16:31:34 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Kurs & Likviditet

Kursutveckling och likviditet under dagen för detta pressmeddelande

Kalender

2025-02-20 Bokslutskommuniké 2024
2024-11-21 Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-21 Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-07 Ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2024-06-05 Årsstämma 2024
2024-05-15 Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-21 Bokslutskommuniké 2023
2023-11-22 Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-09-22 Extra Bolagsstämma 2023
2023-08-23 Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-06-08 Ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2023-06-07 Årsstämma 2023
2023-05-16 Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-23 Bokslutskommuniké 2022
2022-12-01 Extra Bolagsstämma 2022
2022-11-23 Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-24 Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-06-09 Ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2022-06-08 Årsstämma 2022
2022-05-18 Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-24 Bokslutskommuniké 2021
2021-11-23 Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-24 Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-06-09 Ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2021-06-08 Årsstämma 2021
2021-05-18 Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-24 Bokslutskommuniké 2020
2020-11-24 Kvartalsrapport 2020-Q3
2020-09-29 Extra Bolagsstämma 2020
2020-08-25 Kvartalsrapport 2020-Q2
2020-06-05 Ordinarie utdelning ZOOM 0.00 SEK
2020-06-04 Årsstämma 2020
2020-05-19 Kvartalsrapport 2020-Q1
2020-02-26 Bokslutskommuniké 2019
2019-11-26 Kvartalsrapport 2019-Q3
2019-08-28 Kvartalsrapport 2019-Q2
2019-06-07 Årsstämma 2019

Beskrivning

LandSverige
ListaSpotlight
SektorHandel & varor
IndustriSällanköpsvaror
Zoomability utvecklar, producerar och vidaresäljer eldrivna fordon. Produkterna är huvudsakligen avsedda att användas för personer som lider av funktionsnedsättningar och sjukdomar där begränsad rörlighet förekommer i vardagen. Kunderna återfinns bland privata personer, runtom den europeiska marknaden där bolaget driver försäljning via olika samarbetspartners. Huvudkontoret ligger i Stockholm.
2023-08-14 13:02:45

Som meddelats tidigare kommer vi under hösten att fokusera på fyra huvudmarknader där vi ser extra stor potential. Det är Norge, Italien, USA förutom Sverige. Totalt har vi nu 24 återförsäljare i världen, varav 3 i Sverige och 7 i USA. Vi räknar också med att utveckla nätverket av återförsäljare i USA ytterligare under resterande del av året.

Ser vi på hemmamarknaden i Sverige så har samarbetet med Fritidsbanken, där vi lånat ut två Zoom Uphill till Karlstad under mars-april, lett till att kommunen köpt in 3 st. Under maj-juni var de två Zoomarna i Motala och nu senast i Sigtuna/Märsta. De befinner sig nu i Mora, och därefter ska de till Borlänge. Förutom privatpersoner ser vi de 299 kommuner som finns i Sverige som en viktig marknad framöver.

När det gäller Norge, där Zoomens godkännande enligt elrullstolsdirektiver EN 12184 är ett krav för att få den som kostnadsfritt hjälpmedel, räknar vi med att kunna börja leverera de orders vi redan fått i oktober. Marknaden är den största i Norden och potentialen ligger initialt kring 50-100 Zoomar per år enligt vår norska återförsäljare.

Italien har sedan ett år tillbaka satsat hårt på event för att visa upp Zoomen och låta potentiella kunder testa. Det gav bra resultat redan i fjol, men i år har Italien blivit det land som hittills sålt mest Zoomar av alla. För att göra det möjligt har vi från Zoomability AB varit med och sponsrat med förmånliga villkor på demo-Zoomar. Vi räknar med att den positiva utvecklingen i Italien fortsätter med att utöka kundkretsen både gällande privatpersoner och kommuner.  

Vår största marknad är ju USA, men där har inte utvecklingen gått så bra under första halvåret som vi räknat med. Mycket beror enligt vår huvuddistributör McCabe Outdoor Mobility på att inflationen och ränteläget gjort att totala försäljningen av elrullstolar minskat. Vi ser dock klara öppningar i den bearbetning av State Parks vi gjort de senaste 2-3 månaderna tillsammans med konsultbolaget GTMUSA. Det finns en stark trend för att öka tillgängligheten till dessa med hjälp av terränggående elrullstolar som kan lånas ut gratis.

Flera Stare Parks har redan investerat i Action Trackchairs, men alla vi haft möten med ser Zoomen som ett attraktivt komplement då den är ett bättre alternativ för personer med någorlunda bra överkroppsfunktion. Zoom Uphill är också lättare, snabbare och enklare att hantera och tar sig därför fram bättre på de stigar och leder som finns i naturparkerna.

I mitten av september anordnas för övrigt det årliga eventet för State Park Directorstors. I år i står Nevada och Lake Tahoe. Zoomability som värd, och Zoomability kommer att ha en monter där med två Zoomar. Vi räknar med att det ska skapa stort intresse, vilket Zoomen alltid gör där den visas upp. Det finns över 2000 State Parks i USA, där en stor del skulle kunna handla upp Zommar framöver.

Apropå USA så har vi ju tidigare meddelat att vi håller på med en ansökan för att få Zoomen godkänd av FDA. Det är en ganska byråkratisk process med flera steg, men vi räknar med att kunna inleda vår ansökningsprocess under september och få ett positivt svar innan årets slut. Med detta räknar vi med att få tillgång till federal finansiering via Veteran Administration och Vocational Rehab, de två organisationerna som skriver ut hjälpmedel till behövande. Men det blir också lättare för personer att få en Zoom via sin försäkring.

Förutom dessa fyra marknader har vi ju en hel del andra länder där vi kan få ökad försäljning kommande år. Som nämnts inledningsvis har vi redan ett stort återförsäljarnätverk. När vi får möjlighet att satsa lika mycket på dem som på Italien kan det snabbt ta fart då vi har en väl beprövad patenterad produkt på en snabbt växande världsmarknad. Men vad vi behöver är tillväxtkapital för att kunna ta vara på den unika möjlighet vi har.

Vårt mål som tidigare kommunicerats är att sälja 500 Zoom Uphill 2025 och visa svarta siffror.      

För mer information kontakta

Pehr-Johan Fager, VD
pj@zoomability.com
0709-203961