Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Fordon |
Med fem helt eldrivna bilar som redan finns på marknaden och ytterligare fem modeller under utveckling är full elektrifiering fortfarande en viktig pelare i Volvo Cars produktstrategi. Det långsiktiga målet är fortfarande att bli ett helt eldrivet bilföretag, och man siktar också på att nå nettonollutsläpp av växthusgaser 2040.
Volvo Cars kommer att behålla sin ledande position i bilindustrin inom elektrifiering, men har nu beslutat att justera sina elektrifieringsambitioner till följd av förändrade marknadsförhållanden och kundefterfrågan.
Framöver siktar Volvo Cars på att 90 till 100 procent av den globala försäljningsvolymen 2030 ska utgöras av elektrifierade bilar, vilket innebär en blandning av både helt eldrivna modeller och laddhybrider, det vill säga alla bilar som kan laddas med sladd.
De återstående 0 till 10 procenten kommer att göra det möjligt att sälja ett begränsat antal mildhybridmodeller, om så behövs. Detta ersätter bolagets tidigare ambition om att modellprogrammet ska vara helt eldrivet 2030.
År 2025 räknar man med att andelen elektrifierade produkter kommer att ligga på mellan 50 och 60 procent. Långt före slutet av detta årtionde kommer Volvo Cars att ha ett komplett utbud av helt eldrivna bilar tillgängliga. Det kommer att möjliggöra för Volvo Cars att ta steget till full elektrifiering när marknadsförhållandena är lämpliga.
Volvo Cars andel av helt eldrivna bilar uppgick till 26 procent under andra kvartalet 2024, den högsta andelen bland alla jämförbara premiumbiltillverkare. Andelen elektrifierade bilar - elbilar och laddhybrider - uppgick till 48 procent.
Volvo Cars står fast vid sin långsiktiga ambition om full elektrifiering, och bolagets långsiktiga investeringsplan och produktstrategi är fortsatt inriktad på helt elektriska bilar. Justeringen av ambitionerna förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på bolagets investeringsplaner.
Volvo Cars fortsätter att utveckla sina laddhybrid- och mildhybridbilar, vilket ger en balanserad portfölj som möjliggör en smidig övergång till en helt elektrisk framtid.
Sedan företaget presenterade sin ambition att bli helt eldrivet har man lanserat fem helt eldrivna modeller: EX40, EC40, EX30, EM90 och EX90. EX30 är för närvarande rankad som den tredje mest sålda elbilen i Europa, enligt senast tillgängliga branschdata.
Samtidigt har utrullningen av laddinfrastruktur gått långsammare än väntat, statliga incitament har dragits tillbaka på vissa marknader och ytterligare osäkerhet har skapats av de senaste tarifferna på elbilar på olika marknader. Med detta i åtanke fortsätter Volvo Cars att se behovet av en starkare och mer stabil lagstiftning för att stödja övergången till elektrifiering.
De strategiska justeringarna av elektrifieringsambitionerna säkerställer att Volvo Cars har en flexibel plan som möter kundernas preferenser och möjliggör värdeskapande som företag.
"Vi är fast övertygade om att vår framtid är elektrisk", säger Jim Rowan, VD för Volvo Cars. "En elbil ger en överlägsen körupplevelse och ökar möjligheterna att använda avancerad teknik som förbättrar den totala kundupplevelsen. Det är dock tydligt att övergången till elektrifiering inte kommer att vara linjär, och kunder och marknader rör sig i olika hastigheter. Vi är pragmatiska och flexibla, samtidigt som vi behåller en branschledande position inom elektrifiering och hållbarhet."
Uppdaterad plan för minskning av koldioxidutsläpp
Som ett resultat av de justerade ambitionerna för elektrifiering uppdaterar bolaget också sina ambitioner för reduktionen av koldioxidutsläpp, som fortfarande är ledande för fordonsindustrin. Till 2030 siktar bolaget på att ha minskat CO2-utsläppen per bil med 65-75 procent jämfört med 2018 års nivå, en justering av den tidigare ambitionen om 75 procents minskning.
För 2025 siktar bolaget på en minskning med 30-35% jämfört med 2018 års nivå, istället för det tidigare målet om en minskning med 40%.
Volvo Cars planerar att göra ytterligare framsteg bland annat genom att arbeta med sina leverantörer för att fortsätta minska koldioxidutsläppen från material i hela företagets värdekedja.
Under första halvåret 2024 var CO2-utsläppen per bil 25 procent lägre jämfört med 2018 års nivå.
Starka framsteg
Med den lilla SUV:en EX30 som fortsätter att utvecklas starkt och de första kunderna till det helt eldrivna flaggskeppet Volvo EX90 som får sina bilar under den här månaden, är entusiasmen över möjligheterna med Volvo Cars helt eldrivna produktsortiment större än någonsin. EX90 representerar ett paradigmskifte inom teknik, som kommer att driva en ny era för Volvo Cars.
Volvo Cars har också sett intresset för sina laddhybrider öka, med XC60 som den mest sålda laddhybridmodellen i Europa i år, enligt branschdata. Laddhybrider ger kunderna en möjlighet att uppleva en elektrisk körupplevelse om de ännu inte är redo eller har möjlighet att byta till helt elektriska bilar.
Många av företagets laddhybridkunder reser redan mycket med noll utsläpp från avgasröret. Volvo Cars senaste data visar att cirka hälften av de kilometer som tillryggaläggs av de senaste Volvo laddhybridbilarna körs på ren eldrift. Företaget kommer att fortsätta att uppgradera sina laddhybrider för att ytterligare öka elanvändningen och räckvidden och förbättra kundupplevelsen.
Mer information om företagets strategi, investeringsplaner och produktplan kommer att presenteras på Volvo Cars 90/90 event och kapitalmarknadsdag, som hålls idag och imorgon i Göteborg.
Det finstilta- Volvo Cars ambition att minska koldioxidutsläppen per bil omfattar alla utsläpp i Volvo Cars GHG-protokoll utom underkategorin "Produktion och distribution av bränsle och el" inom kategorin "Användning av sålda produkter".
Denna information är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-09-04 13:46 CET.