Beskrivning
Land | Sverige |
---|---|
Lista | Large Cap Stockholm |
Sektor | Industri |
Industri | Fordon |
- Omsättningen för Q3 uppgick till 86,4 mdr SEK (92,8 mdr SEK för Q3 2024)
- Rörelseresultatet för Q3 uppgick till 6,4 mdr SEK (5,8 mdr SEK för Q3 2024)
- Rörelseresultatet för Q3 (exkl. JVs och intresseföretag) uppgick till 6,3 mdr SEK (5,7 mdr SEK för Q3 2024)
- EBIT-marginalen för Q3 uppgick till 7,4 procent (6,2 procent för Q3 2024)
- EBIT-marginalen för Q3 (exkl. JVs och intresseföretag) uppgick till 7,2 procent (6,2 procent för Q3 2024)
- Resultat per aktie före utspädning för Q3 var 1,75 SEK (1,41 SEK för Q3 2024)
- Försäljningsandelen av helt elektriska bilar för Q3 var 22 procent (25 procent för Q3 2024)
- Försäljningsandelen av elektrifierade bilar för Q3 var 45 procent (48 procent för Q3 2024)
Idag rapporterar Volvo Cars ett rörelseresultat (EBIT), för tredje kvartalet 2025 på 6,4 miljarder SEK och en EBIT-marginal på 7,4 procent. Resultatet gynnades av vissa engångsposter, men huvuddelen av förbättringen var effekten av bolagets kostnads- och kassaflödesprogram på 18 miljarder SEK.
Programmet har medfört snabbare minskningar av rörliga och indirekta kostnader än planerat under kvartalet. En del av detta var också de personalneddragningar som Volvo Cars gjort, vilka kommer att slutföras under fjärde kvartalet. Detta innebär en minskning av3 000 positioner, vilket ger Volvo Cars en mer slimmad och agil organisation.
Under tredje kvartalet sålde Volvo Cars 160 514 bilar, vilket är en minskning med 7 procent jämfört med samma period 2024. Bolaget återgick dock till en blygsam försäljningstillväxt i september, driven av rekordförsäljning i Storbritannien och andra marknader som Österrike, Turkiet, Kanada, Brasilien och Mexiko.
Trots ett stabilt resultat reflekterar tredje kvartalet fortsatt den pågående turbulensen i omvärldsekonomin och utmanande marknadsförutsättningar. Genom hela kvartalet fortsatte Volvo Cars utveckling att vara pressad till följd av en krympande total premiummarknad och hård konkurrens, särskilt inom det helt elektriska segmentet.
Omsättningen för kvartalet uppgick till 86,4 miljarder SEK. Kassaflödet under det tredje kvartalet var fortsatt negativt, främst på grund av normala säsongsvariationer från semesterperioden, men också på grund av andra orsaker såsom investeringar i den nya EX60 som lanseras i januari 2026, investeringar i fabriken i Kosice i Slovakien samt upprampningen av ES90 i Chengdu och EX30 i Gent.
"På en tuff marknad levererade vi ett stabilt resultat för tredje kvartalet, och våra kostnads- och kassaflödesåtgärder ger resultat," säger VD Håkan Samuelsson. "Vi återgick till en svag försäljningstillväxt i september och nu ökar vi försäljningen av våra BEV-bilar. Vi är helt i fas inför den mycket viktiga lanseringen av EX60 i januari, i det största och mest populära elbilssegmentet."
Mer detaljer kring bolagets resultat finns i Volvo Cars finansiella rapport: Finansiella rapporter - Volvo Cars.
Framsteg inom regionalisering och elektrifiering
Volvo Cars förnyade fokus på regionalisering är på god väg, eftersom bolaget ger sina regioner ett större operativt ansvar för att skräddarsy produkter och marknadsföring efter respektive marknads behov.
I Kina lanserade Volvo Cars framgångsrikt nästa generations långdistanshybrid, XC70 under augusti. Responsen har varit lovande och visar att den här bilen tydligt möter efterfrågan från kinesiska kunder.
I USA meddelade bolaget att det kommer att lägga till en ny hybridmodell till fabriken i Charleston före slutet av detta decennium. Denna nya modell är ett tillägg till planerna på lokal produktion av bästsäljaren XC60. Tillsammans kommer dessa bilar att förbättra kapacitetsutnyttjandet vid fabriken i Charleston för att bättre kunna betjäna den amerikanska marknaden.
Volvo Cars fortsätter att röra sig mot en elektrisk framtid och utökar stadigt utbudet av helt elektriska bilar. ES90 är nu ute på vägarna, produktionen av EX90 fortsätter att öka efter omfattande mjukvaruuppdateringar och bolagets fabrik i Gent ökar produktionen av EX30 i EU.
Bolaget förbereder sig också för lanseringen av den helt nya, helt eldrivna SUV:en EX60 i januari 2026 och produktionsstarten efter det. De sista vägtesterna pågår just nu och EX60 kommer att bli ett avgörande steg för Volvo Cars in i det största och mest populära elektriska segmentet. Bilen kommer att stärka bolagets position på elbilsmarknaden och stödja tillväxtplanerna inom segmentet för medelstora SUV-modeller.
Framåtblick
På kort sikt förväntar sig Volvo Cars att marknaden kommer att bli än mer utmanande, eftersom makroekonomiska utmaningar kvarstår, inklusive fortsatt priskonkurrens och effekterna från USA:s importtullar. Det nyligen ingångna tullavtalet mellan USA och EU ger dock välbehövlig klarhet och innebär även sänkta tullar för import till EU.
Volvo Cars förväntar sig fortsatta positiva effekter från kostnads- och kassaflödesprogrammet under fjärde kvartalet. Bolaget ökar försäljningen av BEV-bilar, samtidigt som efterfrågan på de bästsäljande laddhybriderna XC90 och XC60 är fortsatt stark. Dessa modeller utgör en attraktiv brygga för kunder som ännu inte är redo för full elektrifiering.
Volvo Cars slutför nu också de stora investeringarna i ny produktarkitektur. Därefter kommer bolagets investeringar att minska avsevärt och upprätthålla strikt kapitaldisciplin inom kostnadseffektiva investeringsramar, samtidigt som nya EX60 nästa år kommer att erbjuda värdefull tillväxt inom ett viktigt växande segment för elbilar.
Information till redaktörer
Idag kl 08:00 CET leder Volvo Cars koncernchef och VD Håkan Samuelsson tillsammans med CFO Fredrik Hansson en webbsänd presentation om tredje kvartalet för media, investerare och analytiker. Presentationen hålls på engelska och efterföljs av en frågestund.
Det kommer att ges tillfälle att ställa frågor efter huvudpresentationen. Om du vill delta i frågestunden kan du använda chattfunktionen online och skriva din fråga eller ringa in. För att kunna ringa in måste deltagarna registrera sig via länken nedan. De får då inloggningsuppgifter och en individuell PIN-kod.
Denna information är sådan som Volvo Car AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-10-23 07:00 CET.