Söndag 24 November | 03:30:35 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-02-14 08:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-25 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-16 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-24 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2024-04-23 - Årsstämma
2024-04-23 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-16 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-27 - 15-10 2023-Q3
2023-08-25 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-28 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.40 EUR
2023-04-27 - Årsstämma
2023-04-27 - 15-10 2023-Q1
2023-02-17 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-28 - 15-10 2022-Q3
2022-08-26 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-04-28 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2022-04-27 - Årsstämma
2022-04-27 - 15-10 2022-Q1
2022-02-18 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-22 - Extra Bolagsstämma 2021
2021-08-26 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-28 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2021-05-27 - Årsstämma
2021-02-18 - Bokslutskommuniké 2020
2020-08-20 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-05-14 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2020-05-13 - Årsstämma
2020-02-13 - Bokslutskommuniké 2019
2019-08-20 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-04-26 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.20 EUR
2019-04-25 - Årsstämma
2019-02-14 - Bokslutskommuniké 2018
2018-11-15 - Kvartalsrapport 2018-Q3
2018-08-16 - Kvartalsrapport 2018-Q2
2018-05-17 - Kvartalsrapport 2018-Q1
2018-04-19 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.20 EUR
2018-04-18 - Årsstämma
2018-02-15 - Bokslutskommuniké 2017
2017-11-17 - Kvartalsrapport 2017-Q3
2017-08-17 - Kvartalsrapport 2017-Q2
2017-05-18 - Kvartalsrapport 2017-Q1
2017-04-21 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.40 EUR
2017-04-20 - Årsstämma
2017-02-16 - Bokslutskommuniké 2016
2016-11-16 - Kvartalsrapport 2016-Q3
2016-08-18 - Kvartalsrapport 2016-Q2
2016-05-18 - Kvartalsrapport 2016-Q1
2016-04-21 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.95 EUR
2016-04-20 - Årsstämma
2016-02-23 - Bokslutskommuniké 2015
2015-11-12 - Kvartalsrapport 2015-Q3
2015-08-20 - Kvartalsrapport 2015-Q2
2015-05-13 - Kvartalsrapport 2015-Q1
2015-04-23 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.70 EUR
2015-04-22 - Årsstämma
2015-02-19 - Bokslutskommuniké 2014
2014-11-13 - Kvartalsrapport 2014-Q3
2014-08-18 - Kvartalsrapport 2014-Q2
2014-05-15 - Kvartalsrapport 2014-Q1
2014-04-17 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2014-04-16 - Årsstämma
2014-02-13 - Bokslutskommuniké 2013
2013-11-14 - Kvartalsrapport 2013-Q3
2013-08-15 - Kvartalsrapport 2013-Q2
2013-05-15 - Kvartalsrapport 2013-Q1
2013-04-22 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2013-04-19 - Årsstämma
2013-02-14 - Bokslutskommuniké 2012
2012-11-15 - Kvartalsrapport 2012-Q3
2012-08-16 - Kvartalsrapport 2012-Q2
2012-05-09 - Kvartalsrapport 2012-Q1
2012-04-19 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2012-04-18 - Årsstämma
2012-02-16 - Bokslutskommuniké 2011
2011-11-17 - Kvartalsrapport 2011-Q3
2011-08-24 - Kvartalsrapport 2011-Q2
2011-05-19 - Kvartalsrapport 2011-Q1
2011-04-18 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.65 EUR
2011-04-15 - Årsstämma
2011-02-17 - Bokslutskommuniké 2010
2010-09-14 - Kvartalsrapport 2010-Q3
2010-06-15 - Kvartalsrapport 2010-Q2
2010-03-11 - Kvartalsrapport 2010-Q1
2010-02-12 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.70 EUR
2010-02-11 - Årsstämma
2009-02-12 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2008-02-07 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.00 EUR
2007-02-08 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.50 EUR
2006-02-06 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.00 EUR
2004-12-22 - X-dag bonusutdelning VIK1V 1
2004-02-05 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 2.00 EUR
2003-02-06 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.35 EUR
2002-02-07 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.50 EUR
2001-02-08 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 0.84 EUR
2000-02-10 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 1.68 EUR
1999-02-11 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 2.35 EUR
1998-02-13 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 10.00 EUR
1997-02-05 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 8.00 EUR
1996-02-05 - X-dag ordinarie utdelning VIK1V 8.00 EUR

Beskrivning

LandFinland
ListaMid Cap Helsinki
SektorSällanköp
IndustriResor & Fritid
Viking Line är verksamt inom sjöfart. Idag erbjuder bolaget passagerartransport, resetjänster, rekreation och godstransporter via bolagets fartyg. Resmålen återfinns inom den finska, baltiska - och ryska marknaden. Utöver huvudverksamheten anordnar Viking Line event för grupp- och sportresor, samt med upplevelsepaket på land. Bolaget grundades ursprungligen 1959 och har sitt huvudkontor i Mariehamn, Åland.
2024-04-23 08:00:00

Viking Line Abp                     VERKSAMHETSÖVERSIKT                          23.04.2024, kl. 09.00
Något svagare efterfrågan första kvartalet

JANUARI-MARS2024

(jämfört med januari-mars2023)
  • Omsättningen uppgick till 93,2Meur(93,9 Meur).
  • Övriga rörelseintäkter var 0,4Meur(8,8Meur).
  • Rörelseresultatet uppgicktill-10,4Meur(-0,9Meur).
  • Finansnettotblev-3,8Meur(-3,7Meur).
  • Resultat före skatter uppgicktill-14,2Meur(-4,6Meur, inklusive Rosellas realisationsvinst om 8,6 Meur).
  • Resultatet efter skatter var -14,3Meur(-3,9Meur).
  • Investeringarna i främst Viking Cinderella och Birka Gotland uppgick till 10,2 Meur (3,9 Meur).

Utsikter för hela verksamhetsåret 2024

En betydande osäkerhet föreligger fortsättningsvis på grund av det geopolitiska läget och dess inverkan på energipriser, inflation, räntor och valutor samt den inverkan de nämnda osäkerhetsfaktorerna kan komma att ha på resebenägenhet, efterfrågan, konsumtionsmönster och kostnader. Under början av 2023 avyttrades Rosella. Under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå och att resebenägenheten håller i sig bedömer styrelsen att resultatet före skatter 2024 förväntas vara i nivå med 2023 om inte realisationsvinst om 8,6 Meur från försäljning av Rosella 2023 medräknas, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.

VD JAN HANSES KOMMENTERAR

Utfallet av årets första kvartal, rensat från engångsposter, blev något svagare än förväntat. Efter årsskiftet kunde man notera en efterfrågeavmattning på marknaden. Den svaga ekonomiska utvecklingen i Finland och Sverige har medfört en ökad försiktighet bland konsumenterna. Detta tar sig främst uttryck i en svagare ombordkonsumtion i jämförelse med motsvarande period i fjol. Däremot är det glädjande att biljettprisuttaget har nått vårt mål att kompensera för kostnaden för utsläppsrättigheter som utgår från och med årsskiftet. 

Kvartalet belastades av engångskostnader i joint-venture bolaget Gotland Alandia Cruises för uppstarten av Birka Gotlands trafik. Därutöver genomgick Viking Cinderella en omfattande dockning innan omflaggningen till finsk flagg. Främst uppgraderades hyttavdelningarna på fartyget, där närmare 300 hytter totalförnyades. Även flera allmänna utrymmen totalrenoverades. Den 8 mars inledde Viking Cinderella trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm, som därmed åter trafikeras med två fartyg. I februari dockades Birka Gotland inför kryssningstrafiken mellan Stockholm och Mariehamn samt till Visby på Gotland. Trafiken inleddes den 20 mars 2024. Även denna dockning var omfattande med flera ombyggnationer ombord.

Som en följd av dessa omfattande omdisponeringar har fartygspersonalen på Viking Cinderella kunnat omplaceras till bland annat Birka Gotland samt till rederiets övriga fartyg. Under dessa arbetsdryga verksamhetsförändringar har personalens prestation varit utmärkt och serviceleveransen har fortsatt hållit en hög nivå.  Det är i detta sammanhang glädjande att konstatera att omdisponeringarna samt utökningen av trafiken på Helsingfors har medfört för oss nyrekrytering av sjöpersonal.

Vår verksamhet påverkas för tillfället mycket av kommande miljönormer. Från och med detta år faller vår verksamhet inom systemet för utsläppshandel vilket innebär att vi påförs en kostnadsbelastning som vi på medellång sikt enbart delvis kan anpassa oss till genom fortsatt arbete med energieffektiviteten.

Slutligen kan jag konstatera att det första kvartalet år 2024 har medfört förändringar i vår verksamhet med utökad trafik på Helsingfors och igångkörningen av Birka Gotland i samarbete med Gotlandsbolaget.

Jag vill rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete.Ett stort tack går även till vår personal som tålmodigt kämpat under det första kvartalet.

NYCKELTAL SAMMANFATTNING

2024 2023 2023
MEUR 1.1-31.3 1.1-31.3 1.1-31.12

Omsättning 93,2 93,9 491,4
Övriga rörelseintäkter 0,4 8,8 9,1
Rörelseresultat -10,4 -0,9 55,0
Resultat före skatter -14,2 -4,6 45,4
Räkenskapsperiodens resultat -14,3 -3,9 36,3

TRAFIK OCH MARKNAD

Koncernen bedrev under den större delen av rapportperioden passagerar- och frakttrafik med fem fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Den 20 mars inledde fartyget Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, sin kryssningstrafik från Stockholm. Innan trafikstart genomfördes en större dockning av fartyget.

Viking Cinderella dockades under perioden 1 till 19 januari. Därefter återgick hon till dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn fram till den 4 mars för att den 8 mars inleda trafik på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm. Viking Cinderella var ur trafik 4 dagar i samband med att hon den 5 mars avfördes ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 5 mars finsk flagg.

Under jämförelseperioden trafikerade Rosella mellan Mariehamn och Kapellskär fram till den 8 januari, varefter hon togs ur trafik. Viking XPRS var ur trafik tre dagar i samband med att hon den 6 mars 2023 avfördes ur det estniska bare-boat registret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 6 mars 2023 finsk flagg.

Antalet passagerare på koncernens fartyg uppgick under rapportperioden till 871 828 (888 725). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 34,6 % (35,4 %).

Marknadsefterfrågan på resor har som helhet  i trafikområdet mattats av under årets första kvartal. I trafiken mellan Finland och Sverige noterar vi en försvagning av efterfrågan medan trafiken mellan Finland och Estland växte en aning. Hushållens försvagade ekonomi och en svag kronkurs har verkat hämmande på möjligheterna att öka beläggning och kapacitetsgrad under årets första kvartal.

Perioden innehåller jämförelsestörande trafikavbrott i form av dockningar av fartyg både hos Viking Line och konkurrenterna.

Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 32 993 fraktenheter (33 736). Koncernens fraktmarknadsandel var uppskattningsvis 17,4 % (17,5 %). Den fortsatt osäkra ekonomiska utvecklingen i vårt trafikområde ger att den totala transporterade fraktvolymen är på samma nivå som föregående år. Till följd av detta minskade antal transporterade fraktenheter för Viking Line, vilket också berodde på de politiska strejker som värkställdes under perioden i Finland.

Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 29,9 % (26,8 %).

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI - MARS 2024

Koncernens omsättning minskade med 0,7 % till 93,2 Meur under perioden 1 januari-

31 mars 2024 (93,9 Meur 1 januari-31 mars 2023). Rörelseresultatet uppgick till -10,4 Meur (-0,9 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till -14,2 Meur (-4,6 Meur). I jämförelsesiffrorna ingår realisationsvinsten för försäljningen av Rosella vilken uppgick till 8,6 Meur. Resultat före skatter exklusive försäljningsvinsten 2023 skulle ha uppgått till -13,2 Meur.

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 0,8% till 79,7 Meur (80,4 Meur), medan fraktintäkterna var 12,7 Meur (12,7 Meur) och övriga intäkter 0,8 Meur (0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 71,7 Meur (71,3 Meur).

Driftskostnaderna ökade med 1,1 % till 75,1 Meur (74,2 Meur). Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 14,4 % eller 3,5 Meur. Övriga rörelsekostnader minskade med 5,5 % eller 2,7 Meur. De minskade driftskostnaderna beror på lägre bränslekostnader, som minskade med 15,4 % eller 2,7 Meur.

INVESTERING OCH FINANSIERING

Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 31 mars 2024 till 10,2 Meur (3,9 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 10,9 % av omsättningen (4,1 %). Huvuddelen av investeringarna kan tillskrivas dockningen av Viking Cinderella som var omfattande. Investeringen understryker vårt engagemang för att hålla fartyget i trafik och vara en del av vår flotta många år framöver. Den andra delen av de totala investeringarna kan härledas till Birka Gotland och igångsättandet av henne. Satsningen på fartyget görs tillsammans med Gotlandsbolaget där respektive part står för 50 % av investeringen.

Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 mars 2024 till 141,1 Meur (176,5 Meur).

Soliditeten var 50,5 % jämfört med 47,8 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av mars till 65,7 Meur (79,8 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 0,1 Meur (0,1 Meur).

Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 1,3 Meur (-5,7 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -10,1 Meur (7,3 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -10,8 Meur (-10,8 Meur).

Merparten av koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.

Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft.

Viking Lines Abp:s ägarandel i Rederiaktiebolaget Eckerö har sedan 22 november 2023 överskridit 20 %, varför Rederiaktiebolaget Eckerö sedan dess redovisas som ägarintressebolag enligt kapitalandelsmetoden. En initial positiv resultateffekt om 2,5 Meur uppstod vid övergången och påverkade således resultat för 2023.

Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.3.2024:

MEUR
Framtida kassaflöden Leasing- Leverantörs- Räntebärande
avseende
finansiella skulder skulder skulder skulder Totalt
(inkl. finansiella
kostnader)
1.4 2024 - 30.9 2024 1,4 26,1 23,4 50,9
1.10 2024 - 31.3 2025 1,4 22,9 24,3
1.4 2025 - 31.3 2026 2,2 29,6 31,8
1.4 2026 - 31.3 2027 0,6 35,2 35,9
1.4 2027 - 31.3 2028 0,4 25,1 25,5
1.4 2028 - 31.3 2029 0,2 20,6 20,8
1.4 2029 - 0,2 63,1 63,2
Totalt 6,5 26,1 219,8 252,4

NEDSKRIVNINGSPRÖVNING

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 2 149 (1 993), varav i moderbolaget 1 680 (1 487). Landpersonalens antal var 454 (466) och sjöpersonalens 1 694 (1 527). Den 5 mars flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.

Under jämförelseperioden bemannades Viking XPRS utöver koncernens egen personal med i medeltal 131 personer anställda av ett bemanningsföretag. Från och med omflaggningen till finsk flagg den 6 mars 2023 bemannas fartyget med endast egen personal.

RISKFAKTORER

Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skade- och finansiella risker. Riskerna är fortsättningsvis de samma som då årsbokslutet publicerades.

Fluktuationerna i bunkerpriserna har en direkt inverkan på koncernens resultat. För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen per 31 mars 2024 ingångna fastprisavtal på delar av bunkerinköpen för början av året till och med juni 2024.

Från och med 1 januari 2024 bokför och redovisar Viking Line kostnader för utsläppsrätter i enlighet med EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). Utsläppsrätterna ska överlämnas första gången senast 30 september 2025. Viking Line har för att minska prisrisken inlett införskaffandet av utsläppsrätter. Viking Lines strategi är tills vidare att införskaffa utsläppsrätter löpande för att eftersträva en kostnadseffekt motsvarande medelpris och förbrukning.

Bolagets räntebärande skulder uppgick till 177,8 miljoner euro per 31 mars 2024, av vilka 84,3 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuationer i räntenivån kan ha en negativ effekt på bolagets finansieringskostnader och öka kostnaderna för finansiering i framtiden.

UTSIKTER FÖR VERKSAMHETSÅRET 2024

En betydande osäkerhet föreligger fortsättningsvis på grund av det geopolitiska läget och dess inverkan på energipriser, inflation, räntor och valutor samt den inverkan de nämnda osäkerhetsfaktorerna kan komma att ha på resebenägenhet, efterfrågan, konsumtionsmönster och kostnader. Under början av 2023 avyttrades Rosella. Under förutsättning att energipriserna bibehålls på nuvarande nivå och att resebenägenheten håller i sig bedömer styrelsen att resultatet före skatter 2024 förväntas vara i nivå med 2023 om inte realisationsvinst om 8,6 Meur från försäljning av Rosella 2023 medräknas, vilket är samma slutsats som vid senaste rapporttillfälle.

HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN

Ledningen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka verksamhetsöversikten. Finlands regering har beslutat att höja farledsavgifterna från och med 2025. Beslutet har ingen resultateffekt för detta verksamhetsår.

Mariehamn den 22 april 2024

VIKING LINE ABP
 

Jan Hanses
Verkställande direktör

Finansiella uppgifter
Ledningens verksamhetsöversikt är sammanställd i enlighet med IFRS-redovisningsstandardernas bokförings- och värderingsprinciper. De tillämpade redovisnings- och beräkningsprinciperna är samma som i bokslutet för år 2023. Siffrorna är oreviderade.
 

Koncernens
resultaträkning

2024 2023 2023
MEUR 1.1-31.3 1.1-31.3 1.1-31.12

OMSÄTTNING 93,2 93,9 491,4

Övriga rörelseintäkter 0,4 8,8 9,1

Kostnader
Varor och tjänster 21,5 22,6 113,7
Kostnader för löner och 28,0 24,5 108,5
anställningsförmåner
Avskrivningar och 7,5 6,7 27,5
nedskrivningar
Övriga rörelsekostnader 47,1 49,8 195,9
104,1 103,6 445,5

RÖRELSERESULTAT -10,4 -0,9 55,0

Finansiella intäkter 0,9 0,3 2,8
Finansiella kostnader -3,4 -2,8 -11,8
Andel av resultat efter -1,2 -1,2 -0,6
skatt från intresse- och
joint venture
företag redovisade enligt
kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER -14,2 -4,6 45,4

Inkomstskatter -0,1 0,7 -9,2

RÄKENSKAPSPERIODENS -14,3 -3,9 36,3
RESULTAT

Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -14,3 -3,9 36,3

Resultat per aktie före -0,82 -0,23 2,10
och efter utspädning,
euro

Koncernens rapport över
totalresultat

2024 2023 2023
MEUR 1.1-31.3 1.1-31.3 1.1-31.12

RÄKENSKAPSPERIODENS -14,3 -3,9 36,3
RESULTAT

Poster som kan komma att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,9 -0,3 0,0

Poster som inte kommer
att överföras till
resultaträkningen
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via 0,0 - 1,5
övrigt totalresultat

Övrigt totalresultat -0,9 -0,3 1,5

RÄKENSKAPSPERIODENS -15,1 -4,2 37,8
TOTALRESULTAT

Totalresultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare -15,1 -4,2 37,8

KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL

2024 2023 2023 2023 2023
MEUR Q1 Q4 Q3 Q2 Q1

OMSÄTTNING 93,2 112,2 152,9 132,4 93,9

Övriga rörelseintäkter 0,4 0,3 0,0 0,1 8,8

Kostnader
Varor och tjänster 21,5 26,7 33,1 31,3 22,6
Kostnader för löner och 28,0 27,5 27,9 28,6 24,5
anställningsförmåner
Avskrivningar och 7,5 7,1 6,9 6,8 6,7
nedskrivningar
Övriga rörelsekostnader 47,1 48,5 49,8 47,8 49,8
104,1 109,8 117,7 114,5 103,6

RÖRELSERESULTAT -10,4 2,7 35,3 18,0 -0,9

Finansiella intäkter 0,9 1,3 0,6 0,6 0,3
Finansiella kostnader -3,4 -3,3 -2,3 -3,4 -2,8
Andel av resultat efter -1,2 1,4 0,6 -1,6 -1,2
skatt från intresse- och
joint
venture företag redovisade
enligt kapitalandelsmetoden

RESULTAT FÖRE SKATTER -14,2 2,0 34,2 13,6 -4,6

Inkomstskatter -0,1 -0,3 -6,6 -2,9 0,7

RÄKENSKAPSPERIODENS -14,3 1,7 27,6 10,6 -3,9
RESULTAT

Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare -14,3 1,7 27,6 10,6 -3,9

Resultat per aktie före och -0,82 0,10 1,60 0,61 -0,23
efter utspädning, euro

KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL

2024 2023 2023 2023 2023
MEUR Q1 Q4 Q3 Q2 Q1

RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT -14,3 1,7 27,6 10,6 -3,9

Poster som kan komma att
överföras till
resultaträkningen
Omräkningsdifferenser -0,9 1,0 0,7 -1,3 -0,3

Poster som inte kommer att
överföras till
resultaträkningen
Omvärdering av finansiella
tillgångar värderade
till verkligt värde via 0,0 0,3 1,2 - -
övrigt totalresultat

Övrigt totalresultat -0,9 1,3 1,9 -1,3 -0,3

RÄKENSKAPSPERIODENS -15,1 3,0 29,5 9,3 -4,2
TOTALRESULTAT

Totalresultat hänförligt
till:
Moderbolagets ägare -15,1 3,0 29,5 9,3 -4,2

Koncernens balansräkning

MEUR 31.3.2024 31.3.2023 31.12.2023

TILLGÅNGAR

Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar 6,1 3,1 5,4
Markområden 0,5 0,5 0,5
Byggnader och konstruktioner 1,6 1,5 1,6
Ombyggnadskostnader för hyrda 1,0 1,0 0,9
fastigheter
Fartyg 436,9 426,9 435,3
Maskiner och inventarier 2,6 2,3 2,6
Nyttjanderätter 4,3 4,0 4,7
Finansiella tillgångar
värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 0,0 10,6 0,0
Innehav redovisade enligt 48,6 35,2 49,8
kapitalandelsmetoden
Fordringar 0,5 - 0,6
Långfristiga tillgångar totalt 502,2 485,1 501,5

Kortfristiga tillgångar
Varulager 13,9 13,9 12,7
Inkomstskattefordringar 0,1 0,1 0,1
Kundfordringar och övriga 45,8 41,6 40,1
fordringar
Likvida medel 65,7 79,8 85,3
Kortfristiga tillgångar totalt 125,4 135,5 138,3

TILLGÅNGAR TOTALT 627,6 620,6 639,8

EGET KAPITAL OCH SKULDER

Eget kapital
Aktiekapital 1,8 1,8 1,8
Fonder 49,7 49,7 49,7
Omräkningsdifferenser -3,6 -3,4 -3,2
Balanserade vinstmedel 260,3 240,0 275,0
Eget kapital hänförligt till 308,1 288,1 323,2
moderbolagets ägare

Eget kapital totalt 308,1 288,1 323,2

Långfristiga skulder
Uppskjutna skatteskulder 45,1 35,2 45,2
Räntebärande skulder 141,1 176,5 150,6
Leasingskulder 3,4 4,0 4,0
Övriga skulder 2,0 - 2,3
Långfristiga skulder totalt 191,6 215,7 202,1

Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder 36,7 36,7 36,7
Leasingskulder 2,7 2,3 2,7
Inkomstskatteskulder 0,0 0,0 0,0
Leverantörsskulder och övriga 88,4 77,7 75,1
skulder
Kortfristiga skulder totalt 127,8 116,8 114,5

Skulder totalt 319,5 332,5 316,6

EGET KAPITAL OCH SKULDER 627,6 620,6 639,8
TOTALT

Koncernens kassaflödesanalys

2024 2023 2023
MEUR 1.1-31.3 1.1-31.3 1.1-31.12

AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens resultat -14,3 -3,9 36,3
Justeringar
  Avskrivningar och 7,5 6,7 27,5
nedskrivningar
  Försäljningsvinster/ - -8,8 -8,9
-förluster från långfristiga
tillgångar
  Resultatandel från 1,2 1,2 0,6
intresseföretag
  Övriga poster som inte ingår -0,2 -0,2 -0,7
i kassaflödet
  Räntekostnader och övriga 3,3 2,6 11,2
finansiella kostnader
  Ränteintäkter och övriga -0,6 -0,3 -2,7
finansiella intäkter
  Dividendintäkter - - 0,0
  Inkomstskatter 0,1 -0,7 9,2

Förändring av rörelsekapital
  Förändring av kundfordringar -5,6 -4,9 -3,4
och övriga fordringar
  Förändring av varulager -1,1 0,1 1,3
  Förändring av 11,5 5,0 4,3
leverantörsskulder och övriga
skulder

Erlagda räntor -1,0 -2,4 -10,0
Erlagda finansiella kostnader -0,1 -0,2 -0,3
Erhållna räntor 0,4 0,2 2,7
Erhållna finansiella intäkter 0,2 0,1 0,0
Erlagda skatter 0,0 -0,1 0,0

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN 1,3 -5,7 67,1
AFFÄRSVERKSAMHETEN

INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg -8,9 -3,2 -28,8
Investeringar i övriga -1,2 -0,7 -4,5
immateriella och materiella
tillgångar
Investeringar i finansiella
tillgångar värderade till 
verkligt värde via övrigt - 0,0 -
totalresultat
Investeringar i innehav 0,0 - -3,6
redovisade enligt
kapitalandelsmetoden
Försäljning av fartyg - 11,1 11,1
Försäljning av övriga - 0,1 0,2
immateriella och materiella
tillgångar
Förändring av långfristiga 0,1 - -0,6
fodringar
Erhållna dividender från - - 1,7
intresseföretag
Erhållna dividender från - - 0,0
övriga

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -10,1 7,3 -24,5
INVESTERINGAR

FINANSIERING
Amortering av lån -10,1 -10,1 -36,8
Amortering av leasingskulder -0,7 -0,7 -2,6
Erlagda dividender - - -6,9

NETTOKASSAFLÖDE FRÅN -10,8 -10,8 -46,3
FINANSIERING 

FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -19,7 -9,2 -3,7
Likvida medel vid 85,3 89,0 89,0
räkenskapsperiodens början

LIKVIDA MEDEL VID 65,7 79,8 85,3
RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT

Rapport över
förändringar i
koncernens eget kapital

Eget kapital
hänförligt
till
moderbolagets
ägare

Aktie- Omräknings- Balanserade Eget
kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt

EGET KAPITAL 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2

Räkenskapsperiodens -14,3 -14,3
resultat
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,4 -0,5 -0,9
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via 0,0 0,0 0,0
övrigt totalresultat
Räkenskapsperiodens - 0,0 -0,4 -14,7 -15,1
totalresultat

EGET KAPITAL 31.3.2024 1,8 49,7 -3,6 260,3 308,1

Eget kapital
hänförligt
till
moderbolagets
ägare

Aktie- Omräknings- Balanserade Eget
kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt

EGET KAPITAL 1.1.2023 1,8 49,7 -3,4 244,3 292,4

Räkenskapsperiodens -3,9 -3,9
resultat
Omräkningsdifferenser 0,0 0,0 -0,3 -0,3
Omvärdering av
finansiella tillgångar
värderade
till verkligt värde via -
övrigt totalresultat
Räkenskapsperiodens - 0,0 0,0 -4,2 -4,2
totalresultat

EGET KAPITAL 31.3.2023 1,8 49,7 -3,4 240,0 288,1

NYCKELTAL

2024 2023 2023
1.1-31.3 1.1-31.3 1.1-31.12

Eget kapital per aktie, euro 17,83 16,67 18,71
Soliditet 50,5 % 47,8 % 51,4 %

Investeringar, Meur 10,2 3,9 36,9
- i % av omsättningen 10,9 % 4,1 % 7,5 %

Passagerare 871 828 888 725 4 897 494
Fraktenheter 32 993 33 736 125 269

Antal årsanställda, medeltal 2 149 1 993 2 227

Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier

Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning - erhållna förskott).

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/- 0,1 Meur uppstå.