Fredag 14 Mars | 12:20:47 Europe / Stockholm

Kalender

Est. tid*
2025-11-18 N/A Kvartalsrapport 2025-Q3
2025-08-19 N/A Kvartalsrapport 2025-Q2
2025-06-12 N/A X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2025-06-11 N/A Årsstämma
2025-05-28 N/A Kvartalsrapport 2025-Q1
2025-02-27 - Bokslutskommuniké 2024
2024-11-28 - Kvartalsrapport 2024-Q3
2024-08-29 - Kvartalsrapport 2024-Q2
2024-06-14 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2024-06-13 - Årsstämma
2024-05-07 - Kvartalsrapport 2024-Q1
2024-02-29 - Bokslutskommuniké 2023
2023-11-30 - Kvartalsrapport 2023-Q3
2023-08-31 - Kvartalsrapport 2023-Q2
2023-07-03 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2023-06-30 - Årsstämma
2023-05-31 - Kvartalsrapport 2023-Q1
2023-02-28 - Bokslutskommuniké 2022
2022-11-15 - Kvartalsrapport 2022-Q3
2022-08-31 - Kvartalsrapport 2022-Q2
2022-08-01 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2022-07-29 - Årsstämma
2022-05-31 - Kvartalsrapport 2022-Q1
2022-02-28 - Bokslutskommuniké 2021
2021-11-15 - Kvartalsrapport 2021-Q3
2021-08-18 - Kvartalsrapport 2021-Q2
2021-05-03 - X-dag ordinarie utdelning VER 0.00 SEK
2021-04-26 - Kvartalsrapport 2021-Q1
2021-02-26 - Bokslutskommuniké 2020
2020-11-30 - Kvartalsrapport 2020-Q3

Beskrivning

LandSverige
ListaFirst North Stockholm
SektorSällanköp
IndustriGaming
Verve är verksamt inom teknikbranschen. Bolaget driver en annonsmjukvaruplattform som matchar den globala annonsörens efterfrågan med annonsutbud från utgivare som berikar processen med förstapartsdata från egna spel. Verve:s operativa närvaro finns i Nordamerika och Europa. Genom investeringar i organisk tillväxt och innovation, samt riktade M&A, har bolaget byggt en one-stop-shop för programmatisk annonsering, vilket gör det möjligt för bolag att köpa och sälja annonsutrymme på alla digitala enheter.
2022-07-05 08:00:04

Media and Games Invest SE förvärvar Dataseat, en start-up och mobil innovativ “Demand Side Platform” som är specialiserad på kontextuell annonsering för användarförvärv

Media and Games Invest SE förvärvar Dataseat, en start-up och mobil innovativ “Demand Side Platform” som är specialiserad på kontextuell annonsering för användarförvärv

  • Förvärvet adderar nya AI-drivna innovativa plattformstjänster utan identifiering för mobilspelbolag och andra företag.

 

  • Dataseat är en start-up av en DSP (Demand Side Platform) med ett litet team som ytterligare stärker MGIs efterfrågesida och accelererar därmed ytterligare MGIs svänghjul – eftersom fler annonsörer leder till fler utgivare på bolagets mjukvaruplattform.

 

  • Det lilla men betydelsefulla förvärvet resulsterar i omedelbara synergier för MGIs partners för annonsering inklusive spelstudios. 

5 july 2022 – Media and Games Invest SE ("MGI" eller "Bolaget", ISIN: MT0000580101; Kortnamn M8G; Nasdaq First North Premier Growth Market och Scale Segment Frankfurt Stock Exchange, OTCQX: MDGIF), meddelar idag förvärv av Dataseat Ltd, en mobil Demand Side Platform och ökar ytterligare den tekniska kapaciteten i MGIs mjukvaruplattform för annonsering. 

Dataseat är ett ungt bolag med bas i Storbritannien. Bolaget har en innovativ, tekniskt avancerad och snabbväxande mobil efterfrågeplattform s.k. DSP (Demand Side Platform). Bolaget är specialiserat på att framtidssäkra användarförvärv med hjälp av kontextuella signaler istället för att använda ID från enheter. Dataseat ger mobilapputvecklare och spelutgivare möjligheten att effektivt nå nya målgrupper genom att sätta integriteten i först hand.

Dataseat grundades 2018 av Ad-Tech-veteranerna David Philippson och Dr. Paul Hayton som tidigare grundade Ad-X Tracking, en av de första mobilpartners för mätning, innan de sålde bolaget till Criteo 2013. Båda grundarna engagerar sig och kommer ombord till MGIs team för att bidra med sin värdefulla kompetens för att hjälpa Dataseat att nå sin fulla potential.

Dataseat är specifikt inriktat på att hjälpa mellanstora och stora spelbolag genom att använda kontextuella signaler, utan att vara beroende av enhetens ID eller annan användarprofil. Dataseats ger annonsörer full kontroll, transparens och anpassningsförmåga över sina kampanjer i en värld där identifierare som IDFA är utfasade. Dataseat förlitar sig starkt på artificiell intelligens för att optimera kampanjer genom att fullt ut använda kontextuella signaler, vilket eliminerar behovet av en tredjepartsidentifierare.

Sedan starten för bara 4 år sedan har Dataseat byggt en unik och beprövad uppsättning teknologier som har kunnat generera konsekventa resultat och skala för marknadsledande spelappar och andra appar.

Ett förvärv som ökar accelerationen i svänghjulet – fler annonsörer leder till fler utgivare

Som en del av MGIs mjukvaruplattform för annonsering kommer Dataseat Demand Supply Platform nu att ha direkt tillgång till MGIs starka förstapartsinnehåll och data, inklusive en spelportfölj med fler än 800 miljoner användare med Software Development Kit (SDK) som är integrerad i mer än 20 000 appar, vilket ger tillgång till 2 miljarder mobilanvändare. Detta i kombination med andra mediaaktiviteter och kunder till MG:s Ad-Tech-erbjudande under varumärket Verve kommer att göra det möjligt för Dataseat att ytterligare öka sin tillväxttakt.

Att integrera Dataseat i MGIs medieutbud kommer att göra mjukvaruplattformen för annonsering än mer attraktiv för annonsörer från spel och i första hand App-annonsörer. I tillägg kommer det att bli en positiv inverkan för MGIs egna mobilspelsstudior, inklusive den nyligen förvärvade studion AxesInMotion. Dessutom kommer förvärvet direkt att öka antalet annonsörer från spelsektorn.

MGI skalar upp efterfrågesidan och framtidssäkrar teknologi – kryssar i fler boxar i värdekedjan

Dataseat kommer att stärka MGIs segment på Demand Side Platform (användarförvärv för annonsörer), som för närvarande genererar 7 % av MGI-koncernens intäkter, medan segment på Supply Side Platform (monetarisering av annonsutrymme för utgivare) för närvarande står för 93 % av koncernens intäkter. För att täcka den höga volymen i segmentet på Supply Side Platform arbetar MGI för närvarande med andra olika Demand Side plattformar, såsom TradeDesk, som gör det möjligt att matcha ett redan starkt utbud (utgivare) med lämplig efterfrågan (annonsörer). Att stärka den direkta efterfrågan kommer att leda till ytterligare effektiviseringar för annonsörerna, bättre resultat för utgivarna och totalt en högre marginal för MGI. Det framtidsorienterade fokus som Dataseat har genom att rikta annonsering utan att använda s.k. identifierare ger MGIs erbjudande ett unikt säljargument.

Attraktiv avtalsstruktur – låg initial investering och mycket villkorliga uppskjutna betalningar

Dataseat grundades 2018 och är en ung start-up Demand Side Platform med ett litet team på 25 medarbetare som redan har visat stark organisk tillväxtpotential.  Intäkterna för 2022 förväntas ligga i mitten på rangen av ett en-siffrigt belopp i miljoner GBP och för 2022 förväntar sig ledningen att Dataseat kommer att nå break-even på EBITDA-nivå. Planen är att investera ytterligare i tillväxt och påskynda tillväxt och uppskalning av verksamheten. Köpeskillingen består av (i) en fast komponent av ett högt ensiffrigt belopp i miljoner GBP, (ii) en villkorlig uppskjuten köpeskilling som är kopplad till att grundarna behåller sin anställning, samt (iii) en långsiktig resultatbaserad tilläggsköpeskilling. Den fasta initiala köpeskillingen kommer att betalas kontant, medan tilläggsköpeskilling kan betalas antingen kontant eller med aktier. Om tilläggsköpeskilling görs kontant, kommer betalningen att ske inom 18 månader efter tillträde, och i alla andra fall, som inkluderar all tilläggsköpeskilling, kommer utbetalningarna att ske inom cirka 36 månader. Parterna har kommit överens om att inte avslöja köpeskillingen.

Dataseat förvärvas av Verve Holding GmbH, ett 100 % dotterbolag till MGI.

Ansvariga parter

Informationen i denna utgåva har offentliggjorts genom de ansvariga personerna på MGI som anges nedan för publicering vid den tidpunkt som anges av MGIs nyhetsdistributör EQS Newswire vid publiceringen av denna release. Nedanstående ansvariga personer kan kontaktas för ytterligare information.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sören Barz

Head of Investor Relations

+49 170 376 9571

soeren.barz@mgi-se.com, info@mgi-se.com

www.mgi-se.com

Jenny Rosberg, ROPA, IR kontakt Stockholm

+46707472741

Jenny.rosberg@ropa.se

Axel Mühlhaus / Dr. Sönke Knop, edicto GmbH, IR kontakt Frankfurt

+49 69 9055 05 51

mgi@edicto.de

Om Media and Games Invest SE

Media and Games Invest SE (“MGI”) är en mjukvaruplattform för annonsering med starkt förstapartsdata från eget spelinnehåll. MGIs huvudmarknader är Europa och Nordamerika. Bolaget kombinerar organisk tillväxt med värde- och synergiskapande förvärv. MGI har visat på en kontinuerlig stark lönsam tillväxt med en årlig intäktstillväxt, CAGR, på 77% (2018 –2021). Utöver stark organisk tillväxt har MGI framgångsrikt förvärvat mer än 35 företag och tillgångar under de senaste sex åren. De förvärvade tillgångarna och bolagen har integrerats med bland annat molnteknologi för att aktivt uppnå effektivitetsvinster och konkurrensfördelar. MGI är registrerat som Societas Europaea på Malta (registreringsnummer SE 15) och dess aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm och i segmentet Scale på Frankfurtbörsen. Bolaget har en säkerställd obligation som är noterad på Nasdaq Stockholm och på Frankfurtbörsens öppna marknad.

Bolagets certifierade rådgivare på Nasdaq First North Premier Growth Market är FNCA Sweden AB; info@fnca.se, +46-8-528 00 399.

 

 


1390513  05.07.2022