Onsdag 8 Januari | 21:04:04 Europe / Stockholm

Kalender

Tid*
2025-02-20 14:30 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-28 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-11-13 - Årsstämma
2024-08-21 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-07 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2024-06-05 - Årsstämma
2024-05-15 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-21 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-22 - Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-23 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2023-06-07 - Årsstämma
2023-05-16 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 - Bokslutskommuniké 2022
2022-12-01 - Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-23 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-09 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2022-06-08 - Årsstämma
2022-05-18 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-09 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2021-06-08 - Årsstämma
2021-05-18 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-24 - Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-29 - Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-25 - Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-05 - X-dag ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2020-06-04 - Årsstämma
2020-05-19 - Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 - Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 - Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 - Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-07 - Årsstämma

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Zoomability utvecklar, producerar och vidaresäljer eldrivna fordon. Produkterna är huvudsakligen avsedda att användas för personer som lider av funktionsnedsättningar och sjukdomar där begränsad rörlighet förekommer i vardagen. Kunderna återfinns bland privata personer, runtom den europeiska marknaden där bolaget driver försäljning via olika samarbetspartners. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2024-12-03 09:42:15

Nu efter avslutad emission och ett JV i Kina, där vi är i full gång med att föra över produktionsunderlag och utvärdera leverantörer av komponenter, är det dags att också satsa på marknadsföring.

Redan i november 2019 var vi på gång med en större kampanj i USA med fokus på internetmarknadsföring, som initialt skulle pågå ett år. Nu blev det inte så, dels beroende på att hela världen vändes upp och ner 2020 och några år framåt, och dels också för att vi insåg att vi inte hade möjlighet att växa då det kapital vi behövde för att öka produktionen i Sverige inte fanns. Detta då vi behövde köpa in komponenter 6-12 månader innan vi kunde leverera ut Zoomar till nya kunder. Det var frågan om belopp på 10-15 MSEK som krävdes i grundkapital för en seriös satsning.

Nu med vårt JV i Kina är spelreglerna helt annorlunda. Nu kommer vi köpa in och betala med ca 3 månaders framförhållning, och får en kvalitetsmässigt minst lika bra produkt som den vi nu producerar i Sverige, och det till en lägre kostnad. 

Det är nu därför dags att börja marknadsföra oss på riktigt. Men beroende på att vi bara fick in 51 % av de pengar vi sökte i den nyss genomförda emissionen, måste vi skriva ner våra planer något, men det kommer ändå blir väsentlig skillnad mot tidigare. 

Vi börjar med riktad Internetmarknadsföring i valda delar av USA. Det är ju världens största marknad, och med vår ansökan om FDA-godkännande vi hoppas kunna få, är det dags att trycka på lite hårdare där. Vi har nu också ökat leveransen av Zoomar dit under Q4.

Vi kommer därefter att gå vidare med övriga USA, Sverige, Norge, Italien och de 14 andra länder vi finns representerade i. 

Då vi har en mycket konkurrenskraftig produkt på en miljardmarknad tror vi starkt på framtiden. Med vår nya affärsmodell, med produktion i Kina, kommer det också bli mindre kostsamt att växa än tidigare. 

Vi hade för övrigt en diskussion om produktion i Kina redan i oktober 2019 vid ett besök hos vår leverantör av motorer och batterier. Då erbjöd sig deras VD produktion för hela världen och försäljning i Kina med en kapacitet av 10 000 Zoomar per år. Diskussionen fortsatte faktiskt till 2021, men förutsättningarna hade då av förklarliga skäl försvunnit. 

Rent krasst kommer vi i rådande läge behöva ta in mer kapital ganska snart. De ca 3 MSEK brutto vi fick in på emissionen, blir bara ca 2,5 MSEK netto istället för 5,5 MSEK, vilket skulle varit fallet om den blivit fulltecknad. De 3 miljoner mindre vi nu fick hade varit välbehövliga för en mer omfattande marknadssatsning. 

Vi har därför diskussioner kring hur vi ska kunna lösa den ekonomiska situationen med ett par olika intressenter. Med det får vi återkomma till.

För mer information kontakta:

Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961