Lördag 21 December | 14:06:01 Europe / Stockholm

Bifogade filer

Prenumeration

2024-04-01 09:00:00
VM i truckracing kommer nu till Pajala. Fullastade malmbilar gör upp i den verkliga tungviktsklassen.

Fullastade malmbilar gör upp i den verkliga tungviktsklassen.

– Det blir enormt mäktigt med 90 ton i velodromen som byggs i dagbrottet, säger Nils ”Turbo” Raissinen, Truckracing VM.

Den i USA enormt populära lastbilsrally-cirkusen söker sig nu till nya platser i Europa och nu är det klart att Pajala och Kaunisvaara blir platsen för en deltävling. För ändamålet byggs en velodrom i dagbrottet i Kaunisvaara, men inte nog med det, Kaunis Iron upplåter dessutom tio av sina malmlastbilar för ett unikt tungviktsrace.

Nils ”Turbo” Raissinen, ansvarig i Europa för Truckracing VM, är mer än exalterad över planerna:

– Det är magiskt i sig att vi ska kunna köra i själva dagbrottet med publik på specialbyggda läktare, att det möjliggörs av att företaget planerar ett större underhållsstopp är ju mer än tacksamt.

– Dessutom att vi kan köra en unik specialklass med deras fullastade 90-tonsekipage skapar en helt unik händelse.

För att kunna köra det loppet med fullastade malmbilar krävs en den modifieringar.

Raissinen:

– Det alla kanske inte förstår är att när du kör i en rund doserad velodrom uppstår en slags ”slungeffekt” som faktiskt ökar hastigheten. Vi räknar med att när bilarna kör cirka 20 varv kan man vara uppe i 270 kilometer i timmen. För att klara det måste vi bland annat ha specialbyggda däck med titanförstärkta kevlardäck då trycket blir exponiellt enormt.

Åsa Allan, vice vd, Kaunis Iron:

– När vi fick frågan kändes det självklart att vi ställer upp. Inte minst för att jag som kanske inte alla vet har en historik som rallyförare. Jag körde till exempel klassiska Paris-Dakar för fem år sedan. Jag blev tyvärr bara 23:a, men ändå. Att få bjuda svenska folket på världens överlägset tyngsta rally känns bara fint.

Kaunisvaara Trucker VM planeras genomföras redan i augusti i år. Bland de förare som är klara märks fjolårsvinnaren Jerrki Plattaimattinen från Finland och tyske Heinz Füllgazh.