Fredag 22 November | 23:19:32 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kalender

Tid*
2025-07-17 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-04-29 07:00 Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-04-04 - Årsstämma
2025-02-06 07:00 Bokslutskommuniké 2024
2024-10-23 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-07-18 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-04-24 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-04-11 - Inlösen VOLCAR B 3.59
2024-03-27 - X-dag ordinarie utdelning VOLCAR B 0.00 SEK
2024-03-26 - Årsstämma
2024-02-01 - Bokslutskommuniké 2023
2023-10-26 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-07-20 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-04-27 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-04-04 - X-dag ordinarie utdelning VOLCAR B 0.00 SEK
2023-04-03 - Årsstämma
2023-02-09 - Bokslutskommuniké 2022
2022-10-27 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-07-20 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-05-12 - X-dag ordinarie utdelning VOLCAR B 0.00 SEK
2022-05-11 - Årsstämma
2022-04-28 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-11 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-30 - Kvartalsrapport 2021-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaLarge Cap Stockholm
SektorIndustri
IndustriFordon
Volvo Car är en global biltillverkare. Bolaget fokuserar på design, utveckling, tillverkning, distribution och försäljning av personbilar i premiumsegmentet, med en särskild fokus på helt elektriska bilar. Utöver huvudverksamheten erbjuds andra nya mobilitetstjänster och diverse leasing- och finansieringsmöjligheter. Volvo Car grundades i Göteborg 1927.
2024-09-05 07:00:00

På Volvo Cars fokuserar vi inte på teknik för teknikens skull. Vi utvecklar teknik med människan i centrum som skapar värde, gör bilar säkrare och livet bättre, utan att kompromissa med säkerheten.

Våra mjukvarudefinierade bilar är en viktig del av denna ambition. De förenar nästa generations säkerhet, uppkoppling, data och mjukvara i en och samma produkt. Vi vägleds av vår tekniska färdplan: genom att balansera intern utveckling med smarta partnerskap med globala teknikledare kan vi arbeta snabbt och samtidigt dra nytta av den senaste banbrytande tekniken.

Nya Volvo EX90 är den första Volvobilen som är helt mjukvarudefinierad - den bygger på en centraliserad core compute-arkitektur, möjliggjord av vårt långvariga samarbete med NVIDIA.

EX90:s branschledande core compute-system drivs av ett NVIDIA DRIVE Orin system-on-a-chip (SoC) som kan utföra över 250 biljoner operationer per sekund (TOPS). Detta core compute-beräkningssystem styr allt i bilen - från att driva de djupinlärningsfunktioner som ligger till grund för våra AI-baserade aktiva säkerhets- och körassistanssystem, till att bana väg för framtidens säkra autonoma körning och leverera kundupplevelser i världsklass. 

För att maximera potentialen i vår mjukvarudefinierade bil med en centraliserad core compute-arkitektur för databehandling, tar vi nu samarbetet med NVIDIA till nästa nivå.

Senare under detta årtionde kommer vi att introducera bilar byggda på NVIDIA DRIVE Thor, som har kapacitet för upp till 1 000 TOPs. Det är fyra gånger så många operationer per sekund som en DRIVE Orin SoC, samtidigt som det ger sju gånger högre energieffektivitet.

Integreringen av DRIVE Thor kommer att framtidssäkra vår nästa generation bilar ytterligare. DRIVE Thor, som integrerar NVIDIA Blackwell GPU-arkitekturen, kommer att göra det möjligt för oss att erbjuda ännu mer avancerade körassistans- och säkerhetsfunktioner, möjliggöra utvecklingen av autonom körning och introducera generativa AI-baserade funktioner och upplevelser i bilen.

 "Med NVIDIA DRIVE Thor i våra framtida bilar blir vår egenutvecklade mjukvara mer skalbar över hela vårt produktsortiment." säger Jim Rowan, vd för Volvo Cars. "Det kommer att hjälpa oss att fortsätta förbättra säkerheten i våra bilar och leverera kundupplevelser i världsklass,  samtidigt som vi sänker våra kostnader och ökar våra marginaler."

För att ytterligare utforska potentialen hos AI använder Volvo Cars, genom sitt helägda mjukvarubolag Zenseact, även NVIDIA DGX-systemen - en AI-superdatorplattform optimerad för stora arbetsbelastningar - för att driva utvecklingen av säker autonom körning.

DGX-systemen för träning av AI-modeller kommer att användas innan de implementeras i våra framtida bilar. Med kraften i NVIDIA DGX-plattformen - med dess specialbyggda AI-infrastruktur och optimerade mjukvarustack - kan vi förbättra effektiviteten i träningen av både nuvarande och framtida AI-modeller.

Vårt långvariga samarbete med NVIDIA och användningen av den produktionsbeprövade NVIDIA DRIVE-plattformen har gjort det möjligt för oss att ytterligare fördjupa vår förståelse av säkerhet och tillämpa denna när vi tränar breda AI-modeller. Dessa modeller hjälper våra bilar att bättre förstå världen runt omkring dem, allt i syfte att ytterligare förbättra säkerheten och bekvämligheten i våra bilar samt att utveckla autonom körning.
 

"Superdatorn NVIDIA DGX AI kommer att ge vår AI-träningskapacitet ett rejält lyft och göra vårt interna AI-träningsdatacenter till ett av de största i Norden." säger Anders Bell, Chief Engineering & Technology Officer på Volvo Cars. "Genom att utnyttja NVIDIAs teknik och installera datacentret kan vi snabbt bana väg för högpresterande AI, vilket i slutändan bidrar till att göra våra produkter både säkrare och bättre."