERING OCH FINANSIERING

Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 30 september 2023 till 30,3 Meur (13,5 Meur). Koncernens totala investeringar utgör 8,0% av omsättningen (3,7%).

Viking Line och Gotlandsbolaget har bildat ett gemensamt bolag med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med M/S Birka Stockholm mellan Stockholm-Mariehamn och Stockholm-Mariehamn-Visby. Gotlandsbolaget förvärvade i mars 2023 M/S Birka Stockholm för 38 Meur. I augusti 2023 sålde Gotlandsbolaget 50 procent av fartyget till Viking Line för 19 Meur, vilket finansierades ur Viking Lines kassa.

Av övriga investeringar kan merparten tillskrivas dockningen av Viking Grace samt hyttuppgraderingar på både Gabriella och Cinderella.

M/S Viking Cinderella, som för tillfället är i kryssningstrafik från Stockholm till Mariehamn, kommer att flyttas till linjen Helsingfors - Mariehamn - Stockholm under våren 2024.

Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 30 september 2023 till 158,6 Meur (219,6 Meur).

Soliditeten var 50,5% jämfört med 43,2% föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av september till 88,6 Meur (116,3 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 0,1 Meur (0,1 Meur).

Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 54,9 Meur (24,6 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -18,0 Meur (-6,1 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -37,4 Meur (-16,8 Meur).

Merparten av koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.

Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0.

Viking Lines innehav av aktier i Rederiaktiebolaget Eckerö värderas per 30 september till 14,2 Meur. Värderingen har gjorts bland annat utgående från andel av Rederiaktiebolaget Eckerös eget kapital per 30 juni.

Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 30.9.2023:

MEUR
Framtida kassaflöden avseende Leasing- Leverantörs- Räntebärande
finansiella skulder skulder skulder skulder Totalt
(inkl. finansiella kostnader)
1.10 2023 - 31.3 2024 1,4 25,3 23,7 50,4
1.4 2024 - 30.9 2024 1,4 23,4 24,7
1.10 2024 - 30.9 2025 2,5 37,8 40,2
1.10 2025 - 30.9 2026 1,1 36,9 38,0
1.10 2026 - 30.9 2027 0,4 25,6 26,0
1.10 2027 - 30.9 2028 0,3 24,4 24,8
1.10 2028 - 0,2 70,5 70,7
Totalt 7,3 25,3 242,3 274,9

NEDSKRIVNINGSPRÖVNING

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 2 243 (2 218), varav i moderbolaget 1 695 (1 698). Landpersonalens antal var 472 (454) och sjöpersonalens 1 771 (1 764). Under jämförelseperioden var ännu delar av både sjö- och landpersonalen permitterad.

Utöver koncernens egen personal bemannades Viking XPRS med i medeltal 44 (179) personer anställda av ett bemanningsföretag. Från och med omflaggningen till finsk flagg den 6 mars 2023 bemannas fartyget med egen personal.

Bolaget har under vintern haft omställnings- respektive MBL förhandlingar för den finska och svenska delen av landpersonalen på grund av att bolagets flotta har minskat. Landarbetet och personalen har omorganiserats för att passa den mindre flottan och därför har omställningsförhandlingar förts och kostnadsmassan krympts.

Riskfaktorer

Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, det ekonomiska resultatet samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. De geopolitiska riskerna har i viss mån ökat.

Koncernen har per 30 september 2023 inte några fastprisavtal på bunkerinköp eller motsvarande derivatkontrakt, men bolaget har ett ikraftvarande avtal gällande LNG-leveranser fram till september 2024. De stigande marknadsräntorna påverkar finansnettot negativt. 81% av koncernens krediter är bundna till rörlig ränta, medan 19% har en fast ränta.

Utsikter för verksamhetsåret 2023

Utsikterna för verksamhetsåret 2023 är oförändrade jämfört med delårsrapporten per den 30 juni 2023, vilket innebär att resultatet före skatt förväntas bli betydligt bättre än föregående år under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå.

Händelser efter balansdagen

Ledningen känner inte till några övriga väsentliga händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten.

Mariehamn den 26 oktober 2023

VIKING LINE ABP
 

Jan Hanses
Verkställande direktör

Finansiella uppgifter

Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-standardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2022. Siffrorna är oreviderade.

Koncernens
resultaträkning

2023 2022 2023 2022 2022
MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12

OMSÄTTNING 152,9 170,4 379,2 370,2 494,7

Övriga 0,0 0,5 8,9 8,8 24,1
rörelseintäkter

Kostnader
Varor och tjänster 33,1 39,9 87,0 88,0 117,4
Kostnader för löner 27,9 28,9 81,0 79,3 104,7
och
anställningsförmåner
Avskrivningar och 6,9 6,7 20,4 19,4 26,5
nedskrivningar
Övriga 49,8 68,5 147,4 173,4 231,8
rörelsekostnader
117,7 144,0 335,7 360,1 480,5

RÖRELSERESULTAT 35,3 26,9 52,4 18,9 38,3

Finansiella intäkter 0,6 -0,2 1,5 0,0 0,3
Finansiella kostnader -2,3 -2,6 -8,5 -8,3 -12,3
Andel av resultat 0,6 -0,1 -1,9 0,9 2,0
efter
skatt från
intresseföretag
redovisade
enligt
kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER 34,2 24,1 43,4 11,4 28,3

Inkomstskatter -6,6 -4,9 -8,9 -2,0 -5,3

RÄKENSKAPSPERIODENS 27,6 19,3 34,6 9,5 23,0
RESULTAT

Resultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare 27,6 19,3 34,6 9,5 23,0

Resultat per aktie 1,60 1,12 2,00 0,55 1,33
före och
efter utspädning,
euro

Koncernens rapport
över
totalresultat

2023 2022 2023 2022 2022
MEUR 1.7-30.9 1.7-30.9 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12

RÄKENSKAPSPERIODENS 27,6 19,3 34,6 9,5 23,0
RESULTAT

Poster som kan komma
att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser 0,7 -0,4 -0,9 -1,4 -1,9

Poster som inte
kommer att
överföras till
resultaträkningen
Förändring av
verkligt värde
för finansiella
tillgångar  
värderade till 1,2 - 1,2 - -
verkligt
värde via övrigt
totalresultat

Övrigt totalresultat 1,9 -0,4 0,3 -1,4 -1,9

RÄKENSKAPSPERIODENS 29,5 18,9 34,8 8,0 21,1
TOTALRESULTAT

Totalresultat
hänförligt
till:
Moderbolagets ägare 29,5 18,9 34,8 8,0 21,1

Koncernens resultaträkning per kvartal

2023 2023 2023 2022 2022
MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3

OMSÄTTNING 152,9 132,4 93,9 124,5 170,4

Övriga rörelseintäkter 0,0 0,1 8,8 15,2 0,5

Kostnader
Varor och tjänster 33,1 31,3 22,6 29,4 39,9
Kostnader för löner och 27,9 28,6 24,5 25,4 28,9
anställningsförmåner
Avskrivningar och 6,9 6,8 6,7 7,2 6,7
nedskrivningar
Övriga rörelsekostnader 49,8 47,8 49,8 58,4 68,5
117,7 114,5 103,6 120,3 144,0

RÖRELSERESULTAT 35,3 18,0 -0,9 19,4 26,9

Finansiella intäkter 0,6 0,6 0,3 0,3 -0,2
Finansiella kostnader -2,3 -3,4 -2,8 -4,0 -2,6
Andel av resultat efter 0,6 -1,6 -1,0 1,2 -0,1
skatt från
intresseföretag
redovisade enligt
kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER 34,2 13,6 -4,4 16,9 24,1

Inkomstskatter -6,6 -2,9 0,7 -3,3 -4,9

RÄKENSKAPSPERIODENS 27,6 10,6 -3,7 13,6 19,3
RESULTAT

Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare 27,6 10,6 -3,7 13,6 19,3

Resultat per aktie före 1,60 0,61 -0,21 0,79 1,12
och efter utspädning,
euro

Koncernens rapport över totalresultat per kvartal

2023 2023 2023 2022 2022
MEUR Q3 Q2 Q1 Q4 Q3

RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 27,6 10,6 -3,7 13,6 19,3

Poster som kan komma att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser 0,7 -1,3 -0,3 -0,5 -0,4

Poster som inte kommer att
överföras till
resultaträkningen
Förändring av verkligt värde
för finansiella tillgångar 
värderade till verkligt värde 1,2 - - - -
via övrigt totalresultat

Övrigt totalresultat 1,9 -1,3 -0,3 -0,5 -0,4

RÄKENSKAPSPERIODENS 29,5 9,3 -4,0 13,1 18,9
TOTALRESULTAT

Totalresultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare 29,5 9,3 -4,0 13,1 18,9

Koncernens balansräkning

MEUR 30.9.2023 30.9.2022 31.12.2022

TILLGÅNGAR

Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar 4,6 2,9 2,8
Markområden 0,5 0,5 0,5
Byggnader och konstruktioner 1,6 1,6 1,6
Ombyggnadskostnader för hyrda 1,0 1,2 1,1
fastigheter
Fartyg 436,5 437,3 429,6
Maskiner och inventarier 2,4 2,2 2,3
Nyttjanderätter 4,7 4,2 4,4
Finansiella tillgångar
värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 14,2 0,0 10,6
Innehav redovisade enligt 30,9 33,4 34,6
kapitalandelsmetoden
Fordringar 0,7 - -
Långfristiga tillgångar totalt 497,1 483,2 487,3

Kortfristiga tillgångar
Varulager 14,7 14,4 14,0
Inkomstskattefordringar 0,1 0,1 0,1
Kundfordringar och övriga 46,8 43,7 36,7
fordringar
Likvida medel 88,6 116,3 89,0
Kortfristiga tillgångar totalt 150,2 174,5 139,8

Anläggningstillgångar som - 3,2 2,4
innehas för försäljning

TILLGÅNGAR TOTALT 647,3 661,0 629,5

EGET KAPITAL OCH SKULDER

Eget kapital
Aktiekapital 1,8 1,8 1,8
Fonder 50,8 49,7 49,7
Omräkningsdifferenser -3,8 -3,1 -3,4
Balanserade vinstmedel 269,5 229,0 242,4
Eget kapital hänförligt till 318,4 277,4 290,5
moderbolagets ägare

Eget kapital totalt 318,4 277,4 290,5

Långfristiga skulder
Uppskjutna skatteskulder 37,4 32,4 36,1
Räntebärande skulder 158,6 219,6 186,3
Leasingskulder 4,3 4,5 4,5
Långfristiga skulder totalt 200,3 256,5 226,8

Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder 36,7 39,7 36,7
Leasingskulder 2,5 2,3 2,4
Inkomstskatteskulder 7,4 - 0,0
Leverantörsskulder och övriga 82,0 85,1 73,0
skulder
Kortfristiga skulder totalt 128,6 127,1 112,2

Skulder totalt 328,9 383,6 339,0

EGET KAPITAL OCH SKULDER 647,3 661,0 629,5
TOTALT

Koncernens kassaflödesanalys

2023 2022 2022
MEUR 1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12

AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens resultat 34,6 9,5 23,0
Justeringar
  Avskrivningar och 20,4 19,4 26,5
nedskrivningar
  Försäljningsvinster/ -8,9 -0,4 -13,1
-förluster från långfristiga
tillgångar
  Resultatandel från 1,9 -0,9 -2,0
intresseföretag
  Övriga poster som inte ingår -0,6 -0,4 -2,8
i kassaflödet
  Räntekostnader och övriga 8,1 7,4 10,8
finansiella kostnader
  Ränteintäkter och övriga -1,4 0,0 -0,3
finansiella intäkter
  Dividendintäkter 0,0 0,0 0,0
  Inkomstskatter 8,9 2,0 5,3

Förändring av rörelsekapital
  Förändring av kundfordringar -10,0 -18,0 -11,0
och övriga fordringar
  Förändring av varulager -0,7 -4,5 -4,0
  Förändring av 7,2 17,4 5,8
leverantörsskulder och övriga
skulder

Erlagda räntor -5,5 -4,8 -7,0
Erlagda finansiella kostnader -0,1 -1,8 -3,1
Erhållna räntor 1,1 - -
Erhållna finansiella intäkter 0,2 0,0 0,3
Erlagda skatter -0,3 -0,4 0,0

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN 54,9 24,6 28,4
AFFÄRSVERKSAMHETEN

INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg -25,0 -13,0 -14,1
Investeringar i övriga -3,2 -0,6 -0,8
immateriella och materiella
tillgångar
Investeringar i finansiella
tillgångar värderade till 
verkligt värde via övrigt -2,1 - -10,6
totalresultat
Investeringar i innehav 0,0 - -
redovisade enligt
kapitalandelsmetoden
Försäljning av fartyg 11,1 - 18,0
Försäljning av övriga 0,1 0,2 0,4
immateriella och materiella
tillgångar
Förändring av långfristiga -0,7 5,9 5,9
fodringar
Erhållna dividender från 1,7 1,4 1,4
intresseföretag
Erhållna dividender från 0,0 0,0 0,0
övriga

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -18,0 -6,1 0,2
INVESTERINGAR

FINANSIERING
Ökning av lån - 40,0 40,0
Amortering av lån -28,5 -54,8 -91,4
Amortering av leasingskulder -1,9 -2,0 -2,7
Erlagda dividender -6,9 - -

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -37,4 -16,8 -54,1
FINANSIERING 

FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -0,5 1,7 -25,5
Likvida medel vid 89,0 114,6 114,6
räkenskapsperiodens början

LIKVIDA MEDEL VID 88,6 116,3 89,0
RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT

Rapport över förändringar
i koncernens eget kapital

Eget kapital
hänförligt
till
moderbolagets
ägare

Aktie- Omräknings- Balanserade Eget
kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt

EGET KAPITAL 1.1.2023 1,8 49,7 -3,4 242,4 290,5

Räkenskapsperiodens 34,6 34,6
resultat
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,4 -0,5 -0,9
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via 1,2 0,0 1,2
övrigt totalresultat
Räkenskapsperiodens - 1,2 -0,4 34,0 34,8
totalresultat

Dividend -6,9 -6,9
Transaktioner med - - - -6,9 -6,9
moderbolagets ägare

EGET KAPITAL 30.9.2023 1,8 50,8 -3,8 269,5 318,4

Eget kapital
hänförligt
till
moderbolagets
ägare

Aktie- Omräknings- Balanserade Eget
kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt

EGET KAPITAL 1.1.2022 1,8 49,7 -2,2 220,1 269,4

Räkenskapsperiodens 9,5 9,5
resultat
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,9 -0,6 -1,4
Räkenskapsperiodens - 0,0 -0,9 8,9 8,0
totalresultat

Dividend - -
Transaktioner med - - - - -
moderbolagets ägare

EGET KAPITAL 30.9.2022 1,8 49,7 -3,1 229,0 277,4

Nyckeltal

2023 2022 2022
1.1-30.9 1.1-30.9 1.1-31.12

Eget kapital per aktie, euro 18,43 16,05 16,81
Soliditet 50,5 % 43,2 % 47,0 %

Investeringar, Meur 30,3 13,5 25,5
- i % av omsättningen 8,0 % 3,7 % 5,2 %

Passagerare 3 818 810 3 726 104 4 945 564
Fraktenheter 93 565 87 408 117 777

Antal årsanställda, medeltal 2 243 2 218 2 203

Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier.

Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning - erhållna förskott).

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur uppstå.